Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Khamis, 16 Disember 2010

Teks Baharu KOMSAS "Interlok" Tingkatan 5 Ditarik Balik


Saya petik:
[BH] KUALA LUMPUR: Buku teks subjek Sastera Bahasa Malaysia yang akan digunakan pelajar Tingkatan Lima sekolah menengah tahun depan bakal ditarik balik berikutan dakwaan kandungannya menyentuh sensitiviti kaum, selain mengkritik dan menghina orang Melayu serta India.

Persetujuan menarik balik serta-merta buku teks bertajuk Interlok karya Abdullah Hussain itu dipersetujui Penolong Pengarah Unit Bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu, Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran, Sairi Adenan dan Pengarah Jabatan Penerbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Abdul Khalik Sulaiman, selepas pertemuan dengan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T Murugiah semalam.

Intelok, novel komponen sastera dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia terbitan DBP itu sudah diedarkan kepada semua sekolah menengah baru-baru ini untuk diagihkan kepada pelajar yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sebaik sesi persekolahan dibuka awal bulan depan.

Buku teks berkenaan didapati mempunyai unsur penghinaan kepada orang Melayu berdasarkan perkataan yang ditulis dalam beberapa halaman, seperti orang Melayu bodoh, malas selain perkataan paria serta ada unsur menyentuh isu ketuhanan dan keagamaan bagi kaum India.

Murugiah yang juga Pengerusi Biro Pengaduan Awam (BPA), berkata pihaknya menerima aduan orang ramai dari seluruh negara yang meminta BPA mengambil tindakan sebelum orang ramai membuat tindakan drastik dengan membakar buku berkenaan di hadapan Kementerian Pelajaran.

Katanya, isu itu didedahkan sebuah akhbar tempatan berbahasa Tamil semalam selepas mendapat aduan orang ramai yang tidak berpuas hati dengan kandungan buku itu.- Sharifah Salwa Syed Akil

P/s: Novel ini dikarang oleh Sasterawan Negara ke-8, iaitu Datuk Abdullah Hussain.

Mengapa baru sekarang timbul isu ini? Walhal novel ini telah diterbitkan pada tahun 1971 oleh Angkatan Muda. Novel ini sebelum itu telah memenangi hadiah sagu hati Peraduan Mengarang 10 Tahun Merdeka 1967. Novel ini juga telah diulang cetak sebanyak beberapa kali, malah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa. Ironinya, mengapa selepas novel ini diangkat menjadi teks KOMSAS baru kedengaran orang India memprotes kandungannya. Adakah selama ini tiada orang India yang membaca sastera kebangsaan? Mengapa orang Melayu tidak memprotes kandungan buku ini sejak buku ini diterbitkan 39 tahun lalu?

Novel Interlok memaparkan tema integrasi kaum terbesar di Tanah Melayu, iaitu Cina, India, dan Melayu yang berusaha menjalani kehidupan bersama sebelum negara mencapai kemerdekaan. Berdasarkan kandungan, pengarang cuba memaparkan realiti sebenar masyarakat di Tanah Melayu pada ketika itu. Novel dengan ketebalan melebihi 426 halaman ini mengisahkan kehidupan Cing Huat yang berhijrah dari Tanah Besar China ke Singapura sebelum berhijrah ke Tanah Melayu, kehidupan Maniam yang berhijrah dari Tricur Kerala India ke Singapura sebelum membina kehidupan di Tanah Melayu, dan kehidupan Seman, orang Melayu yang mempunyai perkaitan dengan Maniam dan Cing Huat. Untuk cerita lanjut, sila baca novel ini. Anda nilai sendiri.

Mengapa kandungannya dikatakan menyentuh sensitiviti sesetengah orang sehingga ada yang mahu membakar buku ini di depan Kementerian Pelajaran? Logiknya, buku ini ditulis pada sekitar tahun 60-an. Maka latar masyarakat yang dipaparkan sudah tentu latar masyarakat sebenar pada waktu itu. Pengarang menyentuh latar masyarakat India dan Cina yang datang dari negara asal dan bagaimana mereka membina kehidupan baru di Singapura dan kemudiannya di Tanah Melayu. Saya kira pengarang cuba bersikap jujur dengan memaparkan realiti semasa masyarakat pada waktu itu. Hasilnya buku itu ditulis dengan sedemikian rupa.

Oleh itu,  jika benar ada sebarang ayat atau kandungan yang salah dari segi penggunaan, maksud, atau bersifat sensitif maka panel yang memilih novel ini sepatutnya meminda (jika dibenarkan penulis) bahagian tersebut terlebih dahulu agar ayat atau perenggan tertentu novel itu tidak menyinggung mana-mana pihak dan diperbetulkan faktanya (untuk dakwaan menyentuh ketuhanan penganut Hindu). Hal ini demikian kerana ada orang Melayu yang didakwa marah apabila dikritik "malas, dan "bodoh" walaupun realitinya ada yang bersikap demikian pada waktu itu dan pada hari ini. Selain itu, ada orang India yang tidak dapat menerima/tersinggung apabila perkataan "paria" dikaitkan dengan mereka walaupun hakikatnya perkataan itu berkait dengan rapat dengan kelas masyarakat mereka serta sejarah awal kedatangan kaum itu ke negara ini suatu ketika dahulu. 

Persoalannya, sudahkah pihak Kementerian Pelajaran mengkaji bantahan yang dikemukakan oleh Murugiah itu sebelum membuat keputusan menarik semula Interlok? Berdasarkan berita di atas, Kementerian Pelajaran dilihat tidak mengkaji dahulu hal ini dengan teliti, namun mengambil tindakan terburu-buru menarik semula Interlok hanya kerana bantahan yang disuarakan melalui Murugiah dan seolah-olah gentar dengan ugutan pihak tertentu yang mahu membakar novel tersebut di depan bangunan kementerian. Di mana kredibiliti dan ketegasan Kementerian Pelajaran dalam hal ini? 

Dalam sibuk-sibuk orang memprotes, bayangkan berapa kos yang hangus dan perlu disediakan untuk menggantikan teks ini? Bayangkan juga kerugian yang terpaksa ditanggung oleh penerbit yang terpaksa menarik semula buku yang telah dipasarkan?

  1. salam.. admin, ape keputusan isu interlok ni ya?
    ditarik balik atau diteruskan..
    saya perlu mmbuat kajian terhadap isu ini atas memenuhi tuntutan pelajaran saya.
    harap admin dapat mmblas di iqasigiler@gmail.com
    termaksih

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Khamis, Mac 29, 2012 8:59:00 PTG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH