Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 28 Julai 2010

[Kemas Kini] Benarkah DPP Farah Tinggalkan Tunang Kerana Saiful? Bakal Berkahwin dengan Saiful?


Tajuk kiriman ini saya salin daripada laman Malaysia Cronicles (MC), begitu juga petikan di bawah ini. Kes liwat yang sedang dibicarakan menjadi lebih sensasi dengan pendedahan hubungan romantis antara Saiful Liwat dengan Timbalan Pendakwa Raya yang mewakili pihak pendakwaan. Berdasarkan dakwaan RPK, hubungan itu turut melibatkan hubungan seksual.

Dakwaan sensasi ini sudah hampir seminggu berlegar-legar di ruang maya. Orang yang dipalit dengan tuduhan ini masih belum bersuara (setahu saya), sama ada untuk mengiyakan atau menafikan tuduhan itu. Walhal tuduhan yang dilemparkan kepada mereka berdua bukanlah tuduhan biasa yang boleh dinyahkan oleh telinga. Tuduhan itu membabitkan maruah diri, maruah keluarga, dan paling penting, tuduhan itu mempunyai implikasi terhadap hukum hakam agama.

Setakat ini (yang saya tahu), yang tampil membuat kenyataan berkaitan dengan hal ini ialah Peguam Negara. Beliau mengumumkan keputusan untuk menggugurkan DPP Farah daripada mengendalikan kes yang melibatkan Saiful Liwat atas alasan untuk menjaga nama baik jabatan dan sebagainya (sila baca kiriman semalam). Namun, tindakan itu gagal membersihkan nama-nama orang yang terlibat, malah tindakan itu seolah-olah mengiyakan tuduhan yang dilemparkan oleh RPK.

Menurut MC, terdapat spekulasi yang mengatakan bahawa DPP Farah dikatakan meninggalkan tunangnya kerana mahu mendampingi Saiful Liwat. Benarkah begitu? Memandangkan kedua-duanya sudah bertunang, maka timbul pula persoalan: Apa pula reaksi tunang Saiful Liwat? Timbul juga persoalan tentang kesahihan kes liwat yang melibatkan Saiful Liwat: Jika benarlah hubungan itu wujud, adakah orang yang pernah diliwat secara paksa (katanya), secara rela (berdasarkan pertuduhan) boleh berkelakuan sedemikian rupa? Jika benar berlaku, di mana kredibiliti Saiful sebagai mangsa/saksi utama kes ini? Baca reaksi dan respons lanjut peguam yang mewakili DSAI dan tokoh politik dalam pautan di bawah ini.

Antara liwat dengan zina, yang mana lebih teruk? Bagi orang Islam, kedua-dua perlakuan itu dilaknati Allah SWT. Kedua-duanya adalah dosa besar yang bakal menyebabkan pelakunya menerima seksaan yang berat pada hari akhirat kelak. Namun, ironinya, bagi sesetengah orang berpendapat: "Soal Saiful dengan DPP itu kisah peribadi, buat apa nak kecoh! Yang penting kes jenayah liwat yang melibatkan DSAI."

Jadi, seperti yang dipersoalkan semalam, bila agaknya Saiful Liwat mahu bersumpah laknat untuk menafikan tuduhan yang dilemparkan kepadanya? Jika dahulu dia sanggup menerima implikasi dengan bersumpah sedemikian rupa, sudah tentu kali ini dia juga berani untuk berbuat demikian!
   
Saya petik:

[MC] As Malaysians digest the latest sexual scandal in town, a debate has swept in over which is worse – liwat or zina (sodomy or adultery).

"If Saiful's sexual affair with the girl is his personal business, then why not the sodomy trial," wrote one commentator.

"It is the same (in that both are considered sins in some cultures) isn't it - zina and liwat. You can say under civil law there is specific provision to (nail) anwar but under Syariah law there is also punishment for zina."


Unfair advantage

Late on Tuesday, news broke that Farah Azlina Latiff, a deputy public prosecutor, was dropped from the sodomy trial against Opposition Leader Anwar Ibrahim because of an alleged sexual affair with the complainant in the case – Saiful Bukhair Azlan.

The Attorney-General would only say Farah was being dropped to prevent negative public perception of the prosecution, but Anwar’s lawyers are calling a mistrial.

Citing fundamental conflict of interest, they fear Saiful’s closeness to the DPP has armed him with unfair knowledge and advantage over Anwar.

Indeed the latest speculation making the rounds is that Farah even broke off her engagement to her fiancé just to be with Saiful.

“If true, all this indicates that the relationship was very serious. The fundamental issue is that of a serious conflict of interest and this cannot be resolved by removing her,” Sivarasa said.

“We can understand that this must be a terrible time for her and Saiful but imagine how Anwar and his family must have felt each time the government trumps up these charges against him.”

Muslims shocked

Meanwhile, Muslims leaders – shocked at how the scandal has been unfolding – are starting to call for a thorough probe. Under Syariah law, sex outside marriage is a punishable offence.

“With the current liberal outlook, it is hard to be the bad guy to push for punishment because we also have compassion in our hearts,” PAS vice president Mahfuz Omar told Malaysia Chronicle.

“But there is a convention we have subscribed to and we cannot avoid, especially now, when the incident has become so public. We would be failing in our duty to all concerned – including Anwar – if we do not urge the religious authorities to investigate and they would not be doing their duty by the ummat if they did not do so.”

Other pundits also slammed the entire episode which has shamed the country, pinning the blame on Prime Minister Najib Razak and his wife Rosmah Mansor. Anwar had accused the first couple of plotting the charges to derail his political comeback.

"The only one I feel sorry for is the girl for falling for Saiful," wrote the commentator. "It is enough. Najib should stop the farce once and for all and start repairing the country." - Wong Choon Mei

Berkaitan:
* Saiful Akan Berkahwin dengan Farah?
[SK] SHAH ALAM 28 Julai - Setelah digugurkan daripada pasukan pendakwaan yang mengendalikan kes liwat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, desas desus timbul Timbalan Pendakwa Raya, Farah Azlina Latif dikatakan akan berkahwin saksi utama pihak pendakwaan, Mohd Saiful Bukhari Azlan dalam masa terdekat.
Menurut sumber badan kehakiman yang memberitahu Suara Keadilan, Saiful dan Farah dikatakan bercadang melangsungkan perkahwinan mereka secepat mungkin bagi menggelakkan lebih banyak persepsi buruk masyarakat terhadap mereka.
Hubungan romantik antara mereka terbongkar apabila penulis blog terkenal, Raja Petra Kamarudin mendedahkan dalam portal berita beliau, MalaysiaToday mengenai hubungan sulit Saiful dengan seorang timbalan pendakwaraya wanita.

Bagaimana pun hubungan cinta yang dirahsiakan itu mendapat kritikan hebat daripada pengamal undang-undang yang melihat pegawai Pejabat Peguam Negara itu telah meletakkan perjalanan pendakwaan terhadap Anwar dalam keadaan yang meragukan.

Ini kerana maklumat kertas siasatan pihak pendakwaan berkemungkinan mampu dibocorkan kepada Saiful yang mempuunyai kepentingan dalam kes tersebut sebagai pengadu...-Dzulkarnain Taib

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH