Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Rabu, 12 Mac 2014

Ketua Tentera Udara Malaysia NAFI Berkata MH370 Dikesan di SELAT MELAKA




[TMI] Semasa pencarian kehilangan pesawat MH370 diteruskan untuk hari kelima, ketua tentera udara Malaysia menafikan kenyataan pesawat malang itu dikesan radar tentera berpatah balik dan terbang ke Selat Melaka.

Akhbar pro-kerajaan Berita Harian memetik Jeneral Tan Sri Rodzali Daud sebagai berkata radar tentera udara di pangkalan Butterworth percaya ia mengesan Boeing 777- 200ER sehingga ia hilang pada jam 2:40 Sabtu lalu.

"Saya ingin menyatakan bahawa saya tidak membuat sebarang kenyataan seperti di atas, apa yang berlaku adalah wartawan Berita Harian bertanya kepada saya jika berlaku kejadian seperti itu seperti yang diperincikan dalam cerita mereka, namun saya tidak memberikan apa-apa jawapan kepada soalan itu.

"Sebaliknya apa yang saya katakan kepada wartawan itu, “sila rujuk kepada kenyataan yang saya buat pada 9 Mac 2014, semasa sidang akhbar dengan Ketua Angkatan Tentera di Hotel Sama-Sama, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur," kata Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM ) dalam satu kenyataan lewat malam tadi.

Beberapa jam selepas kenyataan beliau disiarkan akhbar itu, agensi berita antarabangsa Reuters memetik laporan berkenaan sebagai berkata TUDM mengesan pesawat berkenaan ke Selat Melaka yang merupakan salah satu laluan kapal paling sibuk di dunia.

Bagaimanapun kenyataan Rodzali hanya merujuk kepada laporan akhbar berbahasa Melayu itu dan bukan Reuters.

"Saya meminta salah laporan ini dipinda dan diperbetulkan untuk mengelakkan salah tafsiran apatah lagi ia jelas tidak tepat dan laporan yang tidak betul," kata beliau dalam kenyataan enam perenggannya.

Akhbar Melayu itu melaporkan ketua TUDM mengesahkan pangkalan udara TUDM di Butterworth mengesan isyarat lokasi pesawat sebagai menunjukkan ia berpatah dari laluan asal ke Kota Bahru, Kelantan, dan dipercayai terbang melalui ruang udara pantai timur dan utara Semenanjung Malaysia.

"Kali terakhir pesawat itu dikesan oleh menara kawalan udara adalah di sekitar Pulau Perak di Selat Melaka pada jam 2.40 pagi sebelum isyarat hilang tanpa sebarang kesan," kata beliau sebagaimana dipetik akhbar Berita Harian.

Laporan Berita Harian itu masih kekal di portal berita pagi ini.

Sementara itu kenyataan daripada jurucakap bagi Pejabat Perdana Menteri, Datuk Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad, bercanggah dengan satu temu bual bersama The New York Times.

Tengku Sariffuddin berkata: "Bagi mereka tahu selain ATB, tiada perkembangan baru.”‎

Kenyataan Rodzali pada 9 Mac, sehari selepas jet penumpang hilang, berkata bahawa "TUDM tidak menolak kemungkinan Air Turn Back (ATB) daripada laluan asal sebelum pesawat hilang dari radar dan ini menyebabkan operasi mencari dan menyelamat diperluaskan ke sekitar perairan Pulau Pinang."

"Pada masa ini TUDM memeriksa dan menganalisis semua kemungkinan bagi laluan penerbangan pesawat itu ekoran kehilangannya .

"Bagaimanapun pada masa ini, ia tidak sesuai untuk TUDM mengeluarkan apa-apa kesimpulan rasmi berkenaan laluan penerbangan pesawat sehingga kita mendapat kepastian dan pengesahan.

"Bagaimanapun semua operasi mencari diteruskan yang merangkumi semua kawasan kemungkinan pesawat mendarat bagi memastikan tidak ada kemungkinan yang terlepas pandang," katanya dalam
kenyataan itu semalam.

Ketua tentera udara itu juga berkata, maklumat dan perkembangan operasi mencari dan menyelamat pesawat MH370 akan diberi melalui kenyataan rasmi dan sidang media.

"Usaha terkini kami tertumpu kepada mencari pesawat sesegera yang boleh," katanya.

Pesawat MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal itu hilang secara misteri pada jam 1:30 semasa penerbangan menuju ke Beijing.

Sementara itu kenyataan daripada jurucakap bagi pejabat perdana menteri, Datuk Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad, bercanggah dengan satu temu bual bersama The New York Times.

Tengku Sariffuddin berkata, "Sepanjang pengetahuan mereka, selain ATB, tiada perkembangan baru.” – 12 Mac, 2014.



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH