Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Isnin, 13 Januari 2014

Tragedi dan Drama PKFZ - TMI



[TMI] Bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik turut bebas daripada skandal PKFZ. Gambar fail.Ini adalah fakta mengenai politik di Malaysia: selain daripada sasaran kegemaran kerajaan iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim, tiada seorang pun menteri atau bekas menteri lain yang pernah melihat apa isi penjara.

Ada beberapa kes yang hampir, antaranya adalah pembunuhan ahli politik Umno pada 1982 namun tiada satu pun yang membayar apa yang dilakukannya ketika masih memegang jawatan.

Hari ini, bekas menteri dan timbalan presiden MCA, Tan Sri Chan Kong Choy menyertai senarai panjang bekas menteri yang terlepas daripada dipenjarakan selepas pihak pendakwa menarik balik tuduhan menipu berhubung Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Projek tersebut pada mulanya bernilai RM1.1 bilion apabila ia diilhamkan pada 1997, tetapi menjadi berlipat ganda kepada RM4.6 bilion pada 2007. Kos muktamad kepada pembayar cukai dianggarkan sebanyak RM12.5 bilion.

Tiada siapa pun yang dihukum dalam skandal ini.

Laporan PwC pada 2009 menyifatkan Chan, Puan O C Phang dan bekas pengurus besar Lembaga Pelabuhan Klang dan lembaga pengarah agensi pelabuhan itu sebagai tidak menjalankan tugas dengan sepenuh perhatian.

Namun kes ini nampaknya harus berakhir secara mendadak.

Kalau tidak, ia akan memalukan mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi, yang sepatutnya menjelaskan mengapa keputusan tertentu dibuat oleh kerajaan beliau dan mengapa tandatangan beliau berada di perjanjian tertentu dan sama ada rakan Kabinet beliau dimaklumkan atas beberapa keputusan yang dibuat PKFZ.

Pendek kata, Chan tidak patut menjadi satu-satunya yang dibawa ke muka pengadilan.

Abdullah, rakan-rakan Kabinet beliau dan beberapa ahli politik termasuk seorang di Malaysia Timur yang baru-baru ini diberi tugasan berat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, juga harus menjawab soalan yang timbul daripada skandal ini.

Contohnya, bagaimana tanah yang dibeli pada 1990-an pada harga RM96 juta atau sekurang-kurangnya RM3 satu kaki persegi, dijual pada harga RM1 bilion atau RM25 satu kaki persegi.

Mengapa penjual diberi hak tunggal untuk membangunkan zon bebas perdagangan tanpa membuka tender.

Dan bagaimana pula mereka mampu mengumpul dana melalui perjanjian yang dipertahankan oleh "surat pujukan" daripada menteri pengangkutan Malaysia.

Tetapi pihak pendakwa datang menyelamatkan hari. Satu lagi tertuduh daripada skandal PKFZ dibebaskan. Tiada siapa pun yang tinggal untuk menanggung salah selain daripada rakyat Malaysia, yang akan melihat duit cukai dibayar habis dibazirkan.

Betullah kata Karl Marx, sejarah akan berulang, pada mulanya sebuah tragedi, kemudian menjadi sandiwara. Inilah penyudahnya skandal PKFZ. – 13 Januari, 2014.



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH