Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Khamis, 21 November 2013

Harun Taib: "..Enakmen Jenayah Syariah II tidak bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia dan boleh dilaksanakan di Kelantan"



Syariah: PAS Telah Tunai Kewajipan, Tahniah Brunei

[HD] SHAH ALAM: PAS telah menjalankan kewajipannya yang diarahkan oleh Allah apabila telah menjadikan undang-undang jenayah Islam sebagai sebahagian daripada undang-undang negeri di Kelantan pada tahun 1993 menerusi Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 dan Terengganu pada tahun 2003 menerusi Enakmen Jenayah Syariah Terengganu 2003. 

Demikian ditegaskan Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP), Datuk Ustaz Harun Taib dalam ucaptama pada muktamar tahunan dewan itu kali ke-52 di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam, di sini pagi ini.

Teks beliau dibacakan oleh timbalannya, Ustaz Datuk Ahmad Yakob pada muktamar yang bertemakan ‘Ulama Haraki Menangani Fasad Mengisi Kemenangan’.

Tambahnya, tinggal lagi kewajipan kerajaan pusat untuk memberikan laluan mudah bagi kedua-dua kerajaan ini melaksanakannya. 

“Sejak 1992 lagi saya menegaskan bahawa Enakmen Jenayah Syariah II tidak bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia dan boleh dilaksanakan di Kelantan,” ujarnya.

Justeru, DUPP menggesa negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat juga berusaha mengikut jejak langkah Kelantan dan Terengganu.

Sehubungan itu, ujarnya Dewan Ulamak PAS Pusat mengucapkan tahniah kepada kerajaan Brunei Darussalam yang telah mewartakan undang-undang jenayah Islam sebagai undang-undang negara baru-baru ini. 

“Kita berdoa agar Allah berikan kekuatan kepada mereka dalam berhadapan dengan tekanan masyarakat antarabangsa yang sudah tentu tidak menyenangi undang-undang jenayah Islam,” ujarnya.

Beliau berkata, sangat memalukan apabila Malaysia sebagai sebuah negara yang meletakkan Islam sebagai agama persekutuan dalam keadaan majoriti rakyatnya adalah muslim sehingga kini masih berdolak-dalih dan tidak berusaha melaksanakan kewajipan yang diarahkan oleh Allah ini.

Maka, kata beliau menjadi kewajipan Ulamak Haraki untuk kehadapan membicarakan kewajipan masyarakat Islam menerima dan melaksanakan undang-undang jenayah Islam yang terbukti berjaya menjaga kehormatan nyawa dan harta benda manusia. 

Katanya, seminar dan kolokium menjelaskan kebaikan dan keadilan Islam menerusi Hudud dan Qisas perlu dipergiatkan hingga akhirnya bukan sahaja masyarakat Islam sedar kewajipan mereka malah bukan Islam juga menyedari bahawa mereka juga perlu menerima kebaikan undang-undang Islam ini.

Beliau menambah, amat malang kerajaan dilihat masih belum bersedia untuk kembali kepada undang-undang jenayah Islam merangkumi Hudud dan Qisas termasuk juga diyat dalam menghadapi situasi jenayah berat yang mengancam keselamatan nyawa dan harta benda. - 21/11/13


P/s: Pertama, rata-rata pakar undang-undang dan penganalisis politik berpendapat enakmen ini tidak boleh dilaksanakan kerana halangan Perlembagaan. Tiba-tiba Harun Taib mendakwa enakmen ini tidak bertentangan dengan Perlembagaan dan boleh dilaksanakan.

Selidik dahulu sebelum berkata kerana kenyataan ini boleh menjejaskan kredibilitinya sebagai pemimpin ulama PAS. Jika enakmen itu tiada masalah dengan Perlembagaan, maka sudah tentu TGNA sudah melaksanakannya di Kelantan dan tidak timbul soal ugutan kerajaan pusat.

Kedua, jika boleh dilaksanakan mengapa Harun Taib tidak melaksanakan enakmen itu di Terengganu sebelum ini?




Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH