Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Ahad, 10 November 2013

Blogger Mesra UMNO dan Utusan Malaysia Sokong Mohd Amar Sebagai Timbalan Presiden PAS, Siapa Pilihan Perwakilan PAS?




Mengapa blogger mesra UMNO dan Utusan "menyokong" Nasharuddin Mat Isa, Harun Taib, Hassan Ali, dan kini Nik Amar? Sudah pasti sokongan yang diberikan itu bukan secara kebetulan.

Mengapa blogger mesra UMNO dan akhbar yang juga suara UMNO itu tidak lantang menyokong Mat Sabu dan beberapa individu lain?

Satu daripada sebabnya kerana Mat Sabu dan individu yang dianggap sekelompok dengannya merupakan penentang tegar UMNO dan kelompok yang menyokong UMNO dari dalam PAS.

Dalam satu kenyataan Mat Sabu pernah berkata "Pemimpin Umno sekarang cuba berbaik dengan Pas...bila dihulur tangan, kutampar tangan mereka."

Bagi TM seperti yang dikongsikan dalam FB baru-baru ini, hubungan PAS dengan PR mungkin hambar jika Mat Sabu tewas dalam pertandingan jawatan Timbalan Presiden. Hal ini dilihat berdasarkan keupayaan dan kesediaannya menjadi jambatan untuk mengukuhkan hubungan antara PAS dengan PKR dan DAP. Malah Mat Sabu dilihat lebih "mesra" dengan pimpinan utama PR.

Beliau juga turut dilihat secara jelas oleh rakyat Malaysia mewakili PAS dalam pelbagai isu nasional yang membabitkan kepentingan negara dan rakyat. Pernah anda melihat calon lawannya sepentas dan seiring dengan pimpinan PR dalam pelbagai isu nasional? Malah calon lawannya juga antara tokoh yang lantang meminta PAS mengkaji hubungan dengan Pakatan Rakyat.

Selain itu, populariti Mat Sabu dalam kalangan rakyat berbilang bangsa menjadi bonus kepada PAS untuk meraih sokongan bukan Melayu dan melebarkan moto parti itu, iaitu PAS For All yang kini sudah mula diterima oleh masyarakat bukan Islam. Tanpa tokoh yang dianggap golongan bukan ulama dalam PAS, sudah pasti agenda itu sukar direalisasikan kerana sebelum ini hanya TGNA mewakili golongan ulama dilihat mendapat penghormatan dan sokongan yang meluas daripada masyarakat bukan Islam di negara ini. Siapa lagi daripada golongan yang dilabel ulama mempunyai aura TGNA yang dikagumi dan diterima oleh masyarakat bukan Melayu?

Photo: Blogger mesra UMNO dan akhbar perdana sudah mula "berkempen" untuk calon yang bertanding jawatan di Muktamar PAS 59.

Seperti biasa, calon yang jelas menentang UMNO seperti Mat Sabu tidak menjadi pilihan mereka, malah difitnah dengan pelbagai tuduhan.

Siapa pula yang menjadi pilihan perwakilan PAS?

Isu lain yang perlu diberi perhatian ialah beban tugas yang ditanggung oleh bakal Timbalan Presiden PAS untuk sesi 2013-2015. Sudah tentu orang yang wajar memegang jawatan itu tidak menjawat banyak tugas rasmi yang akan mengehadkan kemampuannya membantu Presiden mengemudi PAS untuk berdepan PRU14 nanti.

Pada TM, orang yang wajar memegang jawatan dalam struktur PAS Pusat tidak dilihat berdasarkan "title"nya, tetapi kerana kemampuan dan auranya untuk menjadikan PAS lebih kukuh dan diterima oleh masyarakat pelbagai kaum. Tambahan pula TGNA sendiri menyatakan bahawa semua pemimpin PAS ialah ulama.

Siapa pula pilihan perwakilan PAS kerana merekalah yang akan membuat pilihan? -DCM


Berkaitan:

Apakah kepentingan yang dapat diperoleh UMNO berdasarkan kenyataan dan berita Antarapos di atas? Pernahkah anda mendengar Mat Sabu dan tokoh yang dilabel sekelompok dengannya mencadangkan hal di atas? 

Utusan Malaysia Sokong Mohd Amar Sebagai Timbalan Presiden PAS

[TMI] Menjelang pemilihan PAS 22 November akan datang, akhbar milik Umno Utusan Malaysia menyatakan sokongan secara terbuka kepada Datuk Mohd Amar Nik Abdullah (gambar) dalam perebutan jawatan timbalan presiden parti Islam itu.

Dalam rencana yang ditulis oleh salah seorang pengarangnya, Zulkiflee Bakar, beliau mengatakan kemenangan Mohd Amar yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan penting demi memastikan pengaruh ulama dikembalikan semula dalam PAS.

"Mereka (PAS) mempunyai misi penting untuk dilunaskan iaitu pertama, mengembalikan kekuatan ulama dalam hierarki kepimpinan utama PAS dan kedua, mendesak supaya PAS tidak menjadi ‘lebai malang’ melalui kerjasama dalam pakatan pembangkang.

"Bagi misi pertama, sudah pastilah tumpuan akan diberikan kepada perebutan jawatan timbalan presiden yang kini disandang oleh Mohamad Sabu atau Mat Sabu," kata beliau dalam tulisannya dalam edisi Ahad Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia hari ini.

Zulkiflee turut menjangkakan penyandang Mohamad atau "Mat Sabu" walaupun dianggap sebagai ayam sabung PAS bakal berdepan cabaran sengit terutama selepas popularitinya semakin menurun akibat kekalahan dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu.

"Kali ini, Mat Sabu dilihat memasuki gelanggang dalam keadaan ‘badan penuh kecederaan’ dan paling ketara beliau sudah tewas dua kali dalam pilihan raya umum.

"Ini belum lagi mengambil kira bagaimana populariti beliau dikatakan semakin menurun," katanya.

Selain itu, Zulkiflee juga menegaskan golongan ulama dalam PAS sudah bersatu berbanding dalam pemilihan lalu.

"Kali ini seolah-olah sudah ada kesepakatan oleh golongan ulama untuk meletakkan seorang calon sahaja.

"Keadaan itu berbeza dengan pemilihan 2011, apabila dua calon ulama bertanding iaitu penyandang Nasharudin Mat Isa dan Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Kesudahannya ia menyebabkan undi ulama berpecah dan Mat Sabu ‘ditabal’ menjadi Timbalan Presiden dengan majoriti 21 undi," katanya.

Di samping itu, Mohd Amar pada pandangan Zulkiflee adalah individu paling layak untuk mengisi kekosongan jawatan penting itu kerana pengalaman politiknya dalam membantu PAS mempertahankan Kelantan serta mempunyai latar belakang agama sesuai dengan imej Islam parti tersebut.

"Biarpun tewas dalam pemilihan lalu bagi jawatan naib presiden namun kejayaannya membantu PAS mempertahankan pemerintahan di Kelantan banyak meningkatkan popularitinya.

"Apatah lagi, beliau dilihat pengganti Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kelantan dan sentiasa tegas apabila berhadapan dengan sesuatu isu biarpun ia dicetuskan oleh sekutu PAS sendiri iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP," katanya lagi.

Selepas tarikh penamaan calon ditutup 8 November baru-baru ini, jawatan timbalan presiden PAS bakal menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara penyandangnya Mohamad dengan Mohd Amar.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang kekal sebagai Presiden PAS apabila beliau tidak dicabar yang menjadikan perebutan jawatan timbalan presiden hangat selain naib presiden parti Islam itu. – 10 November, 2013.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH