Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Ahad, 1 Disember 2013

Isu Kucing Kurap: Jeff Ooi Minta Maaf, Namun Nadanya...




Jeff Ooi Minta Maaf Atas Kenyataan “Kucing Kurap”

[TMI] Ahli Parlimen Jelutong Jeff Ooi telah meminta maaf atas kenyataannya "kucing kurap" terhadap pegawai bandar raya negeri tersebut hari ini sempena konvesyen DAP negeri di Pulau Pinang.

Permohonan maaf tersebut diselebungi dengan penuh drama.

Permohonan maaf tersebut dibuat oleh beliau semasa penasihat kebangsaan Karpal Singh menggesa Ooi meminta maaf ke atas kenyataan biadap tersebut, apabila bekas penulis blog tersebut naik ke atas pentas dan mengambil mikrofon daripada pengacara majlis dan mengucapkan "saya minta maaf".

Ooi menegaskan tiada siapa yang dapat mengarahkannya meminta maaf selain Karpal.

"Tiada siapa boleh suruh saya minta maaf kecuali suadara Karpal Singh! Apa yang beliau suruh, saya akan ikut.

"Saya tidak akan tarik balik ataupun minta maaf melainkan Harimau Jelutong yang suruh. Harimau Baru Jelutong akan dengar cakap Harimau Jelutong.

"Saya tidak dapat tarik balik apa yang telah saya katakan tetapi saya secara ikhlas meminta maaf jika saya telah menyakiti perasaan orang lain," kata beliau.

Sejurus itu, terdapat tepukan pujian di kalangan hampir 1000 perwakilan yang hadir, malah ada juga suara tidak berpuas hati di dalam dewan.

Karpal sebelum itu berkata tiada pegawai Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) layak mendapat penghinaan "kucing kurap" atau seumpamanya.

"Harimau Jelutong baru perlu ambil peluang di sini. Beliau perlu ambilnya untuk secara terbuka dan tanpa bersyarat meminta maaf kepada pegawai bandar raya yang telah beliau hina.

"Semua pegawai rendah atau tinggi mesti dihormati. Tiada siapa yang layak dianggap sebagai rendah," kata Karpal dalam ucapannya.

Karpal berkata selaku pengerusi kebangsaan, beliau tidak layak mengarahkan Ooi untuk meminta maaf tetapi Jawatankuasa Eksekutif Pusat Parti (CEC) boleh memberikan arahan sedemikian.

"Tapi ingin saya tegaskan di sini, jika Ooi enggan meminta maaf CEC boleh memberikan arahan kepada beliau," terangnya lagi.

Ooi mengeluarkan kenyataan "kucing kurap" pada 16 November setelah tidak berpuas hati dengan pegawai MPPP yang tidak dapat membekalkan beliau data mengenai isu penjaja haram di pasar Jelutong.

Ooi mengaku telah mengeluarkan kenyataan tersebut.

Walaupun dikritik dan digesa oleh pelbagai pihak termasuk rakan-rakannya sendiri daripada Pakatan Rakyat, ahli politik Barisan Nasional dan organisasi bukan kerajaan untuk meminta maaf dan menarik balik kenyataan itu, ahli parlimen DAP dua penggal tersebut enggan mengalah.

Kemudian, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng memuji Ooi kerana meminta maaf tetapi menggesa beliau agar menuruti nasihat ketua negeri parti tersebut, Chow Kon Yeow.

Beliau berkata kenyataan Chow mengenai perkara itu mencerminkan pendirian DAP dan kerajaan negeri.

"Ooi tidak boleh mengatakan dia hanya mendengar cakap Karpal sahaja. Dia tidak menghormati parti dengan cara ini," katanya.

Lim berkata perkara tersebut dibangkitkan kerana Chow dilihat tidak berpuas hati dengan sikap Ooi dalam perkara tersebut.

"Saya juga rasa sedikit tidak baik," kata beliau yang disambut dengan tepukan dan ketawa. – 1 Disember 2013.


P/s: Menurut HD, pada 24 Nov lepas, Ooi mengaku memberikan label 'kucing kurap' kepada beberapa pegawai MPPP pada 16 Nov atas alasan kerana mereka tidak membawa perangkaan terkini mengenai kedudukan penjaja di Jelutong selain tidak berpuas hati apabila pegawai kanan yang sepatutnya hadir tiada dalam sesi lawatan itu. 

"You are insulting me by sending a lower officer itu 'kucing kurap' (anda menghina saya dengan menghantar pegawai pangkat rendah itu 'kucing kurap')... kita nak selesaikan masalah tetapi pegawai kanan itu serah kepada seorang yang lebih junior dan mereka tidak boleh buat keputusan," kata Ooi.

Apa makna mohon maaf kalau nadanya ego dan tidak ikhlas? Jeff Ooi kena ingat PRU14 nanti dia akan berhadapan dengan rakyat untuk menagih undi.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH