Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Ahad, 1 September 2013

Syarikat Adflin Shauki Dapat Tender RM450 Ribu untuk Iklan 2 Minit 40 Saat



Gafim Pula Desak Finas Jelaskan Tender Iklan Merdeka RM450 Ribu


Jurey Latiff

[Mstar] PETALING JAYA: Isu bajet iklan pendek hari kemerdekaan terbitan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) yang mencecah RM450 ribu masih belum reda apabila Gabungan Persatuan Karyawan Malaysia (Gafim) pula mempersoalkan agensi itu dalam pemberian tender.

Presiden Gafim, Jurey Latiff Rosli berkata, pihaknya tidak berpuas hati dengan agensi berkenaan dan mendesak supaya Finas menjelaskan bagaimana sesebuah tender iklan yang mempunyai bajet besar diberi.

"Gafim sebenarnya sokong apa-apa sahaja usaha kerajaan yang menerbitkan iklan merdeka bagi kesedaran orang ramai.

"Cuma apa yang perlu dijelaskan adalah proses pemilihan produksi dalam memberikan tender dan bagaimanakah keterbukaan yang dibuat oleh pihak Finas?," soalnya kepada mStar Onlinedi sini pada Jumaat.

Pada Rabu lalu, Ahmad Idham meneusi Twitter miliknya mempersoalkan langkah Finas melaburkan RM450 ribu untuk menghasilkan treler Tanah Tumpahnya Darahku sempena hari kemerdekaan untuk ditayangkan di pawagam yang panjangnya hanya 2 minit 40 saat.

Ahmad Idham meminta badan itu memberi penjelasan berhubung kos berkenaan yang dianggap tinggi untuk sebuah iklan pendek.

Pengerusi Finas, Datuk Md Afendi Hamdan pula memberi respons menerusi laporan mStar Online pada Jumaat dengan mengatakan bajet berkenaan adalah bersesuaian dengan kualiti iklan tersebut yang diberikan tendernya kepada syarikat Vision Networks milik Afdlin Shauki.

Iklan berkenaan sudah pun disiarkan serentak di pawagam seluruh negara sebelum tayangan filem bermula Rabu lalu disusuli promo berjudul Pesanan Terakhir dan diikuti nyanyian lagu Negaraku.
Ahmad Idham

Kempen itu bermula dari 28 Ogos lalu sehingga 3 September depan sempena sambutan Hari Kemerdekaan negara ke-56.

Tambah Jurey, sepatutnya pihak Finas tidak perlu beremosi dalam membuat kenyataan berhubung perkara tersebut kerana pihak mereka berhak mengetahui bagaimana proses pemilihan syarikat produksi dalam pemberian tender tersebut sama ada ia dibuat secara terbuka ataupun sebaliknya.

"Mereka kena tahu, Finas adalah agensi kerajaan, bukannya swasta yang boleh sembarangan memberi projek. Jadi mereka perlu mengikut prosedur.

"Sebenarnya kami semua tidak tahu mengenai projek ini dilakukan. Tiba-tiba sahaja ia sudah mula ditayangkan di pawagam. Bukankah lebih elok kalau mereka memberitahu secara terbuka berkenaan projek ini dan kemudian pastinya ramai yang akan menghantar ‘proposal’ masing-masing.

"Ia juga sekali gus dapat melihat pelbagai idea. Jangan biarkan industri berprasangka buruk kerana Finas ditubuhkan untuk membantu industri," tegasnya.

Sementara itu, Jurey juga berkecil hati dengan Finas memandangkan agensi itu dilihat kurang mesra dengan penggiat-penggiat seni tempatan.

Malah katanya, ketika pihak Gafim menghantar surat untuk berjumpa serta berbincang mengenai perkembangan dan masalah-masalah yang timbul berkaitan industri hiburan, agensi itu langsung tidak memberikan sebarang respons.

"Saya lihat Finas tidak mesra dengan industri lagi. Tidak seperti dahulu, setiap tiga bulan mereka membuat satu forum untuk berbincang berkaitan masalah yang timbul.

"Malah apakah peranan dan akta terbaharu Finas selepas bergabung dengan Filem Negara Malaysia? Semua itu penggiat filem perlu tahu," ujarnya.


P/s: Afdlin ialah seorang daripada artis yang terlibat dalam produksi Bangkang dari Longkang yang kebanyakan sirinya mempersenda pembangkang. Adflin juga merupakan ahli parti dulu, kini, dan selamanya.


  1. dgn pembikinan tandas putera...maka tak secara langsung bertambahlah agensi2 kerajaan yg telahdan akan digunakan sbg senjata/medium propaganda bangang pihak UMNO/BN dan dgn secara langsung mereka menggunakan budget agensi itu utk kegunaan politik bangang mereka....UMNO/BN mmg bangsat

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Ahad, September 01, 2013 7:38:00 PTG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH