Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Isnin, 19 Oktober 2009

INIKAH PUNCA KERAJAAN PAKATAN RAKYAT "DIJATUHKAN" DI PERAK?


[ALHUSSEYN] Raja Petra mendedahkan dalam tulisannya, bahawa baginda Sultan di kedua-dua negeri, Perak dan Selangor sengaja melambat-lambatkan penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat hingga tertunda satu minggu sebelum diperkenan untuk mengangkat sumpah dengan mengenakan beberapa syarat.

Menurut dakwaan Raja Petra lagi, penundaan tersebut telah memberikan ruang masa dan kesempatan bagi kerajaan Barisan Nasioanal untuk memindah dan memusnahkan segala bukti salah laku yang ada.

Penundaan satu minggu itu juga memberikan kesempatan bagi Umno berbincang dengan PAS, bagi tujuan menubuhkan kerajaan UBN/PAS negeri Perak dan Selangor.


Ikuti seterusnya terjemahan tulisan Raja Petra seperti berikut :

Malahan Umno bersetuju melantik Menteri Besar daripada PAS bagi kedua-dua negeri tersebut serta menyetujui untuk melaksanakan undang-undang Islam.

Tetapi PAS tetap setia dengan rakan mereka DAP dan PKR lalu menolak tawaran Umno. Akhirnya Sultan tiada pilihan melainkan bersetuju untuk menerima angkat sumpah Pakatan Rakyat sebagai kerajaan di dua negeri, Perak dan Selangor.

Tetapi, ini tidak menghentikan mereka daripada membuat rancangan disebalik tabir untuk menjatuhkan kedua-dua kerajaan tersebut.

Sultan Selangor lebih bersedia untuk menimbang semula perkara tersebut sebagai ‘a fait accompli’ (sesuatu yang sudah dipersetujui dan tidak boleh diubah). Tambahan pula,Pakatan Rakyat di Selangor mempunyai majoriti yang jelas dan adalah rumit untuk membeli begitu ramai wakil rakyat. Tetapi Perak adalah berlainan sama sekali. Majoriti Pakatan Rakyat di Perak begitu tipis berbanding dengan Selangor.

Sejurus setelah kerajaan baru diperkenankan, Baginda Sultan Perak mula meminta itu dan ini dan sebagainya.Kerajaan Pakatan Rakyat Perak bersedia untuk melayani beberapa permintaan pihak istana Perak demi menjaga hubungan baik dengan istana.Tetapi apa yang di pinta oleh Sultan dan keluarga Baginda tidak dapat ditunaikan dan kerajaan Pakatan Rakyat Perak tidak ada pilihan melainkan berkata ‘tidak’ kepada permintaan Sultan.

Tentunya hal sedemikian amat mendukacitakan Sultan. Maka , apabila Pakatan Rakyat hilang majoriti, Sultan tanpa melengahkan masa, serta merta berkenan menerima angkat sumpah bagi kerajaan baru Barisan Nasional.

Pada mulanya, Sultan tidak begitu pasti samada Baginda patut singkirkan kerajaan Pakatan Rakyat bagi memberi lalauan kepada kerajaan Barisan Nasional. Tatkala Menteri Besar Pakatan Rakyat , Nizar Jamaluddin, mengadap baginda, memohon supaya Dewan Undangan Negeri dibubarkan bagi memberi laluan pilihanraya yang baru diadakan, Baginda bertitah akan memikirkannya terlebih dahulu.

Tetapi secara tiba-tiba selepas sahaja Perdana Menteri Najib Tun Razak, mengadap Baginda dan menggesa Baginda supaya menolak permohonan Pakatan Rakyat membubarkan DUN; Baginda berkenan menerima Barisan Nasional sebagai kerajaan baru.

‘Gesaan’ Najib adalah mudah.Nazrin, anakanda Baginda tidak akan menjadi Raja Muda Perak. Ini bermakna, Nazrin tidak akan ditabal sebagai pengganti Sultan. Dan apabila kelak Sultan mangkat, sebagai mana kepastian yang akan berlaku nanti, kerajaan persekutuan tidak akan menyokong Nazrin sebagai pengganti Sultan Perak . Lihat apa yang berlaku kepada Negeri Sembilan. Walaupun Yamtuan telah melantik anaknya sebagai pewaris tahta, namun itu tidak bermakna beliau menjadi Yamtuan yang seterusnya.

Maka, pewarisan Nazrin terhadap tahta negeri Perak bergantung kepada ‘hubungan muhibbah’ kerajaan pusat ; yang hanya sekiranya kerajaan negeri adalah dibawah Barisan Nasional maka adanya ‘hubungan muhibbah’ ini.Sekiranya Pakatan Rakyat kekal menerajui kerajaan, maka Nazrin dijangka membayar harganya apabila masanya tiba untuk menggantikan ayahandanya.

Tambahan pula, Sultan dan keluarga Baginda telah meminta banyak perkara , kesemuanya telah ditolak.Umno akan memastikan Baginda Sultan dan keluarganya akan memperolehi apa sahaja yang mereka mahu jika Barisan Nasional mengambil aleh kerajaan negeri Perak.

Dan dengan itu, nasib Pakatan Rakyat dimetrai.Sultan menerima Barisan Nasional sebagai kerajaan baru negeri Perak dan Pakatan Rakyat menjadi pembangkang.

Apakah yang Sultan dan keluarga Baginda mahukan yang Pakatan Rakyat katakan ‘tidak’ dan yang Barisan Nasional sekarang katakan ‘ya’?

Ya, jom kita lihat bagaimana dalam masa hanya beberapa bulan sahaja , Sultan dan keluarga Baginda tiba-tiba sahaja menjadi salah satu keluarga diraja yang terkaya di Malaysia, tentunya dengan mengorbankan Pakatan Rakyat.

1. Umno menganugerahkan Sultan sekeping tanah kerajaan lot 183578. Tanah seluas 600 ekar ,lokasinya di Tanjong Tualang, daerah Kinta. Tanah ini didaftar atas nama Mohamed Khaair Johari Hj Osman , proksi Sultan.

2. Umno menganugerahkan Sultan satu konsesi balak seluas 1,000 ekar di sepanjang km-11 lebuh raya Gerik-Kupang di Ulu Kenderong, Gerik, Hulu Perak. Konsesi ini asalnya telah diberikan kepada Universiti Utara Malaysia. Bagaimana pun, ianya di tarik balik dan diberikan kepada Pusat Kreatif Kanak-Kanak yang Pengerusinya ialah Raja Datuk Seri Ashman Shah Ibni Sultan Azlan Shah.

3. Umno menganugerahkan Sultan tujuh konsesi pembalakan di kompartmen 39, 41, 42, 43, 44, 45 and 49 di hutan simpan Kenderong Hulu Perak. Tujuh lot yang luasnya lebih kurang 600 ekar, adalah dibawah nama dua syarikat proksi Sultan -- Syarikat Zotonjaya Sdn Bhd and Kibaran Wang Sdn Bhd.

4. Umno juga dijangka meluluskan satu cadangan ‘penanaman hutan semula’ (reforestation) melibatkan 10,781 hecta ekar. 5,781 hecta ekar di hutan simpan Gunung Besout , diselatan Perak sementara 5,000 hecta bekar lagi di Pondok Tanjung, di jajahan Larut Matang. Syarikat yang akan mendapat projek besar ini ialah Permatang Utama Sdn Bhd (nombor pendaftaran syarikat 513583-D) yang Pengerusi Eksekutifnya Datuk Seri Ismail Farouk Abdullah, menantu Sultan.

5. Selanjutnya lagi, Datuk Seri Ismail Farouk Abdullah telah di ‘izinkan’ untuk mengambil alih hak kerajaan negeri, Casuarina Hotel Ipoh, dengan harga rundingan ‘kerat leher’ hanya RM43 million; dimana harga yang jauh lebih tinggi boleh diperolehi melalui harga pasaran terbuka. Hotel tersebut terletak di satu kawasan utama Ipoh dan dengan hanya tanah kosong sahaja nilainya akan melibatkan wang yang begitu banyak.

Keluarga diRaja Perak bukan tidak berharta. Tetapi ianya umpama lebih tamak.Raja Datuk Seri Eleena Azlan Shah(gambar kiri) ialah seorang pengarah syarikat GAMUDA BERHAD dan merupakan orang Malaysia terkaya yang ke 25 dengan aset melebihi RM 773 juta. Ini menjadikannya wanita kedua terkaya di Malaysia selepas Puan Sri Chong Chook Yew, yang menduduki slot angka ke 18 dengan aset melebihi RM 1 bilion.

Gamuda Berhad telah dianugerahi lebih daripada RM10 bilion nilai kontrak.Ia mengawal dan menyelia 230 kilometres lebuh raya plus, adalah sebuah syarikat hartanah dan pemaju bandar dengan empat projek pembangunan bandara yang melibatkan lebih daripada 30,000 rumah.

Oleh itu kamu dah dapat tahu. Orang-orang Perak, terutamanya orang Melayu, bahawa Pakatan Rakyat tidak menghormati Baginda Sultan sebagaimana yang sepatutnya; fikirkanlah. Apa yang mereka tidak tahu ialah; Sultan tidak sepatut mendapat sebarang perghormatan.Dan ramai yang tidak menyedari bahawa kenapa Sultan mahukan Pakatan Rakyat tersingkir keluar dari Perak.

Sekarang, kami harap mereka sudah menyedarinya.

--------------------------------------------------------

* Artikel asal boleh dibaca di Malaysia Today




FIKSYEN @ SEBALIKNYA,
KITA MENANTI RESPONS PIHAK YANG TERLIBAT!

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH