Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Isnin, 23 Ogos 2010

Sampai Bila Sistem Pendidikan Kita Ikut Dasar "Pecah & Perintah"?


Apabila saya menyentuh hal ini, jangan pula menuduh saya orang UMCO.  Hal ini demikian kerana perkara ini kerap kali disentuh oleh mereka, malah ada logo dicipta untuk tujuan tersebut. Secara rasionalnya, saya bersetuju dengan mereka. Yang elok dan molek tidak perlulah kita tentang, yang salah sudah tentulah kita perbetulkan.

Saban hari, kita melaungkan slogan perpaduan dalam pelbagai bentuk. Banyak slogan yang dicipta untuk tujuan itu, malah banyak program dibuat untuk memupuk perpaduan dalam kalangan remaja. Ironinya, apabila menyentuh soal perpaduan anak-anak yang seharusnya bermula di sekolah, banyak pihak yang mengelak dan menentang idea tersebut baik idea yang mengajak semua pelajar ditempatkan di sekolah kebangsaan. mahupun idea meletakkan semua jenis sekolah dalam satu kawasan seperti yang diuar-uarkan melalui konsep sekolah wawasan. Mengapa terjadi begitu? Adakah hilang jati diri kaum apabila anak-anak bersekolah di sekolah kebangsaan? Walhal kita boleh bersama-sama meningkatkan keberkesanan dan fungsi sekolah kebangsaan agar sesuai untuk semua kaum.

Sebagai rakyat Malaysia kita wajar menyoal diri sendiri: Sampai bila pendidikan bercorak "pecah dan perintah" ini perlu kita pertahankan? Sudah hampir 53 tahun negara kita merdeka, perlukah anak-anak kita menghadiri sekolah yang disediakan mengikut kaum masing-masing? Kita sedar sekolah berbentuk perkauman ini tidak wujud di negara jiran. Kita sedar wujud polarisasi dalam kalangan masyarakat. Kita juga sedar pelajar agak sukar bercampur gaul di IPT kerana tidak biasa bergaul dengan bangsa lain di sekolah. Kita juga sedar polarisasi ini dibawa hingga ke tempat kerja. Kita sedar masalah ketidakfasihan orang bukan Melayu sedikit banyak berpunca daripada permasalahan ini. Hal ini sudah berlaku, masih berlaku, dan akan berlaku; tetapi kita pinggirkan persoalan itu kerana masing-masing mahu mempertahankan sekolah masing-masing dan sokongan politik. Ironinya, kita masih lagi terlaung-laung agenda perpaduan walaupun mengetahui asas untuk bersatu padu itu bermula di sekolah.

Saya sudah menyentuh hal ini beberapa kali sebelum ini. Biarpun tulisan itu sekadar memberikan pendapat dan ringkas, namun tujuannya sama, iaitu mengajak semua rakyat Malaysia menuntut ilmu tanpa mengira kaum dan bangsa di bawah satu bumbung dan menggunakan satu bahasa pengantar.  Kali ini, saya tidak mahu menyentuh secara mendalam hal ini kerana baru-baru ini blogger Amin Iskandar pun ada menulis agak terperinci tentang hal ini. Artikel itu boleh anda baca di sini.

Ada orang bertanya kepada saya, jika sekolah jenis kebangsaan dimansuhkan, sekolah agama pun perlu dimansuhkan juga. Saya tanya: mengapa? Sekolah agama tidak berasaskan perkauman dan bahasa pengantarnya pula menggunakan bahasa kebangsaan dengan penerapan bahasa Arab. Ada India Muslim, ada Cina Muslim yang belajar di situ.

Tuntasnya, marilah kita bersatu dan jangan politikkan sistem pendidikan demi meraih undi masyarakat tertentu!

Saya petik:
[TMI] KUALA LUMPUR, 23 Ogos — Pergerakan Pemuda MCA dan MIC — dua komponen Barisan Nasional (BN) menyifatkan cadangan Majlis Perundingan Melayu (MPM) agar semua sekolah vernakular ditutup sebagai “satu tindakan provokatif” dan “berbau hasutan.”

Pemimpin kedua-dua sayap muda itu berpendapat selain hak itu termaktub dalam perlembagaan, keunikan yang sedia ada seharusnya digunakan untuk meningkatkan keharmonian dan perpaduan di kalangan rakyat, bukannya memburukkan lagi situasi.

Ketua Pemuda MCA Datuk Dr Wee Ka Siong menganggap cadangan segelintir pemimpin MPM untuk menghapuskan sekolah vernakular tindakan provokatif dan berbau hasutan.

“Jangan kerana marahkan nyamuk, kelambu pula dibakar,” kata beliau dalam reaksi menerusi ruang siber.

Dalam mesej Twitter malam tadi, Wee yang juga Timbalan Menteri Pelajaran membalas mesej rakan sejawatannya dari MIC T. Mohan bahawa: “Saya secara total bersetuju dengan anda. Sekolah vernakular adalah untuk semua. tiga aliran akan meningkatkan daya saing negara.”

Dalam satu lagi mesej, Wee juga meminta campur tangan Perdana Menteri agar tidak membiarkan “pihak-pihak” tertentu menjejaskan perpaduan negara.

Mohan pula berkata, “memansuhkan sekolah vernakular? Malaysia adalah negara unik. Jangan rosakkan harmoni. Perpaduan dalam kepelbagaian.”

Ia sebahagian daripada mesej yang muncul dalam ruang Twitter sejak petang semalam selepas MPM mengeluarkan kenyataan susulan mesyuarat tergempar mereka.

MPM juga mengesyorkan agar Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dikenakan tindakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri  (ISA).

Selain itu, MPM juga meminta kerajaan menutup semua sekolah vernakular di negara ini.

Dr Chua sebelum ini juga telah meminta kerajaan menambah peruntukan kepada sekolah aliran Cina kerana mendakwa pertambahan murid di samping kepentingan berbahasa Mandarin bagi menarik pelabur dari Cina.

 Ahli Jawatankuasa Pemandu MPM, Datuk Kamaruddin Kachar berkata, hanya sekolah kebangsaan layak menerima peruntukan kerajaan mengikut perlembagaan.

 “Perlembagaan kata sekolah bukan kebangsaan tak boleh terima peruntukan. Jadi mengapa nak bagi peruntukan (kepada Dr Chua). Kita menuntut sekolah Cina dan Tamil dimansuhkan dan hanya nak sekolah satu aliran sahaja,” katanya.

 Seorang lagi ahlinya Datuk Seri Mohd Hilmi Ismail menambah, hanya Malaysia masih memiliki sekolah pelbagai aliran.

 “Di negara jiran seperti Singapura, Thailand dan Indonesia tak ada sekolah vernakular. Hanya Malaysia ada,” ujar beliau.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH