Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Selasa, 4 Februari 2014

[Video] Bekas Pengurus Restoran Dipenjara 12 Tahun Rogol Gadis Sunti yang Dikahwininya




[Bernama] KOTA KINABALU: Mahkamah Sesyen di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan dua sebatan terhadap bekas pengurus restoran kerana kesalahan merogol gadis bawah umur yang kemudian dikahwininya.

Hakim Ummu Khaltom Abd Samad memutuskan Riduan Masmud, 40, bersalah merogol pelajar perempuan yang ketika kejadian berumur lingkungan 12 tahun, sekitar 9 pagi hingga 10 pagi di dalam sebuah kereta di tepi jalan dekat kawasan Air Terjun Kionsom di Inanam pada 18 Feb tahun lepas.

Ummu Khaltom berkata bapa kepada empat anak itu juga akan diletakkan di bawah pengawasan polis selama setahun setelah tamat menjalani hukuman itu.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan hukuman ke atas tertuduh ditangguhkan sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi.

Beliau turut memerintahkan Riduan membayar wang jaminan RM15,000 dengan dua penjamin yang mana seorang daripada penjamin adalah isterinya.

Terdahulu, Ram Singh, peguam yang mewakili Riduan ketika merayu agar hukuman terhadap anak guamnya diringankan, berkata tiada elemen paksaan dan keganasan dalam kejadian itu selain Riduan telah bertanggungjawab mengahwini gadis itu serta menjaga keluarganya.

Beliau berkata Riduan juga menghadapi tiga pertuduhan rasuah di Mahkamah Khas Rasuah Kota Kinabalu kerana memberi rasuah kepada bapa mangsa pada April tahun lepas, yang dijangka bersidang bulan ini.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Raja Zaizul Faridah Raja Zaharuddin berkata tertuduh tidak boleh menggunakan alasan perkahwinan untuk melarikan diri daripada kes rogol yang dilakukannya sebelum mengahwini gadis itu.

Raja Zaizul Faridah berkata berikutan kejadian itu, gadis berkenaan tidak lagi bersekolah selain menjadi suri rumah dalam usia muda.

Sementara itu, ibu saudara mangsa dalam nada sebak ketika ditemui pemberita selepas prosiding itu berharap hukuman itu akan menjadi pengajaran kepada tertuduh.

"Saya harap anak saudara saya dapat kembali bersekolah selepas memohon untuk bercerai. Saya tahu dia amat tertekan dengan apa yang sudah berlaku sehingga tidak dapat menyambung pelajaran di sekolah menengah," katanya.

Beliau berharap dapat kembali menjaga anak saudaranya itu yang kini tinggal bersama bapanya agar beliau dapat meneruskan cita-cita untuk menjadi seorang doktor memandangkan mempunyai keputusan yang baik dalam peperiksaan.

Pada 20 Mei tahun lepas, Riduan memberitahu mahkamah dia sudah mengahwini gadis itu, bagaimanapun pada 6 Jun tahun lepas Jabatan Peguam Negara berkata pendakwaan terhadap pengurus restoran itu akan diteruskan.

Hadir selaku peguam pemerhati ialah Mary Lee bagi Sabah Women's Action Resource Group, Women's Centre for Change, Penang, Sisters in Islam dan Mama Anne of Bukit Harapan manakala peguam Mary Florence Gomez bagi Persatuan Undang-undang Sabah dan Voice of the Children Malaysia. - 3/2/14



Lanjut di sini.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH