Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , , ,

Jumaat, 7 Februari 2014

Sembelih Ayam dan Provokasi Melampau: Pakatan, Proham Kutuk Tindakan NGO Islam



[MK] Pakatan Rakyat dan NGO hak asasi manusia Proham mengutuk sekumpulan NGO Islam yang menyembelih empat ekor ayam dan melumur darahnya pada kain rentang yang tertera gambar pemimpin DAP dan PKR semalam.

Mereka juga mengecam tindakan menggalak orang menampar Ahli parlimen Teresa Kok dengan ganjaran RM1,200, susulan kontroversi video bertajuk 'Onederful Malaysia CNY 2014' sempena sambutan Tahun Baru Cina.

Pakatan dan NGO hak asasi itu menganggap tindakan kumpulan 'Majlis Jemaah NGO Islam Malaysia' semalam bertentangan undang-undang kerana mengapi-apikan sentimen kebencian dan mencetuskan suasana tidak harmoni.

"Bagi mereka yang tidak bersetuju dengan Teresa Kok, anjurlah debat dengan beliau sambil menonton video beliau dan tunjukkan di mana yang dituduh sebagai menghina semasa debat.

"Jangan pula memberi alasan tiada masa. Berhujahlah menggunakan lidah dan akal dan bukannya melakukan tindakan tidak bertamadun," kata Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Dalam kenyataanya, bekas pensyarah itu juga berkata tindakan menyembelih ayam untuk upacara yang bertentangan dengan akidah Islam tidak seharusnya dibiarkan seolah-olah ia dilihat selaras dengan kehendak syarak.

Bersetuju dengan Tuan Ibrahim, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng kesal dengan tindakan kumpulan itu yang dianggap memalukan Islam, Melayu dan negara bahkan beliau menyindir bahawa tiada agama, bangsa atau lelaki sejati yang membenarkan perempuan dipukul.

"Sebagai seorang lelaki, saya rasa malu apabila lelaki lain dengan bangga dan tak malu boleh memanggil untuk menampar seorang wanita dan diberi ganjaran untuk itu.

'Lelaki sejati tak pukul wanita'

"Lelaki yang sejati tidak memukul wanita dan keganasan perlu dihindari dari wacana awam dan arena politik. Jika tidak, demokrasi gagal dan Malaysia akan menuju pemerintahan diktator dan masyarakat tidak bertamadun," katanya.

Sebagai tindakan lanjut, Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang mengarahkan wakil rakyat DAP dipilih membuat polis di seluruh negara berhubung tindakan kumpulan itu.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil berkata tindakan kumpulan itu dianggap satu perkara yang serius dan pasti menyalahi undang-undang negara dan dihadap ke muka pengadilan. 

"Pentadbiran Datuk Sesi Najib Razak wajib mengecam tindakan provokasi ini yang cuba memecah-belahkan rakyat Malaysia, lebih-lebih lagi apabila beliau baru minggu lalu menggariskan empat perkara utama dalam rancangan rekonsiliasi nasional yang mana salah satu adalah aspek sosial," kata Fahmi

Manakala Setiausaha Agung Proham Datuk Dr Denison Jayasooria dan exconya Datuk Kuthubul Zaman Bukhari pula turut mengecam tindakan kumpulan itu yang dianggap melampaui kebebasan demokrasi.

Dalam kenyataan bersama, mereka juga menggesa polis mengambil langkah yang sepatutnya untuk memberi perlindungan keselamatan kepada Teresa.

Mereka turut menggesa polis, kementerian dalam negeri dan peguam negara mengambil tindakan segera terhadap kumpulan itu berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada. - 7/2/14



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH