Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Isnin, 14 September 2009

[KEMAS KINI] BANTULAH DIA...


(makan nasi tanpa lauk...)

Kisah mualaf yang terpinggir daripada keluarga asal bukanlah perkara baru. Rata-rata golongan ini dipinggirkan oleh keluarga kandung kerana memeluk Islam. Tidak tahulah mengapa sukar keluarga asal menerima mereka selepas menukar agama. "Habis tu, orang Islam tukar agama, mengapa pula ada yang sanggup mahu membunuhnya?" Mungkin itu pernyataan/persoalan yang akan disergah oleh orang bukan Islam tentang hal ini. Namun, hal ini perlu dijelaskan bahawa agama Islam melarang mana-mana penganutnya menjadi murtad dan dalam masa yang sama, Islam tidak pernah memaksa mana-mana pihak menganut ajaran agama itu. Adakah agama lain juga melarang penganutnya keluar daripada agama tersebut seperti yang dinyatakan dalam kitab mereka? Saya kurang pasti. Persoalan lain yang perlu difikirkan ialah: adakah reaksi mereka (keluarga kandung) juga sama apabila ada ahli keluarga yang menganut agama lain selain Islam? Mudah-mudahan kita dapat bercerita tentang hal ini dalam kiriman akan datang.

Yang saya mahu tonjolkan dalam kiriman ini ialah laporan seperti yang disiarkan oleh Harakah Daily hari ini. Kisah duka seorang ibu tunggal mualaf, Fatimah atau nama asalnya Lim Yen Thik. Sedih dan memilukan. Ibu tunggal ini bukan sahaja disisih oleh keluarga kandungnya, malah orang Melayu Islam di sekitarnya juga berbuat demikian. Malang! Inilah juga punca mengapa orang bukan Islam di negara ini tawar hati mahu memeluk Islam kerana mereka menyedari jika mereka berbuat demikian, mereka bukan sahaja disisih oleh keluarga kandung tetapi turut disisih oleh saudara yang mengakui diri mereka Islam. Oleh itu, bagi orang bukan Islam yang ingin memeluk Islam, janganlah pandang pada orang Islam, tetapi pandanglah pada Islam. Hal ini demikian kerana kesyumulan Islam itu tidak dicerminkan oleh perilaku dan sikap penganutnya.
Saya petik sedikit berita tentang Fatimah di bawah ini. Untuk bacaan lanjut sila klik pada petikan tersebut:


"Saya tidak tahu nak buat apa-apa, kecuali menjaga anak-anak yang masih kecil.
Nak kerja cari duit, susah, lebih-lebih lagi kalau jauh dari rumah."
"Kalau ada masalah, saya mengadu kepada Haji Ibrahim Lai kerana dia adalah pengerusi Persatuan Cina Muslim Kedah/Perlis. Keluarga kandung langsung tak mau ambil peduli tentang saya lagi kecuali saya bersetuju balik semula kepada agama asal (Budha),"
"Rasa perit apabila memeluk agama Islam, keluarga kandung buang saya. Jiran tempat tinggal (Melayu) pun tak mahu berkawan kerana mereka anggap saya bukan orang Islam, tak tahulah apakah ini ujian dari Tuhan kepada saya."


Sumbangan tersebut boleh dimasukkan ke dalam akaun peribadinya atas nama LIM YEAN THIK, nombor akaun Maybank 1521 7003 1022 ataupun menghubunginya
di talian 019-514 7892.
ATAU
akaun BSN 0211041000019066

BANTULAH SAUDARA KAMU,
KALAU BUKAN KITA, SIAPA LAGI?

  1. Salam Tayadih,
    Inilah yang akak rasa semasa kecil-kecil dulu.Disekolah orang melayu tak nak kawan.
    Jumpa dijalanan makcik yang tua-tua mengejek "anak mak loh cina".Siap warning anak depa jangan kawan.
    Alhamdulillah hari ini akak berjaya atas penghinaan mereka.Ada dikalangan mereka yang menghina akak menjadi penoreh getah dikampung.Tetapi akak tidak pernah berdendam dengan mereka.Malah amat bersyukur sekiranya mereka tidak menghina akak mungkin akak tidak berjaya seperti hari ini.
    Lipatan sejarah ini tetap akak imbas kembali kepada anak-anak sbg pengajaran utk mereka.

    gravatar Comment by anakmuaallaf @ Isnin, September 14, 2009 9:29:00 PTG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH