Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Isnin, 3 Mac 2014

[PANAS] Anwar SOKONG Dasar Air di Selangor



Anwar: Dakwaan Gaduh dengan MB Cuma Rekaan

[MK] Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau menyokong sepenuhnya kerjasama antara kerajaan negeri Selangor dan kerajaan persekutuan dalam isu penstrukturan semula air.

Justeru Anwar menolak tanggapan bahawa beliau bermasam muka dengan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim dan tidak tahu menahu kandungan Memorandum persefahaman (MOU) yang dimeterai Selasa lalu.

"Saya sokong sepenuhnya dasar (itu). Saya terlibat, cuma bila orang tanya mengenai MOU, saya kata memang tak tengok MOU.

“Saya bukan Umno, (saya) kena tengok dulu (MOU) itu," kata beliau dalam ceramah di Taman Saga Emas, Kajang semalam.

Selasa lalu, Menteri Tenaga Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili mewakili kerajaan pusat manakala kerajaan negeri Selangor diwakili Khalid menandatangani MOU itu di Putarajaya, disaksikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pula berkata, ia satu perkara luar biasa apabila Anwar tidak mengetahui mengenai MOU itu memandangkan beliau penasihat ekonomi Selangor.

Anwar berkata beliau telah pun diberi taklimat MOU itu semalam oleh pegawai yang dihantar Khalid.

Anwar yang baru pulang dari Jepun semalam sekali lagi menafikan tidak diberi sebarang maklumat mengenai hal penstrukturan semula itu.

"Khalid hantar pegawai beliau untuk menerangkan kepada saya untuk mengemaskini maklumat isu ini (air) sepanjang masa.

"Cubaan kata kami bergaduh hanya rekaan," kata beliau. - 3/3/14



Berkaitan:

Anwar Sokong Perjanjian Air, Pinda Jika Bebankan Rakyat

[TMI] Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengumumkan beliau tidak menentang perjanjian persefahaman (MoU) di antara kerajaan persekutuan Barisan Nasional (BN) dan kerajaan negeri Selangor berhubung perjanjian konsesi air tetapi perlu menyemak secara terperinci perjanjian itu.

Ketua pembangkang itu berkata soal untuk meminda atau pun tidak kandungan MoU itu sekiranya beliau menjadi menteri besar Selangor bergantung sepenuhnya kepada kepentingan rakyat.

"Saya terlibat di peringkat awal rundingan dan saya bersetuju rundingan perjanjian dengan kerajaan persekutuan.

"Selagi saya belum baca MoU, ruang untuk saya komen terbatas. Ada perjanjian mutlak dan ada yang boleh dikaji semula," katanya dalam satu majlis Dialog Anak Muda di Seremban, Negeri Sembilan hari ini.

Kerajaan negeri Selangor menandatangani perjanjian MoU dengan Kementerian Tenaga Teknologi Hijau dan Air berhubung pemilikan konsesi air di Selangor pada Khamis.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut menyaksikan upacara menandatangani MoU berkenaan antara Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Datuk Seri Maximus Ongkili di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya.

Anwar berkata oleh kerana Pilihan Raya Kecil Kajang diadakan pada 23 Mac ini maka kerajaan persekutuan bersungguh-sungguh untuk segera memeterai MoU Langat 2.

Katanya, jika MoU yang ditandatangani Khalid itu sememangnya memberi faedah kepada rakyat Selangor maka tiada keperluan untuk dipinda tetapi jika sebaliknya, satu kajian semula akan dilakukan.

“Masalah air enam tahun berlarutan tetapi kerana Anwar bertanding di Kajang, cepat-cepat diselesaikan. Kalau tidak, ingat nak selesai? Tidak. Kajang sememangnya membantu.

“Muhyiddin dan Khalid dah nyatakan tetapi jika ia mempertahankan kepentingan rakyat Selangor maka tiada sebab untuk dipinda tetapi jika tidak menguntungkan dan bercanggah dengan dasar Pakatan Rakyat (PR) mungkin kita akan kaji semula,” katanya.

Muhyiddin dan Khalid bersetuju bahawa MoU air itu tidak boleh diubah meskipun Anwar dilantik menjadi menteri besar Selangor.

Khalid semalam berkata Putrajaya dan kerajaan negeri melihat MoU itu sebagai satu perjanjian yang mengikat antara dua pihak untuk melaksanakan apa yang dipersetujui.

Katanya, baik kerajaan negeri mahupun kerajaan persekutuan melihat usaha sama tersebut lebih besar daripada sekadar perjanjian kerana ia memerlukan komitmen kedua-dua belah pihak.

Mengulas mengenai dakwaan pelbagai pihak yang mendakwa Khalid tidak memaklumkan kepada Anwar berhubung MoU berkenaan, ketua umum PKR itu berkata beberapa prinsip dasar dalam MoU itu sudah diketahui dan tiada keperluan untuk memaklumkan semua butiran dengan segera.

Katanya, keputusan kerajaan persekutuan yang hanya memberi notis satu hari kepada kerajaan negeri Selangor untuk menandatangani MoU berkenaan sebagai luar biasa dan tidak pernah dibuat oleh mana-mana negara.

“Perjanjian terperinci tidak perlu dimaklum semua. Sudah tentu saya patut dimaklumkan tetapi beberapa prinsip dasar memang diketahui berhubung isu jaminan harga air untuk rakyat dan penguasaan aset Langat 2.

“Bila MoU yang dibuat agak mengejut kerana notis diberi kerajaan persekutuan cukup suntuk. Saya percaya ini sebab Kajang.

“Bagi menandatangi MoU berbilion ringgit dan notis satu hari diberikan, belum pernah berlaku dalam sejarah dunia walaupun rundingannya awal,” katanya.

Perjanjian antara kerajaan negeri dan Putrajaya ditandatangani pada Rabu lalu bagi pengambilalihan aset air negeri dan pembinaan loji rawatan air.

Baik Khalid mahupun Muhyiddin menegaskan perjanjian itu bukan seperti usahasama yang biasa kerana ia bersifat tetap dan tidak boleh dipinda.

Bagaimanapun ia tidak persetujui oleh pakar perundangan.

Peguam, Syahredzan Johan menegaskan ia bukan dokumen yang mengikat secara sah di sisi undang-undang dan menyatakan pihak yang menandatangani mungkin masih di peringkat perbincangan.

Katanya, ia hanya mencerminkan niat pihak tertentu untuk bekerjasama ke arah matlamat yang sama.

Merujuk kepada perjanjian antara Selangor dengan Putrajaya, Syahredzan berkata ia tidak terikat secara sah di sisi undang-undang, maka ia boleh terbatal. – Hasbullah Awang Chik


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH