Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Selasa, 24 Ogos 2010

[Kemas Kini] Orang Islam Ajar Bukan Islam Hina Rumah Ibadat Sendiri?


Sejak awal-awal rentetan peristiwa kurang ajar ini berlaku timbul persoalan: adakah orang bukan Islam di negara ini begitu berani/tergamak membuat provokasi dengan menghina rumah ibadat orang Islam? Apa motif mereka berbuat demikian? Walhal tidak ada sebab kukuh untuk berbuat demikian.

Oleh sebab itu, saya kurang yakin mahupun percaya kejadian vandalisme tersebut dilakukan oleh orang bukan Islam tambah-tambah pula kejadian itu dikaitkan pula dengan motif politik. Antara kes yang membabitkan hal ini termasuklah kes kepala babi yang diletakkan di beberapa buah surau dan terbaru kes surau dibaling botol arak dan disimbah cat merah di Seremban.

Jika perbuatan itu bermotifkan politik, mempunyai agenda tertentu, mahu mencetuskan provokasi, maka timbul persoalan juga: parti politik mana yang terlibat? Jika berlaku sesuatu yang tidak diingini: siapa pula yang akan menjadi hero? Apakah manfaat yang diperolehnya? Ironinya, sebelum ini tidak timbul pun perkara seumpama ini, jika ada pun, tidaklah sekerap dan sepopular hari ini.

Jika benarlah pihak yang melakukan perbuatan kurang ajar ini dilakukan oleh mereka yang beragama Islam, saya tidak tahu hendak kata apa-apa. Oleh sebab kepentingan politik dan agenda tertentu mereka sanggup menghina rumah ibadat sendiri dan menempah dosa yang besar. Malah perbuatan mereka sebenarnya mengajar orang lain menghina ruma ibadat sendiri!

Apa-apapun, tulisan ini hanya berdasarkan persoalan "JIKA". Boleh jadi perbuatan itu dilakukan oleh remaja nakal ataupun penagih arak yang tidak gemar mendengar laungan azan yang berkumandang 5 kali sehari. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui!

Kemas Kini:
* Simbah cat di surau: Empat ditahan polis
* Perbuatan "Balas Dendam" Remaja
Deputy Home Minister Datuk Lee Chee Leong: 'This is a serious matter, but as it is believed to be an impulsive act by youngsters, I hope no one takes the opportunity to stir up racial sentiments.' 

[TS] SEREMBAN: Four people have been detained in connection with the splashing of red paint on a new surau in Taman Pulai Impian, Sikamat, near Seremban.

Negri Sembilan CPO SAC1 Datuk Osman Salleh said Tuesday the four, aged between 16 and 18, were nabbed in the early hours of the morning.

He said that initial investigations revealed that the four had been playing with firecrackers near the surau on Sunday and had been told off.

In retaliation, the four appeared to have decided to splash paint on the surau....
Berita Bernama ini mengesahkan remaja yang menyimbah cat di Surau Taman Pulai Impian dilakukan oleh empat remaja berketurunan Cina. Andaian saya silap, namun saya masih berpegang bahawa sebahagian perbuatan ini didalangi@dilakukan oleh orang Islam.
 * Keluarga 4 remaja simbah cat ke atas surau minta maaf
SEREMBAN: Keluarga empat remaja yang ditahan berhubung kes simbah cat dan baling botol arak di Surau Taman Pulai Impian di sini, memohon maaf kepada masyarakat Islam atas perbuatan anak mereka.

Cheng Kok Foo, 38; Wong Seow Wai, 43; Loh Teck Ai, 53 dan Leong Foong Kuen, 53, masing-masing memohon maaf dan bersalaman dengan pengerusi jawatankuasa surau itu, Mohd Hasbi Ismail, dalam satu pertemuan anjuran MCA Negeri Sembilan di surau itu, pagi ini.

Turut hadir, Pengerusi MCA Negeri Sembilan, Datuk Dr Yeow Chai Thiam dan Ketua UMNO Cawangan Taman Panchor Jaya, Arshad Jawi. 
Ibu bapa kepada empat suspek itu memohon maaf kepada seluruh umat Islam, khasnya di taman perumahan itu, di atas perbuatan anak mereka yang telah menyinggung perasaan umat Islam.

Mereka melahirkan rasa kesal dan dukacita dengan kejadian itu yang mereka anggap sebagai satu kesalahan besar.

Mohd Hasbi pula berkata, beliau dengan rasa hati terbuka menerima permohonan maaf itu.

"Saya harap selepas ini mereka dapat membentuk dan mengubah sikap anak mereka agar perkara ini tidak berulang. Nasihatkan mereka jalan yang benar terutama sekali dalam soal agama kerana ia cukup sensitif," katanya.
Katanya, beliau menghormati usaha yang dilakukan oleh MCA kerana ia telah dapat meredakan ketegangan kaum.

"Perkara ini tidak sepatutnya berlaku ke atas mana-mana rumah ibadat. Isu ini adalah isu sensitif yang telah menyinggung perasaan umat Islam di negara ini," katanya.

Yeow berkata, beliau merasa bertanggungjawab untuk menenangkan keadaan.

"Demi perpaduan kaum, saya mengatur pertemuan ini supaya mereka yang terbabit memohon maaf. Perkara ini berlaku kerana empat suspek terbabit tidak faham dan tidak sangka perkara ini sensitif. Ini adalah satu pengajaran agar kita sentiasa meningkatkan perpaduan di antara kaum," katanya...

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH