Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Archives

Sabtu, 31 Mac 2012

TG Nik Aziz: “Cina tak beri saya mati. Umno tidak setuju kepada saya, tapi Cina setuju. Mereka kata, Tuk Guru jangan mati...."



[HD] KOTA BHARU, 31 Mac: Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menggesa umat Islam di negara ini supaya berhujah dengan ‘menggunakan fikiran’ ketika berhadapan dengan pihak tertentu yang sewenang-wenang menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bagi mempertahankan pemerintahannya.

“Ketahuilah bahawa Islam menggesa supaya menggunakan ‘fikiran’. Haatuu…. burhaanakum, bukannya ‘haatuu….ISA’. Tidak, tidak. Haatuu…gari tangan, tidak.

“Sikit-sikit, ISA, terutama kepada pejuang Islam dan penyokong PAS terdiri dari ulama dan tuk guru pondok, suatu masa dahulu.

“Pejuang PAS dan tuk guru Pondok ramai telah dikenakan ISA, bahkan berada dalam tahanan ISA itu sendiri tidak boleh diziarahi keluarga, tidak boleh dihubungi peguam. Punya ganas perbuatan itu, lebih daripada komunis," katanya.

Beliau yang juga Mursyidul Am PAS mendakwa demikian ketika mengkisahkan kezaliman dilakukan pihak pemerintah masa lalu terhadap ahli dan penyokong PAS di negeri ini, menguatkan tekadnya berjuang dalam PAS.

Beliau berucap pada Majlis Perasmian Sambutan Jubli Intan Maahad Muhammadi, Pelancaran Logo Jubli Intan, Penganugerahan Tokoh Jubli Intan dan Pelancaran Tabung Pembinaan Masjid Maahad Muhammadi Perempuan (MMP) di sini tengah hari tadi.

Turut hadir Speaker Dewan Negeri Kelantan Datuk Mohd Nassuruddin Daud, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Ahli Dewan Undangan Negeri , Ahli Dewan Rakyat dan Ahli Dewan Negara.

Hadir sama Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Dr Zainuddin Ibrahim, Mufti Kerajaan Kelantan Datuk Mohamad Shukri Mohamad dan timbalannya Datuk Nik Abdul Kadir Nik Muhamad.

Pengarah Yayasan Islam Kelantan Tengku Azmi Tengku Jaafar, Pengetua Maahad Muhammadi Lelaki dan Maahad Muhammadi Perempuan serta Yang Dipertua Persatuan Bekas Pelajar Maahad Muhammadi (Alumni MM) Muhammad Yunan Mahmood.

Tuan Guru Nik Aziz turut mengkisahkan sejarah awal pembabitannya dalam PAS apabila dicalonkan bertanding di Dewan Undangan Negeri Kelantan Hilir melawan calon Perikatan, Tengku Noor Asiah.

Kekosongan kerusi itu kerana kematian Allahyarham Haji Mat Prai.

“Justeru, apabila pilihan raya berlangsung, saya menang dengan kelebihan 3,000 undi. Dan mulai hari itulah saya menjadi wakil rakyat sehingga ke hari ini, dan nak berhenti bila, tidak tahu," ujarnya.

Mursyidul Am PAS itu berkata, dalam perkembangan terbaru politik PAS, beliau dikunjungi rombongan kaum Cina merayu supaya beliau terus bertanding walaupun Umno BN sangat anti beliau menjadi Menteri Besar.

“Perkembangan terbaru, kaum Cina datang berjumpa saya. Mereka kata, Tuk Guru kena bertanding, menjadi Perdana Menteri dan Tuk Guru jangan mati.

“Cina tak beri saya mati. Umno tidak setuju kepada saya, tapi Cina setuju. Mereka kata, Tuk Guru jangan mati, bahkan bertanding di Dun dan Parlimen," katanya.

Beliau melahirkan kebangaannya kini menjadi Menteri Besar, dari seorang ‘anak pondok’ kemudian menjadi Menteri Besar dan melakukan banyak dasar negeri yang diselaraskan dengan Islam dan PAS.

Beliau telah mengarahkan supaya wang simpanan kerajaan negeri yang disimpan dalam bank yang mengamalkan riba disimpan dalam Bank Islam.

Menteri Besar turut mengarahkan penggubalan Undang-Undang Hudud yang kemudiannya diluluskan Dewan Undangan Negeri sebagai Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993.

Pada majlis itu Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat diisytiharkan Tokoh Jubli Intan, Maahad Muhammadi.



, , ,

Awang Afrika Mati Dipukul Kerana Cabul Tukang Cuci, Rakan Merusuh

Sekadar hiasan.

[Bernama] KUALA LUMPUR: Kebimbangan penghuni Kondominium Venice Hills di Batu 9, Hulu Langat dekat sini terhadap kebanjiran pendatang asing dari Afrika sampai ke kemuncaknya hari ini apabila seorang lelaki warga Nigeria mati setelah dibelasah kerana mencabul seorang wanita tempatan.

Ketua Polis Daerah Kajang ACP Ab Rashid Ab Wahab berkata mangsa berusia 35 tahun merupakan seorang pelajar di sebuah kolej swasta telah mencabul kehormatan seorang tukang cuci wanita berusia 43 tahun di kondominium itu pada 11 pagi.

"Wanita tersebut telah dipeluk dan dicium dari belakang oleh lelaki Nigeria itu yang juga menunjukkan kemaluannya kepada wanita itu. "Wanita itu bagaimanapun berjaya melepaskan diri dan melaporkan kejadian itu kepada tujuh orang anggota Rela yang bertugas," katanya kepada pemberita di sini.

Ab Rashid berkata menyedari perbuatannya diketahui, lelaki Nigeria itu telah cuba melarikan diri ke kawasan lobi kondominium menggunakan lif namun dia berjaya ditahan oleh anggota Rela berkenaan. 

Beliau berkata anggota polis yang tiba ke tempat kejadian kemudian mendapati lelaki Nigeria itu yang diikat berada dalam keadaan tidak bermaya dan terus membawanya ke sebuah pusat perubatan terdekat namun disahkan mati sebaik tiba.

Katanya mayat mangsa kemudian telah dihantar ke Hospital Serdang untuk dibedah siasat.

Ab Rashid berkata kesemua tujuh anggota Rela itu yang berumur lingkungan 20-an telah ditahan dan kes disiasat mengikut Seksyen 302, Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Katanya polis masih menyiasat sama ada lelaki Nigeria tersebut mati akibat dipukul menggunakan senjata atau sebaliknya.

Beliau berkata ekoran kejadian itu beberapa lelaki Afrika telah berkumpul dan melahirkan rasa tidak puas hati mereka tetapi berjaya dileraikan oleh pihak polis. 

Sementara itu saksi kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai Abu berkata kira-kira 200 lelaki Afrika telah merusuh sebelum ketibaan pihak polis dan mereka telah merosakkan beberapa harta awam seperti pondok pengawal dan bilik gerakan Rela. 

"Saya nampak mereka telah merusuh apabila mendapat tahu rakan mereka telah mati dan kejadian ini telah menakutkan penduduk setempat," katanya.

Beliau berkata mangsa yang sering mabuk sebelum ini pernah menimbulkan masalah kepada penduduk di kawasan itu.


P/s: Kerajaan BN sebelum ini memperkenalkan polisi VOA untuk pelajar luar negara. Yang tidak sedap dibaca, pelajar yang merebut peluang itu majoritinya berasal dari Afrika. Masalah timbul apabila mereka hanya mengikuti pelajaran di kolej buat beberapa ketika, sebelum meninggalkan pelajaran dan membikin masalah di negara ini. Polisi terdesak itu sudah dihentikan, namun balanya kita alami sehingga kini! Polisi VOA juga diberikan kepada pelancong dari China dan India. Polisi terdesak itu juga terpaksa dihentikan apabila ratusan ribu pelancong dari India dan China "hilang tanpa dapat dikesan" di tengah-tengah masyarakat berbilang bangsa di negara ini. DCM pernah mengulas dan menyiarkan berita tentang hal ini.

Dari  segi lain, jenayah yang membabitkan pendatang Indonesia memang bukan asing lagi di Malaysia. Congaklah jumlah warga Indonesia di negara ini. Ada pihak menganggar jumlahnya mencecah 1 juta. Ada pihak mendakwa warga Indonesia terpilih diberi kad pengenalan untuk mengundi. Cuba bayangkan pula kalau pendatang Indonesia merusuh di negara ini. Negara Eropah, misalnya, Britain sudah menerima kesan rusuhan pendatang asing di negara itu. Malaysia menunggu giliran!!!

Salah siapa?


Berita yang MENGGEGARKAN JANTUNG Orang yang Terlibat dalam Skandal Scorpene


Peguam Dapat Akses Kertas Mahkamah Perancis

[MK] Saman sivil NGO hak asasi Suara Rakyat Malaysia (Suaram) terhadap gergasi pertahanan tentera laut Perancis DCNS kerana didakwa membayar komisen kepada pemimpin di Malaysia mula menunjukkan perkembangan memberangsangkan.

Pada Khamis, peguam Suaram di Perancis memberitahu NGO itu, mereka sudah mendapat akses kepada kertas mahkamah berkaitan kes melibatkan pembelian kapal selam Scorpene bernilai RM77.3 bilion.

Pengarah Suaram Cynthia Gabriel berkata, barisan peguam mereka kini boleh mengkaji dokumen dan menasihat tindakan se;anjutnya.

"Kami bagaimanapun tidak dapat mempamerkan dokumen itu. Kami hanya boleh akses, mengkaji dan membuat rujukan terhadapnya, tetapi tidak boleh diumumkan menurut undang-undang Perancis," katanya kepada Malaysiakini.

"Ini memang cabaran besar kepada tetapi kami berbesar hati kerana kes itu bergerak ke arah yang betul dan memberi momentum," tambahnya.

Dua kapal selam itu dibeli pada tahun 2002 oleh kerajaan Malaysia ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bertugas sebagai menteri pertahanan.

Perimekar, syarikat yang dikaitkan dengan Abdul Razak Baginda - orang kepercayaan Najib - dibayar 114 juta euro atau RM570 juta, untuk bertindak sebagai ‘orang tengah' dalam urus niaga penuh kontroversi itu.

Kerajaan bagaimanapun berkata, pembayaran besar kepada Perimekar untuk perkhidmatan "koordinasi dan sokongan'.

Abdul Razak dan dua pengawal peribadi Najib didakwa membunuh Altantuya Sharibuu pada tahun 2006, tetapi selepas dibicarakan beliau kemudiannya dibebaskan, manakala dua yang lain didapati bersalah dan dihukum mati.



P/s: Jangan ada yang terkena serangan jantung. 
Kah kah kah! 
Silap-silap PRU 13 ditangguhkan ke tahun depan!


, ,

Pengajaran kepada Orang yang Gemar Melanggan Pelacur/Mengamalkan Seks Bebas

Menurut laporan Oriental Daily, seorang lelaki Hong Kong kecut perut apabila pelacur yang dilanggannya memberitahu bahawa dia adalah pembawa AIDS selepas mereka berdua melakukan hubungan seks.
 Ah Seng (bukan nama sebenar) yang kini masih trauma berkata: "Saya hanya akan mengetahui sama ada  dijangkiti AIDS atau tidak selepas tiga bulan. Walaupun saya mungkin bernasib baik, namun kejadian ini benar-benar menakutkan saya."
Ah Seng, seorang broker mendedahkan bahawa dia biasanya mendapatkan perkhidmatan seks setiap dua minggu sekali sejak 10 tahun yang lalu.

Minggu lalu, lelaki yang sudah berkahwin itu ke pusat pelacuran di Wan Chai untuk mendapatkan perkhidmatan seks.

"Seorang wanita berusia 20-an itu membuka pintu. Dia bertutur dalam loghat yang kedengaran seperti orang yang berasal dari kawasan desa."

"Dia memakai pakaian seperti pembantu rumah berwarna merah jambu. Dia seksi, cantik dan mempunyai bentuk badan yang mengiurkan," kata Ah Seng yang membayar HK$ 500 (RM197) kepada wanita itu.
Selepas melakukan ehem-ehem, wanita itu secara tiba-tiba ketawa dan memberitahu Ah Seng, "Kamu sudah terkena, saya ada AIDS."

Ah Seng yang terkejut dengan pengakuan pelacur itu cepat-cepat memakai seluar dan meninggalkan tempat itu.

"Dia kelihatan sangat tenang apabila memberitahu bahawa dia telah menebuk lubang pada kondom yang saya guna. Jantung saya macam nak berhenti berdegup apabila mendengar kata-katanya."

Rupa-rupanya, Ah Seng bukanlah mangsa yang pertama. Hal itu diketahuinya apabila menceritakan hal tersebut kepada rakan yang memperkenalkan pusat pelacuran itu.

"Rakan saya yang mengadakan hubungan seks dengan wanita itu beberapa hari lalu juga mengalami situasi yang sama," katanya.

Gadis itu gagal dikesan selepas kejadian itu. Ah Seng mengganggarkan lebih 100 orang telah mengadakan hubungan seks dengan gadis itu yang dipercayai berasal dari China. -DCM


P/s: Sila ambil pengajaran!


, ,

Wanita Potong Zakar Lelaki yang Cuba Merogolnya


[HM] MUMBAI: Seorang wanita India di pinggir bandar Delhi, memotong zakar seorang lelaki yang cuba merogolnya.

Menurut laporan polis, wanita kematian suami yang berusia 37 tahun dan berasal dari Bakhtawarpur, mempertahankan dirinya daripada diperkosa.

Suami mangsa meninggal dunia beberapa tahun lalu dan dia hidup bersendirian sejak itu. Wanita itu juga jarang keluar rumah.

Seorang anggota polis berkata, mangsa mendakwa, suspek, Jeevat, menyerbu masuk ke dalam rumahnya malam semalam dan cuba merogolnya,

Mangsa melawan dan apabila lelaki itu terjatuh, wanita itu meluru ke dapur dan mengambil pisau sambil menjerit meminta tolong sebelum memotong kemaluan penyerangnya. 

Beberapa jiran meluru ke rumah mangsa dan seorang daripada mereka menelefon polis.

Jeevat dikejarkan ke hospital Maharaja Harischandra dan keadaannya disahkan stabil.

Bagaimanapun doktor berkata, mereka tidak dapat menyambung semula kemaluan lelaki itu. - Agensi



P/s: Sepatutnya setiap perogol yang disabitkan bersalah dikenakan hukuman potong kemaluan!


, ,

AMK P. Pinang Dakwa Ketua Pemuda UMNO Memfitnah, Beri Penjelasan tentang Isu Tapak Masjid dan Sekolah Bayan Mutiara


[HD] Dalam hal pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang dituduh menjual tapak masjid yang telah diluluskan dalam pelan pembangunan asal Bayan Mutiara kepada pihak pemaju sekali lagi pihak Umno menyerlahkan ketidakprihatinan mereka dalam hal pembangunan.

Yang telah memutarbelitkan isu ini ialah Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang sendiri iaitu Ir Shaik Hussein, beliau telah menuduh Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang menjual tapak tersebut.

Shaik Hussein berkata, mengikut pelan asal Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) seperti yang diluluskan oleh MPPP pada 30 Oktober 2006, pelan kebenaran merancang fasa satu Bayan Mutiara mempunyai pelbagai jenis perumahan turut merangkumi pembinaan kompleks penjaja, balai polis, pusat komuniti, tapak sekolah dan tapak masjid.

Namun, beliau berkata, selepas kerajaan negeri menjual tanah seluas 41.6 hektar itu dengan harga RM1.1 bilion secara rundingan kepada syarikat Ivory Group, projek pembangunan itu tidak termasuk dengan pembinaan tapak masjid dan sekolah.

Berikut adalah penjelasan yang rakyat Pulau Pinang dan seluruh rakyat Malaysia perlu ketahui.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Pemuda Umno Pulau tentang penjualan tanah secara rundingan kepada syarikat Ivory Group, adalah tidak benar.

Ini kerana Syarikat Ivory Group telah berjaya memiliki tanah tersebut melalui tender terbuka yang dipraktikkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang.

Syarikat Ivory Group adalah satu dari empat Syarikat yang memenangi bidaan tersebut, antara syarikat yang terbabit dalam bidaan itu ialah Chia Tai Xing Ye Industrial Development Ltd, SP Setia Berhad dan AG Pearl Sdn Bhd (hilang kelayakan akibat tidak membayar “earnest deposit” sebanyak RM1.2 juta).

Oleh kerana Ivory telah memberi tawaran yang paling tinggi iaitu RM240 skp atau jumlah besar RM1.072 bilion, mereka telah dipilih.

Dalam hal kononnya Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang menjual tapak masjid dan sekolah pula, jelas di sini Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang tidak tahu menahu akan hal ehwal perancangan pembangunan.

Perlu kita ketahui bahawa bagi setiap kawasan yang pembangunannya mempunyai 1,200 atau 1,500 buah rumah, pihak pemaju perlu menyediakan tapak untuk masjid dan juga sekolah di dalam pelan pembangunan (Master Plan) mereka.

Ini adalah antara syarat yang perlu dipenuhi oleh pemaju bagi membolehkan perancangan mereka diluluskan oleh pihak majlis perbandaran.

Namun begitu ‘master plan’ tersebut hanya diluluskan kepada pihak pemaju yang mencadangkan rancangan pembangunan mereka, dan jika tapak cadangan mereka telah dijual, pihak yang membeli tanah tersebut perlu menyediakan perancangan pembangunan mereka sendiri pula kerana pelan pembangunan asal telah tidak boleh diguna pakai lagi.

Dalam hal ini pelan asal Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) yang telah diluluskan oleh MPPP pada 30 Oktober 2006 tidak lagi boleh digunapakai kerana tanah tersebut telah dijual kepada syarikat Ivory Group.

Terpulang kepada tuan tanah yang baru iaitu Syarikat Ivory Group bagaimana hendak digunakan tanah tersebut sesuai dengan kanun tanah negara dan selaras dgn keperluan dan syarat pihak berkuasa tempatan iaitu Majlis Perbandaran Pulau Pinang.

Syarat-syarat ini juga tertakluk kepada bilangan unit, jenis unit dan sebagainya.

Tidak timbul soal tapak untuk masjid atau sekolah dijual kerana selagi pembangunan belum dilaksanakan tanah untuk dibina masjid atau sekolah tidak akan dipindah milik kepada Majlis Agama Islam Pulau Pinang atau Kementerian Pelajaran.

Pemindahan milik kepada Majlis Agama Islam Pulau Pinang untuk Masjid dan Kementerian Pelajaran untuk Sekolah pula hanya dilakukan apabila Sijil Layak Menduduki (CF) dikeluarkan.

Dan perlu kita fahami juga bahawa tapak yang dicadangkan oleh pemaju atau pemilik asal pelan pembangunan itu iaitu Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) tidak mungkin sama dengan tapak yang dicadangkan oleh pemaju yang mengambil alih tapak yang hendak dibangunkan itu iaitu Syarikat Ivory Group.

Sekali lagi Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Shaik Hussein mempamerkan kebodohannya dalam menyerang pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang.

Bagaimana beliau boleh menuduh Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang menjual tapak masjid sedangkan tapak masjid yang telah dicadangkan oleh pemaju itu adalah milik pemaju dan hanyalah cadangan yang pasti berubah bila pemaju yang baru mengambil alih tapak tersebut.

Ianya hanya menjadi milik Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) setelah masjid tersebut diserahkan oleh pemaju setelah sijil layak menduduki diperolehi.

Di sini saya bagi pihak AMK ingin menasihatkan Saudara Shaik Hussein supaya mendalami atau memahami sesuatu isu yang ingin dibawanya supaya tidak timbul fitnah.

AMK juga menggesa pihak Syarikat Ivory Group supaya mempamerkan pelan pembangunan induk (master plan) kawasan yang hendak dibangunkannya itu supaya ianya boleh dilihat oleh pihak awam.

Dan di samping itu pihak Syarikat Ivory Group digesa agar menjalankan projek pembangunan tersebut secara menyeluruh bukannya fasa ke fasa seperti yang sering diamalkan di zaman pemerintahan Umno BN dulu.

Amir Ghazali ialah Ketua AMK Pulau Pinang.



,

Remaja Dipercayai Lari Ikut Duda

 
 [SH] JERANTUT – “Pulanglah Angah, nenek Saodah kini ­jatuh sakit sejak pemergian dan menanti kepulangan mu,”.

Itu antara luahan Noorlilie Baharuddin, 31, dari Taman Bukit Permai Jerantut dekat sini, yang merayu anak saudaranya, Nur Aliah Baharuddin, 19, pulang ke pangkuan keluarga.

Noorlilie berkata, Nur Aliah atau dipanggil Angah dalam keluarganya, dipercayai dilarikan teman lelakinya pada malam 25 Mac lepas, kira-kira jam 11 malam, dari kediaman neneknya (Saodah) di Felda Jengka 1 Maran.

Menurutnya, anak kedua daripada tiga beradik itu hanya membawa beberapa helai pakaian dan sehingga kini tidak diketahui nasibnya dan lokasinya.

“Sebelum kejadian, ­memang ada sedikit perselisihan faham antara Angah ­dengan keluarga berikutan dinasihatkan ibu bapanya, Baharuddin Taib, 45, dan Mariam Nayan, 42, supaya `berenggang’ ­dengan teman lelakinya yang juga seorang duda berusia 38 tahun.

“Pada malam kejadian, saya pulang ke Felda Jengka Satu, Maran untuk bertemu emak saya, Saodah Ishak, 65, yang tinggal bersama Angah, tetapi anak saudara saya tidak menunjukkan apa-apa ke­risauan dan berbual mesra ­malah begitu manja dengan neneknya,” katanya.

Noorlilie berkata, kehi­langan Angah disedari emak (Saodah) pada 26 Mac lepas iaitu ketika emak masuk ke ­bilik untuk mengejutkan Angah, tetapi tergamam apabila Angah tiada di tempat tidur.

Menurutnya, emak mendapati Angah tiada dan ­menyelak selimut, hanya menjumpai bantal peluk yang digunakan Angah untuk ­mengelirukan, seperti seolah-olah dia sedang tidur.

“Sehingga kini selepas kehilangan Angah, emak sering juga jatuh sakit dan tidak berselera makan kerana terkenangkan Angah yang sangat dikasihinya,” katanya.

Noorlilie berkata, Angah berkemungkinan keluar dari rumah setelah kecewa hasrat untuk mengahwini ­kekasihnya itu mendapat tentangan keluarga.

Menurutnya, mereka ­sekeluarga kini berasa risau kerana Angah tidak dapat dihubungi sejak dia keluar ­rumah pada minggu lepas.

“Kami tidak tahu apa ­nasibnya kini. Justeru kami mengharapkan Angah pulang semula dan boleh berbin­cang mengenai kehendaknya dan merestui perhubungan Angah.

“Keluarga tidak marah dan ingin berunding secara baik dan jika Angah ingin berkahwin kita boleh adakan ­majlis dengan cepat. Apa pun kami mahukan Angah balik ke pangkuan keluarga dalam keadaan selamat,” katanya kepada Sinar Harian.

Berikutan kehilangan Nur Aliah, Noorllilee bersama ­keluarganya membuat ­laporan di Balai Polis Sungai Jerik, Maran pada 26 Mac jam 9 pagi.

Noorlilie berkata, sesiapa yang mengetahui lokasi dan menjumpai Nur Aliah (­gambar) diminta meng­hubungi bapanya, Baharuddin Taib, di talian 013 2787332 atau Saodah Ishak di talian 013 6060975.

,

Bukan Sahaja Merogol, Lelaki Tusuk Kemaluan dan Kelar Leher Anak Tiri dengan Pelepah Sawit

Sekada hiasan.

[HM] KOTA KINABALU: Seorang bapa warga asing bukan saja bertindak merogol anak tirinya berusia 15 tahun, malah cuba membunuhnya dengan menusuk kemaluan dan mengelar leher mangsa menggunakan pelepah kelapa sawit dan cuba menghumbannya ke dalam sungai di Inanam, di sini.

Namun, dalam kejadian jam 9.30 pagi pada 23 Mac lalu, mangsa bernasib baik apabila ditemui dalam keadaan ‘nyawa-nyawa ikan’ oleh orang ramai sebelum dihantar ke Hospital Queen Elizabeth untuk rawatan.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu, Superintendan M Chandra berkata, polis menerima panggilan daripada penduduk mendakwa menemui seorang gadis dalam keadaan lemah sebelum sepasukan polis bergegas ke tempat kejadian.

Menurutnya, soal siasat mendapati mangsa dirogol bapa tirinya berusia 34 tahun sebelum bertindak cuba membunuhnya.

“Bukan itu sahaja, suspek berusia 34 tahun bertindak kejam apabila memasukkan objek ke dalam kemaluan mangsa sebelum membiarkan mangsa terbaring dalam keadaan tidak bermaya di tebing sungai. 

Mujur ada penduduk tempatan menemui mangsa dalam keadaan terbaring sebelum menghubungi polis,” katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Kinabalu, di sini, semalam.  


P/s: Gila lahanat!



, ,

[Video] Ribuan Orang Hadiri Ceramah Anwar Ibrahim di Bangi





 

, ,

Harap Tiada Rakyat Malaysia yang Terpedaya dengan Berita Ini


Hanya Malaysia kekal harga petrol

[Bernama] BERA: Malaysia satu-satunya negara di Asia yang masih mengekalkan harga petrol RON95 RM1.90 seliter, meskipun berlaku kenaikan harga di pasaran antarabangsa.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata kerajaan tidak pernah berhasrat memberhentikan subsidi bahan api itu. 

“Jika tidak diberi subsidi, harga petrol naik RM2.93 seliter dan ini membebankan rakyat,” katanya selepas menyampaikan cek bantuan pembangunan kerajaan Pusat RM307,643.56 untuk diagihkan kepada 14 Sekolah Agama Rakyat di kawasan Parlimen Bera, semalam.

Tahun ini RM17 bilion peruntukan subsidi petrol, diesel dan Gas LPG berbanding RM15 bilion tahun lalu.  



P/s: PRU tahun ini saudara. Bodoh, bingailah jika BN menaikkan harga petrol tatkala mereka kini sedang bermati-matian mengambil hati rakyat.

Selepas PRU, kalau BN menang besar, bersiap sedialah menghadapi pelaksanaan GST besar-besaran dan kenaikan bil utiliti, dan harga minyak.
 
Ingat Ismail Sabri, ingat berita ini.


Lelaki Tidak Berharta, Tetapi Penyayang, Ini Peluang Anda...


[Mstar] PETALING JAYA: Pelakon Rozita Che Wan berkata dia rela berkahwin dengan mana-mana lelaki yang tidak berharta asalkan individu berkenaan menghargai dan menyayanginya sepenuh hati.

Rozita,39, berkata, harta serta kesenangan hidup boleh dicari bersama-sama tetapi kasih sayang yang sejati dan kekal itu sukar untuk ditemui.

“Saya tidak kisah kalau lelaki yang saya temui itu lelaki biasa yang tak ada harta kerana harta kita sama-sama boleh cari. Saya mahu lelaki itu menghargai saya dan boleh bagi sokongan kepada saya. Itu yang penting kalau nak kahwin,” katanya kepada mStar Online di sini, Jumaat.

Rozita diminta mengulas mengenai laporan Harian Metro pada Jumaat yang melaporkan fitnah terbaru kononnya pelakon itu hendak berkahwin Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa (Datuk K) yang juga isteri penyanyi Datuk Siti Nurhaliza Tarudin.

Dalam laporan itu Rozita menepis tuduhan tersebut selain menganggap ia bukan sesuatu yang remeh tetapi sangat mengaibkan.

Rozita berkata, jika dia bertemu dengan lelaki yang mempunyai banyak harta dan kaya raya tetapi tidak menghargai dirinya, hubungan itu tidak mempunyai apa-apa erti.

Katanya, dalam sesebuah kehidupan, sokongan moral daripada seorang suami untuk isterinya adalah perkara yang lebih penting daripada menilai melalui harta.

“Kepada saya, kasih sayang itu sebenarnya akan membuatkan kita bersemangat untuk berjaya. Ia amat penting. Lelaki yang kaya boleh pikat kita dengan duit dan cinta itu tidak ada apa-apa makna bagi mereka. Saya tak mahu lelaki seperti itu dan juga yang panas baran,” katanya.



P/s: Tunggu apa lagi bang? Kah kah kah!



 

,

Padah Mudah Diajak ke Hotel, Remaja 14 Tahun Dirogol Lelaki Baru Dikenali


[SH] KUALA TERENGGANU – Keputusan berani seorang remaja bawah umur tidak menolak pelawaan teman lelakinya yang hanya baru dikenali sehari ke sebuah hotel di bandar raya ini membawa padah setelah dia dakwa dirogol lelaki terbabit.

Kecewa diperlakukan sedemikian rupa, remaja yang baru berusia 14 tahun itu mengambil keputusan menceritakan kejadian berkenaan kepada ahli keluarganya dan satu laporan polis dibuat.

Susulan laporan, lelaki terbabit, Mohd Khairuddin Mohd Yusof, 22, dari Kampung Losong Atap Zin, di sini, ditahan dan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen, semalam atas dakwaan merogol.

Bagaimanapun, tiada sebarang pengakuan direkodkan ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Pendaftar Kanan Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu, Rosila Nik.

Berdasarkan pertuduhan, tertuduh didakwa merogol mangsa di Terengganu Hotel, Jalan Sultan Ismail, di sini, antara jam 9 malam hingga 6 pagi pada 14 Mac lalu.

Dengan itu, tertuduh didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan maksimum 20 tahun serta sebatan, jika disabitkan kesalahan.

Rosila kemudian menetapkan 2 April depan sebagai tarikh sebutan semula kes di Mahkamah Sesyen, di sini.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Nazlyza Mohamad Nazri manakala tertuduh tidak diwakili peguam.


P/s: Mudah, mudah!

 

, , , ,

Jumaat, 30 Mac 2012

3 Bulan, RM608 Juta "Dilaburkan" PM dan TPM untuk Kempen Barisan Nasional??


[HD] KUALA LUMPUR, 30 Mac: Kerajaan semalam memaklumkan sebanyak RM608.68 juta wang 'peruntukan segera' telah diluluskan sepanjang lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin ke negeri-negeri tahun ini.

Jumlah itu adalah bagi lawatan mereka yang diadakan dari bulan Januari hingga tarikh 15 Mac 2012.

Perkara itu dimaklumkan melalui jawapan bertulis kepada soalan Ahli Parlimen Jerai Mohd Firdaus Jaafar semalam.

Firdaus dalam soalannya mahu perdana menteri menjelaskan kesemua senarai peruntukan segera yang diluluskan sepanjang tempoh Januari hingga Mac 2012 semasa lawatan rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

Paling tinggi adalah peruntukan untuk negeri Perak dengan RM220.38 juta diikuti Johor RM201.40 juta, manakala ketiga adalah Wilayah Persekutuan dengan RM63.25 juta.

Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang, Selangor pula masing-masing RM6.4 juta, RM4.06 juta, RM5.58 juta, RM17.3 juta.

Bercakap kepada Harakahdaily kemudiannya, Firdaus mempersoal tindakan Najib yang didakwa tidak profesional apabila tidak boleh membezakan lawatan politik atau lawatan rasmi kerajaan.

Ia kerana, setiap kali Najib berucap dalam lawatannya sering menghentam Pakatan Rakyat dan berkempen untuk Umno Barisan Nasional.

"Kalau nak pergi berkempen, guna duit parti la, jangan guna duit rakyat.

"Duk hentam kami bukan duk cerita dasar negara pun, kena profesional la, Biar boleh beza lawatan rasmi dengan nak pi kempen politik," katanya.


, , , ,

[Gambar/Video] Gadis Dirogol Bergilir-gilir, Dicekik, & Dibakar Akhirnya Meninggal Dunia


Berita Agensi melaporkan seorang gadis Ukraine berusia 18 tahun meninggal dunia semalam setelah hampir tiga minggu peristiwa dia dirogol bergilir-gilir, dicekik, dan dibakar oleh sekumpulan pemuda. Kes yang menggemparkan Ukraine itu dilabel sebagai antara jenayah paling kejam yang pernah berlaku di negara itu.

Makar Oksana telah diperlakukan dengan kejam oleh tiga pemuda yang kemudiannya mencampak mangsa di suatu kawasan pembinaan dalam suatu serangan di bandar Mykolayiv, selatan Ukraine  pada 10 Mac lalu, jelas pendakwa.


Mangsa yang dijumpai oleh orang awam yang melalui kawasan pembinaan itu kemudiannya dimasukkan ke hospital dengan 55 peratus kesan terbakar dan berada dalam keadaan kritikal. Kecederaan serius yang dialami mangsa telah memaksa pihak hospital memotong kaki dan lengannya.



Oksana Makar akhirnya meninggal dunia akibat kecederaan parah di sebuah hospital pakar di bandar timur Donetsk. Jantungnya berhenti berdegup selepas pendarahan berlaku di bahagian paru-parunya walaupun pihak hospital telah melakukan tiga percubaan untuk memulihkannya, kata Fistal Emil, Ketua Perubatan Pusat Donetsk Burns.

"Bayangkan. Mangsa telah dicekik dan mereka (penyerang) fikir dia telah meninggal dunia. Jadi, mereka membakarnya. Dia terbaring di sana selama 10 jam dalam cuaca sejuk beku dan menghidu kesan pencemaran di kawasan tersebut," kata Fistal.

Kes itu telah mencetuskan kemarahan rakyat Ukraine, mendedahkan ketidakcekapan pihak berkuasa dalam menguatkuasakan undang-undang dan tahap masalah sosial di bandar-bandar perindustrian seperti Mykolayiv yang dibelenggu masalah dadah dan AIDS.

Salah seorang penyerang Oksana dikatakan menyewa sebuah flat yang menjadi lokasi mangsa dirogol dan dicekik, sebelum dibakar dalam usaha untuk menutup jejak mereka.

Media Ukraine mendakwa penyerang yang terlibat adalah anak golongan atasan yang mempunyai hubungan dengan pihak berkuasa tempatan. Walau bagaimanapun, nama-nama mereka belum lagi diumumkan kepada media secara rasmi.

Ketiga-tiga suspek telah ditangkap pada 11 Mac tetapi pihak berkuasa telah membebaskan dua daripada suspek. Tindakan tersebut telah mencetuskan demonstrasi penduduk tempatan serta kumpulan feminis Femen yang mengadakan bantahan topless di pejabat am pendakwa Ukraine di Kiev.

Selepas bantahan tersebut, dua lelaki itu ditahan semula pada 13 Mac lalu. Dua suspek kemudiannya didakwa atas kesalahan merogol secara bergilir-gilir dan seorang lagi atas kesalahan merogol dan dan cubaan membunuh. -DCM




P/s: Kejam gila! 

Berdasarkan laporan Kyivweekly, ketiga-tiga suspek kini akan didakwa atas kesalahan membunuh dan jika disabitkan bersalah akan berhadapan dengan hukuman penjara seumur hidup

"Sebelum ini, ketiga-tiga mereka dituduh atas kesalahan merogol dan cuba menyembunyikan perbuatan jenayah, manakala seorang suspek dituduh atas kesalahan cubaan membunuh," kata Ketua Perhubungan Awam MIA, Volodymyr Polishchuk.

"Selepas mangsa meninggal dunia, ketiga-tiga suspek akan didakwa di bawah Bahagian 2 Perkara 115 Kanun Jenayah Ukraine, jika disabitkan kesalahan, suspek akan berhadapan dengan hukuman penjara seumur hidup" 

Bagi TM, nyawa wajar dibalas dengan nyawa. Bagi kes seumpama ini, adakah pejuang hak asasi manusia masih mahu menghapuskan hukuman mati yang dilaksanakan di negara-negara tertentu termasuk negara kita, Malaysia?



,

'Mangsa' ARE Bukit Merah Meninggal Dunia

(Lai Kwan bersama anaknya, Cheah Kok Leong yang terencat akal sejak dilahirkan.  Kok Leong meninggal malam tadi)

[HD] IPOH, 30 Mac: Tatkala isu kilang pemprosesan nadir bumi Lynas hangat diperbincangkan, Cheah Kok Leong, 29, anak yang terencat akalnya sejak dilahirkan di Bukit Merah, telah meninggal dunia di Hospital Ipoh pada 9.30 malam tadi. 

Tubuh Cheah didapati menggeletar kerana sakit sejak dua hari lalu, dan dihantar ke hospital untuk rawatan, lapor MerdekaReview.

Cheah Kok Leong ialah anak kepada Lai Kwan, pekerja pembinaan di sebelah kilang pemprosesan nadir bumi Asian Rare Earth pada tahun 1982. 

Lai Kwan mengandung ketika bekerja di sebelah kilang Asian Rare Earth, dan melahirkan Cheah Kok Leong pada tahun 1983 dalam keadaan terencat akal.

Pengerusi Jawatankuasa Anti-Radioaktif Perak (PARC) Hew Yoon Tat telah mengesahkan berita ini kepada MerdekaReview ketika dihubungi.

Lai Kwan kini berusia 70 tahun. Beliau mempunyai lapan orang anak. Kebetulan cucunya meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya pada awal bulan ini, kini pula berdepan dengan kematian anaknya, Cheah Kok Leong.

Lai Kwan (gambar kanan) yang merana kemiskinan hanya menerima bantuan dana RM150 setiap bulan dari PARC. 

Beliau menyara hidup keluarganya, dan berjaya membesarkan anaknya Cheah Kok Leong. 

Sebelum ini, pengarah filem independen, Tan Chui Mui telah menerbitkan sebuah filem berjudul Lai Kwan's Love, dan dimuatkan ke dalam Youtube. 

Oleh sebab tidak mampu membuktikan secara saintifik bagaimana radioaktif memberi kesan langsung kepada anak kandungnya, Lai Kwan tidak dapat menuduh kilang pemprosesan nadir bumi Asian Rare Earth yang menyebabkan anaknya terencat akal.

Malah sepanjang perbicaraan mahkamah antara tahun 1985 hingga 1992, Asian Rare Earth juga menafikan pembebasan radiasi yang mengancam keselamatan penduduk tempatan, dengan hujah "tiada bukti saintifik".

Pakar radiasi Kanada, Rosalie Bertell  ketika memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Ipoh memetik laporan Asian Rare Earth, bahawa produk sampingan kilangnya mengandungi Plumbun, Thorium dan Thorium Hydroxide yang beradiasi, bakal menjejaskan sel manusia, sehingga sel kehilangan fungsi pembiakan.

Rosalie Bertell menambah, orang dewasa pada umumnya tidak merasai kesan radiasi, kerana ia memerlukan masa untuk memperlihatkan kesannya. 

Tetapi, seandainya ovum disenyawakan sperma, kesan radiasi akan diperlihatkan dalam masa yang singkat. Wanita hamil yang menerima kesan radiasi akan melahirkan anak yang cacat, jelas Rosalie.


P/s: Katakan Tidak kepada LYNAS!


Raja Ashman Anakanda Sultan Perak Mangkat Akibat Asma


[Bernama] IPOH: Anakanda Sultan Perak, Datuk Seri Raja Ashman Shah ibni Sultan Azlan Shah, 54, mangkat di kediamannya di Kuala Lumpur awal Jumaat akibat serangan asma.

Setiausaha Sulit kepada Sultan Perak Kol Datuk Abdul Rahim Mohamad Nor ketika dihubungi Bernama berkata Raja Ashman menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Bukit Damansara pada 1.30 awal pagi Jumaat.

Beliau berkata jenazah Almarhum dibawa ke Masjid Ubudiah, Bukit Chandan di Kuala Kangsar, untuk disembahyangkan sebelum istiadat pemakaman berlangsung di Makam Diraja Kuala Kangsar yang terletak bersebelahan dengan masjid itu selepas selepas asar.

Raja Ashman yang terkenal dengan sifat mesra rakyat meninggalkan isteri Datin Seri Noraini Jane Kamarul Ariffin serta seorang putera Datuk Ahmad Nazim Azlan Shah serta dua puteri Raja Eminah Alliyah dan Raja Bainunisa Safia.

Baginda merupakan anakanda ketiga Sultan Perak daripada lima adik-beradik iaitu Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah, Datuk Seri Raja Azureen, Datuk Seri Raja Eleena dan Datuk Seri Yong Sofia.

Raja Ashman dilantik menjadi Raja Kechil Sulong Perak pada 16 Mac 2010.


P/s: Takziah, al-fatihah.


, ,

Pelajar Diculik Dipaksa Berbogel, Melakukan Onani, dan Menjilat Kaki Penculiknya


[HM] KUALA LUMPUR: Seorang pelajar perempuan mengalami detik hitam selama tiga jam selepas diculik sekumpulan tiga lelaki tidak dikenali ketika menunggu bas di Jinjang, di sini, sebelum dipukul dan dipaksa melayani nafsu pelik mereka di sebuah bilik hotel di Balakong, pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 6 pagi itu, mangsa yang berusia 16 tahun mendakwa sepanjang tempoh berkenaan, dia dipaksa berbogel, dipukul dan ditendang serta diarah melakukan onani selain menjilat kaki semua lelaki menculiknya.

Malah, setiap aksinya itu dirakamkan kumpulan terbabit, namun mangsa mengakui tidak dirogol.

Apa yang membimbangkan apabila mangsa mendakwa dia diugut kumpulan terbabit supaya ‘menggantikan’ rakan perempuannya untuk mereka jika enggan rakaman videonya itu disebarkan kepada umum sebelum dibebaskan.

Mangsa sudah membuat laporan di Balai Polis Jinjang, di sini, selepas dinasihatkan keluarga dan pihak sekolah.


P/s: Gila seks.
Adakah lelaki-lelaki lahanat ini sindiket klip filem lucah?



,

[PANAS] PAS Mahu Tukar Ketua Pembangkang


KUALA TERENGGANU, 29 Mac: Menjawab soalan sama ada Pakatan Rakyat (PR) bersedia menukar Ketua Pembangkang, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar) berkata, ya.

“Selepas pilihan raya ke-13, kita memang nak Datuk Seri Anwar Ibrahim digantikan oleh Datuk Seri Najib atau Tan Sri Muhyiddin sebagai Ketua Pembangkang,” kata beliau kepada Harakahdaily.

Mustafa berkata petang tadi, beliau ditanya wartawan daripada media perdana mengenai tindakan seterusnya yang akan dilakukan Pakatan Rakyat sekiranya Anwar berjaya dilucutkan jawatan di parlimen oleh impeachment yang cuba dibawa Datuk S Nallakaruppan dan peguam Datuk Seri Dr Muhammad Shafee Abdullah dalam permainan politik kuning Umno terbaru terhadap Anwar dalam isu biseksual.

Apabila wartawan tersebut bertanya samada PR bersedia menukar Ketua Pembangkang sekiranya berlaku, Mustafa yang lebih dikenali dengan panggilan Cikgu Pa memilih untuk menjawab secara sinis soalan nakal beliau dengan menyatakan setuju bahawa Anwar digantikan dengan Najib dan Muhyiddin sebagai Ketua Pembangkang selepas PRU13.

Terdahulunya, Shafee berkata usul yang dikemukakan Nalla akan dibawa ke jawatankuasa disiplin parlimen bagi membolehkan Anwar digantung atau mengosongkan kerusi itu.

Membalas tindakan Nalla dan Shafee, Naib Presiden PKR, N Surendran berkata pengusulan pelucutan jawatan Anwar sebagai Ketua Pembangkang menandakan kedua-dua mereka jahil undang-undang.

“Tiada peruntukan atau rujukan kes untuk pelucutan jawatan di Dewan Rakyat. Di England, kali terakhir ia dipakai pada 200 tahun dahulu dan kini sudah lapuk. Rasional pelucutan jawatan adalah untuk menjamin kebertanggungjawaban menteri dan eksekutif dalam pentadbiran. Adanya usul undi tidak percaya, jawatankuasa terpilih dan soal jawab tertutup parlimen menjadikan prosedur ini bahan sejarah.

“Contoh Bill Clinton yang digunakan Shafee juga menunjukkan beliau jahil akan mekanisme pelucutan jawatan di Amerika, yang diguna untuk memecat anggota Kerajaan Persekutuan seperti Presiden,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar hari ini berkata tiada peruntukan untuk usul melucutkan jawatan Anwar atas persoalan peribadi dan bukan salah laku beliau di Dewan Rakyat samada dari segi pertuturan dan tindakan.

“Tiada mekanisme untuk itu. Dalam standing orders, pun tak ada,” kata beliau di lobi Parlimen.


P/s: Kah kah kah!




, ,

Anak Ugut Bapa dengan Pedang Dikenakan Denda RM4 Ribu


[HM] KOTA BHARU: Gara-gara hasratnya untuk menjual rim kereta dihalang, seorang penganggur mengamuk dan mengugut bapanya menggunakan pedang, minggu lalu.

Bagaimanapun, perbuatan Mohd Hafizi Mat Hussein, 26, menerima padah apabila dia dijatuhi hukuman denda RM4,000 di Mahkamah Majistret di sini, semalam, selepas mengaku bersalah terhadap pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah di hadapan Majistret Mohd Hafiz Mohd Noor.

Mohd Hafiz memerintahkan tertuduh dikenakan hukuman penjara empat bulan sekiranya gagal menjelaskan denda.

Mengikut pertuduhan, Mohd Hafiz didakwa mengugut bapa kandungnya Mat Hussein Che Mat, 62, dengan niat menyebabkan ketakutan yang akan mendatangkan kematian kepada warga emas itu di rumahnya di Kampung Setek, Kok Lanas di sini pada jam 10 pagi, 25 Mac 2012.

Kesalahan didakwa mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya, jika disabitkan kesalahan.

Berdasarkan fakta kes, tertuduh tiba-tiba berang dengan mengamuk sambil mengacukan pedang ke arah pengadu selepas hasratnya untuk menjual rim tayar dihalang bapanya itu.

Pengadu yang ketakutan dan bimbang dicederakan bertindak membuat laporan polis yang membawa kepada penahan tertuduh sejurus kejadian. Terdahulu, tertuduh yang tidak diwakili peguam memohon dikenakan hukuman ringan kerana dia sudah insaf dengan perbuatannya.

Bagaimanapun, Pegawai Pendakwa, Cif Inspektor Saiful Nizam Misbah memohon hukuman setimpal dikenakan terhadap tertuduh untuk memberi pengajaran kepada tertuduh supaya tidak mengulangi kesalahan sama.



, ,

Bapa Kurung Anak di dalam Bilik Selama 18 Tahun

Sekadar hiasan.

[HM] TAROUT (Arab Saudi): Seorang bapa didakwa mengurung anak perempuannya sebagai tahanan di biliknya selama lebih 18 tahun.

Bagaimanapun, sehingga ini, tidak diketahui apakah punca menyebabkan lelaki itu bertindak demikian.

Wanita itu yang kini berusia 36 tahun dinafikan hak untuk bersekolah dan semua aspek kehidupan seperti manusia normal, lapor akhbar Arabic Press, semalam.

Sumber berkata, keluarga lelaki itu dan jirannya tahu mengenai tindakan bapa mangsa. Menurut akhbar itu, mangsa kini dalam keadaan tertekan dan masih dikurung di biliknya. Akhbar itu mendesak polis dan badan hak asasi kemanusiaan campur tangan.

Jurucakap Polis Tarout, Kolonel Ziyad al-Ruqaiti berkata, kes itu tidak dilaporkan kepada polis. Aktivis sosial, Jafar al-Eid berkata, badan keagamaan dan hak asasi manusia mengutuk tindakan lelaki itu.

Menurutnya, maklumat terperinci mengenai kes itu perlu diperoleh.

Mangsa mungkin melakukan kesilapan ketika berusia belasan tahun tetapi ia masih tidak mewajarkan bapanya untuk bertindak demikian, kata Jaafar.

Beliau juga berkata, lelaki itu mungkin menghidap sakit jiwa dan tidak tahu apa yang dilakukannya. - SG


, , ,

Budak Ketagih Judi Dirantai Bapa


[HM] PHNOM PENH: Bosan dengan perangai anaknya yang ketagih berjudi, seorang bapa merantai remaja terbabit ke tiang elektrik sebagai hukuman ponteng sekolah, kata polis semalam.

Pegawai polis Battambang, Cheth Vanny, berkata lelaki terbabit dipercayai terlalu berang apabila mendapati anaknya itu leka berjudi di sebuah kafe siber berhampiran, sedangkan pada waktu itu dia sepatutnya pergi sekolah.

Katanya, remaja berusia 13 tahun itu kemudian dirantai di tempat awam sebagai pengajaran supaya tidak mengulangi perbuatan itu.

“Remaja terbabit mendakwa dia turut dipukul bapanya,” katanya.

Menurut Cheth, remaja itu hanya dibebaskan daripada ikatan kira-kira dua jam kemudian apabila orang ramai menghubungi polis untuk memaklumkan mengenai insiden berkenaan.

Seorang tukang kunci turut dibawa ke lokasi bagi membuka mangga rantai itu, manakala bapa remaja terbabit melarikan diri dan kini diburu atas kesalahan mendera. - AFP


, ,

Khamis, 29 Mac 2012

[Tragis&Sadis] Daripada Rupawan kepada ???: Mangsa Serangan Asid Bunuh Diri Kerana Ketidakadilan Undang-undang dan Ketidakpekaan Kerajaan


DM melaporkan seorang bekas penari Pakistan yang berjuang untuk meneruskan kehidupan selepas disimbah asid akhirnya bertindak membunuh diri selepas lebih sedekad menanggung derita dari segi fizikal dan emosi.

Fakhra Younus, 33, bertindak terjun dari tingkat enam sebuah bangunan di Rom, 12 tahun selepas serangan asid yang menurutnya telah menyebabkan dirinya tidak kelihatan seperti  manusia.

Menurut laporan media, serangan yang berlaku sekitar Mei 2000 itu didakwa dilakukan oleh bekas suaminya, Bilal Khar. Dia dikatakan telah  menyimbah asid ke muka Fakhra yang sedang nyenyak tidur.

Serangan yang berlaku di depan anak tunggal mereka itu menyebabkan Fakhra sukar bernafas dan berjuang untuk hidup. Hidungnya hampir "cair" sepenuhnya dan dia terpaksa  menjalani 39 pembedahan untuk membaiki wajahnya sepanjang dekad yang lalu.

Serangan kejam dan tidak berperikemanusiaan itu juga telah menyebabkan rambutnya terbakar, mencantumkan bibirnya, membutakan mata dan merosakkan telinga kirinya, dan turut "mencairkan" payu daranya.


Life-changing: Fakhra Younus, pictured left before the horrific acid attack in May 2000, was left heavily facially disfigured after having acid thrown in her face
Wajah Fakhra selepas serangan asid.


Selepas mendapatkan rawatan, ibu kepada seorang anak itu berpindah ke Itali dan meneruskan rawatannya di sana.

Namun segala-galanya berakhir apabila  Fakhra mengambil keputusan membunuh diri pada 17 Mac lalu. Dalam mesej yang ditinggalkan, Fakhra menyatakan ketidakadilan undang-undang dan sikap tidak peka pemerintah Pakistan menjadi punca dia bertekad untuk menamatkan hayatnya.

Bilal Khar telah ditangkap pada tahun 2002 dan didakwa dengan cubaan membunuh. Namun, Bilal Khar, bekas ahli Parlimen dan anak gabenor Pakistan yang kaya, akhirnya dibersihkan daripada tuduhan tersebut. Banyak pihak percaya bahawa dia menggunakan pengaruh keluarganya untuk mempengaruhi keputusan mahkamah.

Dalam satu kenyataan, Bilal menafikan bahawa dia mempunyai kaitan dalam serangan itu dan mendakwa seorang lelaki lain yang mempunyai nama yang sama  telah melakukan jenayah itu. Bilal juga mendakwa bekas isterinya itu membunuh diri kerana mengalami masalah kewangan, bukan kerana kecacatan yang dialaminya.

Cleared: Younus's ex-husband Bilal Khar, the son of a wealthy Pakistani governor, was cleared in 2003 of charges relating to the attack
Bilal Khar.


Lebih daripada 8 500 kes serangan asid, perkahwinan paksa, dan pelbagai bentuk keganasan terhadap wanita dilaporkan di Pakistan pada tahun 2011, menurut Yayasan Aurat, organisasi yang memperjuangkan hak asasi wanita di Pakistan.

Peningkatan kes serangan asid mendorong kerajaan Pakistan memperkenalkan undang-undang baharu. Berdasarkan undang-undang itu, individu yang disabitkan bersalah perlu menjalani hukuman penjara sekurang-kurangnya 14 tahun. -DCM


P/s: Kejam gila!
Persoalanya, mampukah undang-undang melindungi wanita jika mahkamah dan sistem perundangan dipengaruhi wang dan politik?



, , ,

Pemuda Pakatan Rakyat Tawar Mansuh AUKU, PTPTN Jika Tawan Putrajaya


[HD] KUALA LUMPUR, 29 Mac: Pemansuhan Akta Universiti & Kolej Universiti (Auku) dan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) antara tawaran Pemuda Pakatan Rakyat kepada anak muda di negara ini.

Ketua Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan berkata, perkara itu hanya sebahagian kecil daripada keseluruhan tawaran yang akan diisytiharkan secara rasmi pada 29 April ini.

"Salah satunya Auku dan PTPTN di bawah teras Pendidikan.

"Perisytiharan rasmi kita akan buat pada 29 April ini di Melaka sempena pelancaran jentera pilihan raya Pemuda Pakatan Rakyat," katanya.

Selain teras pendidikan, empat lagi teras yang diambil kira adalah Politik, Ekonomi, Sukan dan Seni.

"Buat masa ini kita sedang memperincikan kesemuanya termasuk mengkaji fakta dan figur.

"Secara details kita tak boleh sebut lagi," katanya kepada Harakahdaily.

Terdahulu beliau menyertai sidang media Pemuda Pakatan Rakyat di Pejabat Pembangkang di Parlimen hari ini.

Turut hadir Ketua AMK Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Ketua DAPSY, Anthony Loke.

Pada sidang media itu Nasruddin berkata, beliau tidak menolak kemungkinan Bersih 3 akan diadakan jika janji transformasi politik Perdana Menteri tidak dikotakan.

Ianya termasuk melaksanakan semua syor yang akan dikemukakan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Berhubung Penambahbaikkan Proses Pilihan Raya.

"Saya tak menolak akan berlaku Bersih 3 atau bantahan lebih hebat dari rakyat kerana kita tidak boleh hadapi pilihan raya dalam keadaan 1001 kepincangan," katanya.



,

[KANTOI] PKR Ada Bukti Kukuh Malaysia Lobi Israel untuk Jadi Tuan Rumah Persidangan Gas Sedunia




KEADILAN mempunyai bukti kukuh termasuklah laporan, surat menyurat dan dokumen-dokumen lain yang mengesahkan sikap talam dua muka Umno yang secara diam-diam merestui hubungan dua hala di antara Malaysia dan Israel sedang ia menyerang Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai ejen Israel.

Hubungan tidak rasmi di antara Umno dan kerajaan atau badan-badan Israel bukanlah perkara baru. Mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad menulis surat kepada 3 orang Perdana Menteri Israel yang berasingan menyatakan hasrat beliau yang mewakili Umno untuk menjalin hubungan diplomatik yang normal dengan Israel. Tindakan Dato’ Seri Najib Tun Razak yang melantik APCO yang diketuai tokoh-tokoh yang rapat dengan Israel mengesahkan lagi wujudnya hubungan baik di antara Umno dan Israel.

Malah, sikap ini turut menular di dalam dasar luar negara seperti yang ditentukan oleh Wisma Putra.

Hari ini, KEADILAN akan membongkarkan bagaimana Umno dan pimpinannya mengambil sikap berbaik-baik malah memohon bantuan dari Israel, walaupun secara rasminya Malaysia tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan negara tersebut.

Bermula 4 hingga 8 Jun 2012, Malaysia akan menjadi tuan rumah kepada Persidangan Gas Sedunia (World Gas Conference) yang akan berlangsung di Kuala Lumpur. Persidangan ini adalah persidangan terbesar yang akan mengumpulkan syarikat-syarikat minyak dan gas dari seluruh dunia.

Penganjuran Persidangan Gas Sedunia dipilih melalui undi oleh anggota Pertubuhan Gas Antarabangsa (International Gas Union) yang turut dianggotai oleh negara-negara seperti Malaysia, Israel, Russia, Brunei, Indonesia dan banyak negara lain.

KEADILAN boleh mengesahkan bahawa semasa Malaysia melobi untuk mendapatkan hak menganjurkan persidangan ini dalam tahun 2005, Malaysia telah merayu bantuan Israel untuk menyokong cadangan Malaysia menjadi tuan rumah. Malah, Malaysia turut menawarkan secara tidak langsung untuk menguruskan penginapan dan pendaftaran wakil-wakil Israel ke Persidangan IGU di Tianjin, China.

Pendekatan merayu bantuan Israel ini mendapat restu dan atas nasihat Wisma Putra. Penganjurannya pula dikendalikan oleh Persatuan Gas Malaysia yang diwakili oleh PETRONAS dan dinasihati oleh Tun Mahathir. Malah, KEADILAN mempunyai bukti bahawa Tun Mahathir dan Wisma Putra sedia maklum mengenai pendekatan Malaysia merayu sokongan dari Israel untuk mendapatkan hak penganjuran tetapi merestui sahaja pendekatan ini.

Bersama-sama ini disertakan satu surat dari wakil Malaysia kepada wakil Israel yang mengesahkan bahawa Wisma Putra telah merestui pendekatan merayu bantuan dan sokongan Israel demi mendapatkan hak penganjuran sebuah persidangan antarabangsa.

Sikap Umno dan pimpinan mereka yang menentukan dasar Wisma Putra adalah bertentangan dengan keinginan rakyat Malaysia yang tidak mahu ada sebarang hubungan diplomatik sama ada secara langsung atau tidak langsung dengan Israel. Malah, pendedahan kali ini membongkarkan hipokrasi tertinggi Umno dan pimpinan mereka dalam isu hubungan dengan Israel kerana bukan sahaja mereka menyatakan hasrat untuk mengadakan hubungan diplomatik, malah terbukti mereka pernah melutut merayu sokongan dari Israel.

KEADILAN mendesak penjelasan dari Wisma Putra dan Tun Mahathir Mohamad mengenai pendirian yang telah diambil sehingga merestui pendekatan pihak penganjur Persidangan Gas Sedunia yang merayu bantuan dan sokongan Israel, kerana ini bertentangan dengan solidariti rakyat Malaysia dengan perjuangan rakyat Palestin.

KEADILAN akan terus menyiarkan dokumen-dokumen dan surat-menyurat bagi membuktikan bagaimana pimpinan Umno terlibat secara langsung di dalam perkara ini.


DATO’ SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
SETIAUSAHA AGONG KEADILAN

MOHD RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN




P/s: Tolong sebarkan kepada orang kampung, orang Felda, penyokong tegar UMNO!






,

[Tragis&Sadis] Ibu Sanggup Dirogol Demi Keselamatan Anak, Penjenayah Guna Plastik Sebagai Kondom


New Straits Times melaporkan seorang wanita "merelakan" dirinya dicabul dan dirogol oleh seorang lelaki yang menceroboh rumahnya di Kampung Jawa minggu lalu semata-mata untuk melindungi anak-anaknya.Wanita tersebut, seorang suri rumah berusia 38 tahun, telah dirogol beberapa kali, manakala empat orang anaknya yang menangis ketakutan telah dikunci di sebuah bilik di rumah mereka.

Kejadian tersebut berlaku sekitar pukul 5:45 pagi apabila wanita itu dikejutkan daripada tidur oleh seorang lelaki yang bersenjatakan gunting. Suspek yang menutup mukanya dengan sehelai pakaian kanak-kanak dipercayai telah memecah masuk ke dalam rumah itu melalui tingkap.

Lelaki itu menutup mulut wanita itu dengan tangannya dan mengacukan gunting ke lehernya. Suspek memberikan amaran kepada wanita itu agar tidak menjerit meminta pertolongan atau dia akan dibunuh.

Mangsa telah diminta menyerahkan barang kemas dan wang tunai. Wanita itu menyerahkan wang RM300, dua buah telefon bimbit, gelang, dan sepasang anting-anting kepada suspek.

Suspek kemudian memberitahu wanita itu bahawa dia mahu merogol anak perempuannya dan pada waktu itulah wanita itu merayu lelaki itu merogolnya sebagai ganti.

Wanita itu kemudian memberitahu polis bahawa suspek tidak menggunakan kondom, tetapi membalut kemaluannya dengan beg plastik. Mangsa juga memberitahu bahawa dia telah ditampar beberapa kali apabila cuba untuk menahan lelaki itu daripada merogolnya lagi.

Selepas suspek melarikan diri, mangsa meminta bantuan jiran sebelum membuat laporan polis. Wanita itu telah dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah untuk pemeriksaan perubatan. Ketika kejadian, suami mangsa tidak ada di rumah kerana ada urusan perniagaan.

Pasukan polis forensik yang melawat tempat kejadian berjaya mengesan beberapa cap jari. Mereka juga menemukan gunting dan pakaian kanak-kanak yang digunakan oleh penceroboh untuk menutup mukanya.-DCM



P/s: Siapa kata Malaysia paling selamat di rantau ini? 

Jika anda mahu meninggalkan keluarga atas apa-apa urusan, fikirlah berkali-kali. Jika perlu, pastikan ada saudara mara yang menemani mereka. Kejadian seumpama ini kerap berlaku. Lebih malang ada yang kehilangan nyawa kerana penjenayah keparat!


,

Kalau Sudah Kemaruk Serakah, Kaki Sakit Pun Sanggup Merogol


[HM] KUALA KANGSAR: Walaupun kakinya berdarah akibat luka terkena objek tajam ketika memanjat bumbung bagi memecah masuk rumah seorang janda di di Taman Wai Thong, di sini, ia tidak menghalang seorang lelaki merogol wanita berkenaan, kelmarin. 

Dalam kejadian jam 10 malam itu, suspek yang cedera memecah masuk rumah mangsa melalui siling dan mengejutkan wanita berkenaan yang tidur di dalam bilik sebelum merogolnya. 

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Superintendan Abdul Gaffar Mohamad berkata, mangsa tersedar selepas terdengar suara lelaki mengarahkan dia membuka selimut sambil mengacukan pisau. 

“Wanita itu yang tidak berapa sedar kerana terbangun dari tidur enggan mengikut arahan lelaki bertopeng itu, tetapi kerana terlalu takut dengan ugutan, dia akur membuka selimut dan menanggalkan pakaiannya. 

“Mangsa juga terdengar lelaki terbabit seperti kesakitan kerana terdapat luka pada tubuhnya, tetapi merogol mangsa tanpa menghiraukan kesakitan dan rayuan mangsa,” katanya di sini, semalam.


P/s: Memang lahanat!



BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH