Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Selasa, 29 Mac 2011

Apa Sudah Jadi dengan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)?



Apa sudah jadi dengan DBP yang pernah dibangga-banggakan suatu ketika dahulu? Pertanyaan ini selalu kedengaran daripada rakan-rakan/staff yang sedang berkhidmat atau mereka yang pernah berkhidmat di badan berkanun itu termasuklah saya, TM.

Saya petik sedikit berita yang disiarkan oleh Keadilan Daily yang melaporkan berita penyerahan memorandum daripada Gerakan Darurat Bahasa di Parlimen hari ini, Gerakan itu menggesa kerajaan mengembalikan  semula peranan DBP yang semakin menyimpang dalam membina serta mengembangkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara.

Gabungan itu terdiri antaranya termasuklah Teras Keupayaan Melayu (Teras), Persatuan Seniman Paksi Rakyat (Paksi), Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), mahu agar kedudukan DBP dikaji semula secara kritikal kerana badan berkanun itu adalah institusi tunggak pembangunan, pengembangan, dan pengkayaan bahasa, sastera dan budaya negara.

Pengerusinya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, gesaan itu yang selaras dengan Perkara 152, Perlembagaan Persekutuan Malaysia dan Akta 213, Akta DBP sudah sekian lama dibuat namun tiada sebarang tindakan diambil oleh kerajaan.

Atas alasan tersebut, mereka mahu menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin serta pemimpin-pemimpin parti politik pembangkang untuk menuntut perhatian dalam beberapa perkara, termasuklah:

1. Penswastaan: Sejak diswastakan pada 2001, DBP terus mencatatkan kerugian berterusan di antara RM20juta sehingga RM40 juta setiap tahun. Sebelum diswastakan, DBP memperoleh keuntungan sekitar RM20 juta setahun.

2. Rombakan struktur DBP: Lembaga Pengelola DBP menubuhkan Bahagaian Pengembangan Bahasa pelbagai kaum yang sebelumnya merupakan unit kecil di DBP. Unit ini yang diangkat kepada bahagian menafikan peranan Jabatan Sastera dalam membina dan mengembangkan sastera Melayu, yang merupakan fungsi utama DBP.

3. PPSMI dan Interlok: Gerakan Darurat Bahasa kesal kerana sejak PPSMI diperkenal kerajaan pada 2003, DBP hanya mengambil sikap membisu. Gerakan Darurat Bahasa berpendapat sebagai institusi yang mempertahankan bahasa, DBP wajar memberikan pandangan benar tentang kebaikan dan keburukan PPSMI.

DBP juga membisu dalam isu Interlok malah langsung tidak mempertahankannya kerana tiada sesiapa yang berani membantah atau menyanggah pendapat umum.

Justeru, mereka menuntut beberapa perkara antaranya:

1. Membatalkan penswastaan yang dilaksanakan ke atas lima bahagian dan dikembalikan semula kepada DBP.

2. Kerajaan memulihkan semula peranan DBP dengan memberikan juga peranan kepada Timbalan menteri Pelajaran kerana Menteri Pelajaran sekarang, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga merupakan Timbalan Perdana Menteri.

3. Jabatan Bahasa dan Jabatan sastera DBP diwujudkan semula secara berasingan dengan lengkap seperti dahulu.

P/s: Saya pernah berkhidmat di DBP sekitar awal tahun 2000. Waktu itu, DBP sedang dalam proses menswastakan bahagian prapenerbitannya kepada DAWAMA. Waktu itu DBP sudah berada di ambang "kejatuhannya". Waktu itu DBP sudah hilang taringnya. Waktu itu sudah kedengaran pelbagai suara yang mengkritik DBP. Waktu itu...!

Kini, DBP semakin "hancur". DBP semakin dayus dalam memperjuangkan bahasa dan sastera. Mengapa saya berkata begitu? Bayangkan DBP tanpa JABATAN khusus untuk BAHASA dan SASTERA seperti yang disuarakan oleh gabungan di atas. Apa lagi yang ada pada DBP jika jabatan untuk sastera dan bahasa tidak mampu diangkat dan dipertahankan?

Kata orang Menara DBP yang gah di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur itu umpama "anu" yang mati pucuk!!!!

* Jurublog: Anda berminat dengan artikel ini? Ambillah, tampallah, namun berilah kredit kepada blog ini. Terima kasih.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH