Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Jumaat, 20 Disember 2013

[PANAS] Kerajaan BN Jual & Pajak Harta Negara???



'Kerajaan pajak harta negara untuk kurangkan defisit?'

[MK]  PKR menggesa agar satu sidang tergempar Parlimen dilangsungkan untuk membincangkan kemungkinan aset negara yang telah dijual sebagai langkah terakhir kerajaan BN untuk mencapai sasaran defisit negara.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli (bawah) berkata beliau terkejut apabila penjualan itu dilaporkan dalam laporan terkini Bank Dunia yang terkini, 'Malaysia Economic Monitor: December 2013'.

Beliau memetik halaman sepuluh laporan itu yang memperincikan rancangan kerajaan untuk mencapai sasaran defisit empat peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dalam tahun 2013 berbanding 4.5 peratus dalam tahun 2013.

Menurut laporan itu, pendapatan tambahan RM11.8 bilion yang melebihi anggaran belanjawan asal terdiri daripada RM7.4 bilion daripada sumber bukan cukai.

Ini termasuklah RM1.4 bilion daripada penjualan aset dan RM4.2 bilion daripada pensekuritian gadai janji kerajaan.

Gadai janji kerajaan adalah pinjaman yang diberikan kerajaan dan digunakan untuk membeli rumah atau hartanah.

Pensekuritian gadai janji pula adalah proses mengumpulkan gadai janji dan menjualkannya kepada pelabur untuk mendapatkan wang tunai.

"Ini adalah pendedahan yang cukup mengejutkan kerana pentadbiran Datuk Seri Najib Razak sudah sampai ke peringkat menjual aset negara dan mencagarkan harta-harta negara untuk menampung keborosan dan pembaziran kerajaannya," kata anggota Parlimen Pandan itu.

Rafizi mengesyaki rancangan menjual aset negara itu sudah pun berlaku kerana sasaran kadar defisit empat peratus dalam tahun 2013 telah gagal.

"Ini bermakna, harta-harta negara ini telah pun dijual dan digadai supaya hasilnya itu diperolehi dalam tahun 2013 untuk menutup jurang pendapatan dan perbelanjaan negara.

"Perkara ini akan saya bawa dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan malam ini supaya permohonan sidang tergempar Parlimen boleh dibuat secepat mungkin," katanya. -20/12/13



Kemas Kini:

Putrajaya nafi dakwaan Rafizi di sini.

Respons balas Rafizi:

Penafian Putrajaya adalah pengakuan aset negara digadai, kata Rafizi

[TMI] Kementerian Kewangan mendakwa Rafizi memutarkan kandungan laporan Bank Dunia untuk tujuan politik. - Gambar The Malaysian Insider, 26 Disember, 2013.Kenyataan Kementeri Kewangan (MOF) semalam mengenai dakwaan penggadaian aset negara merupakan pengakuan Putrajaya bahawa kerajaan telah menjual dan menggadai aset-aset negara, kata pengarah strategik PKR, Rafizi Ramli.

Rafizi menegaskan, MOF tidak menafikan amalan berkenaan, sebaliknya memberikan alasan penjualan aset dan pensekuritian pinjaman perumahan kakitangan kerajaan "adalah perkara biasa dan telah berlaku sebelum ini".

"Kementerian Kewangan tidak boleh menafikan fakta-fakta yang dibentangkan Bank Dunia mengenai terdesaknya pentadbiran (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Razak dalam mencapai sasaran defisit," dakwa ahli Parlimen Pandan itu ketika sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya, pagi ini.

Rafizi sebelum ini mendedahkan laporan Malaysia Economic Monitor (MEM, December 2013) yang dikeluarkan Bank Dunia, yang mengatakan Putrajaya menjual aset negara bagi mengurangkan defisit ke paras 4% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang ditetapkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Rafizi berkata beliau khuatir jika kaedah pensekuritian pinjaman perumahan kakitangan kerajaan terus digunakan sebagai jalan mudah mendapat pendapatan tambahan.

"Ia mempunyai risiko tersendiri kerana rumah-rumah yang dibeli peminjam digadaikan pula kepada pelabur yang mereka tidak ketahui," katanya.

Semalam, Putrajaya menafikan dakwaan Rafizi bahawa ia menjual aset kerajaan untuk mengurangkan defisit dengan mengatakan ianya dilakukan di bawah inisiatif pengewangan aset (monetization of assets) bagi memajukan tanah.

MOF juga menyelar kenyataan Rafizi sebagai tidak bertanggungjawab dan sengaja memutarkan kandungan laporan Bank Dunia itu bagi tujuan politik.

"Semua pihak dinasihatkan meneliti laporan yang dibentangkan di Parlimen sebelum membuat tuduhan yang tidak berasas, demi kebaikan bersama," tambahnya.

Kementerian itu sekaligus menolak keperluan untuk sidang tergempar Parlimen kerana laporan tersebut telah pun dibentang di Parlimen pada 25 Oktober lalu.

Menurut MOF, langkah menjual aset "telah merangsang lebih banyak penglibatan agensi-agensi kerajaan, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLCs) dan sektor swasta di dalam memacu pertumbuhan ekonomi negara", sambil mendakwa pemindah-milikan aset dilakukan mengikut harga pasaran berdasarkan penilaian Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Hartanah.

Di sidang media hari ini, Rafizi mengingatkan bahawa pensekuritian melibatkan penjualan portfolio pinjaman perumahan kakitangan kerajaan kepada pelabur melalui penerbitan bon.

"Ini bermakna bahawa kakitangan kerajaan secara tidak langsung berhutang dengan pelabur-pelabur yang membeli bon yang diterbitkan melalui kaedah pensekuritian ini," katanya.

Walaupun pensekuritian adalah kaedah ekonomi yang paling selamat, ia telah mencetuskan krisis terburuk di Amerika Syarikat pada 2007 dan 2008, kata Rafizi.

"Masalah juga akan timbul apabila pembeli rumah gagal untuk membayar pinjaman mereka disebabkan peningkatan kos sara hidup, dan memberikan kesan terhadap pendapatan boleh guna mereka," katanya lagi.

Malaysia mengalami defisit fiskal selama 15 tahun berturut-turut, sementara hutang negara meningkat kepada 53.3% dalam KDNK pada penghujung 2012 daripada 51.6% pada hujung 2011 dan 39.8% pada hujung 2008. - 26 Disember, 2013.



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH