Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Rabu, 26 Mac 2014

Bapa Penumpang MH370 Cari Maklumat, Mungkin Permulaan SAMAN - Media



[TMI] Bapa kepada seorang penumpang pesawat MH370 yang hilang memfailkan permohonan kepada Mahkamah Amerika Syarikat semalam, memohon 26 jenis maklumat dan rekod daripada syarikat penerbangan dan pembuatnya Boeing, lapor Bloomberg.

Permohonan itu dibuat oleh Januari Siregar - bapa kepada penumpang Indonesia, Firman Chandra Siregar - yang difailkan di Mahkamah Negeri Illinois di Chicago, boleh jadi menjadi permulaan kepada tindakan saman.

Ia difailkan oleh sebuah syarikat guaman yang berpangkalan di Chicago, Ribbeck Law Chartered bagi pihak Januari.

Bapa itu memohon 26 jenis maklumat, termasuk data yang memungkinkan kecacatan pesawat buatan Boeing 777-200 ER atau komponennya, cara syarikat penerbangan melatih kakitangannya dan maklumat berkaitan kargonya, lapor Bloomberg.

Rakan kongsi firma guaman itu, Monica Kelly dipetik sebagai berkata, Januari menuntut "kemungkinan kelemahan reka bentuk dan pembuatan yang menyumbang kepada kemusnahan ini."

Pesawat MKH370 hilang daripada radar selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menuju Beijing dengan 239 penumpang dan anak kapal.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata Isnin lalu kemungkinan pesawat itu berakhir di selatan Lautan Hindi, tanpa ada yang selamat.

Keluarga mangsa di Beijing mengkritik kerajaan Malaysia kerana membuat kesimpulan pesawat ini berakhir di Lautan Hindi tanpa ada yang selamat dengan berkata, belum sampai waktunya kerana tiada sebarang serpihan ditemui hingga kini.

Najib sebelum ini berkata, kesimpulan itu dicapai berdasarkan data satelit daripada Inmarsat.

Firma guaman itu berkata, petisyen mendapatkan bukti itu juga yang dibuat ketika permulaan tindakan saman ke atas Penerbangan Asiana selepas terhempas di lapangan terbang San Francisco yang mengorbankan tiga orang dan mencederakan 181 penumpang yang lain pada 6 Julai tahun lalu, lapor Bloomberg.

"Itulah kebiasaannya kita memulakan proses," kara Mervin Mateo, jurucakap firma itu sebagaimana yang dipetik semalam:"Kami mempunyai pakar tersendiri dalam penyiasatan ini."

"Jika bangkai tidak ditemui, kita akan ada sedikit bukti sahaja atau tiada langsung, tindakan akan bergantung kepada siasatan firma dan maklumat berdasarkan kemalangan kapal terbang yang lepas.

"Kami fikir mungkin ada sesuatu yang tidak kena kepada pesawat dan latihan kepada juruterbang," kata Mateo, tanpa menolak kemungkinan rampasan atau sebab lain sehingga menghilangkan pesawat itu.

Saman terhadap Asiana masih berjalan selepas firma guaman memohon kes itu dipindahkan ke mahkamah negeri. Boeing sebelum ini memindahkan kes itu kepada mahkamah persekutuan, dengan hujah laluan penerbangan itu adalah di atas air yang dikuasai oleh pihak berkuasa persekutuan.

Boeing, kata Bloomberg, tidak mahu memberikan sebarang komen manakala MAS belum memberikan maklum balas.

Juga ada laporan yang mengatakan keluarga boleh menerima sekurang-kurangnya US$175,000 (RM578,025) atau lebih pampasan daripada MAS berdasarkan Konvensyen Montreal 1999.

Persetujuan antarabangsa menetapkan syarikat penerbangan perlu membayar pampasan kepada setiap penumpang yang mati atau cedera dalam kemalangan, walaupun sebabnya tidak diketahui.

Jika syarikat penerbangan tidak boleh menunjukkan satu-satunya punca pesawat hilang kerana pihak lain, seperti pembuatnya atau pengganas, tanggungannya berdasarkan ketetapan itu adalah lebih tinggi, kata laporan itu.

Penuntut juga dikatakan akan mempunyai peluang lebih besar jika boleh menarik kes ini ke Amerika, di mana "pampasan dan penyelesaiannya akan lebih besar berbanding negara Asia".

"Semua orang mahu pergi ke Amerika," kata seorang peguam firma guaman New York, Dorothea Capone kepada Bloomberg. – 26 Mac, 2014.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH