Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Jumaat, 7 Mac 2014

Khalid Menghadap Sultan Selangor, Tetap Pendirian...




[TMI] Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini mengakui beliau sudah menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah untuk memaklumkan berhubung pendiriannya untuk tidak meletakkan jawatannya.

Pengakuan Khalid itu mengesahkan spekulasi bahawa menteri besar itu menghadap sultan sejurus selepas menerima surat arahan peletakan jawatan daripada partinya pada awal Februari lalu.

Khalid juga mengakui memberi penjelasan bahawa beliau tidak berganjak daripada keputusannya untuk terus memegang jawatan menteri besar Selangor kepada exco serta barisan kepimpinannya.


"Saya memaklumkan kepada Sultan Selangor dan barisan exco mengenai tindakan saya," katanya pada sidang media selepas program bersama rakyat Selangor di Dewan Taman Mesra Kajang, Selangor.

Beliau berkata demikian dipercayai sebagai merujuk kepada pendiriannya untuk tetap menjadi pemerintah negeri Selangor.

Minggu lalu, Khalid mengumumkan akan bertanding jawatan timbalan presiden PRK dalam pemilihan parti itu April nanti.

Cakap-cakap menyatakan keputusan beliau bertanding itu adalah untuk memberi amaran kepada pimpinan parti bahawa beliau tidak akan berundur daripada pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

Khalid juga sekali lagi menegaskan tidak akan menandatangani surat peletakan jawatan biarpun dipaksa untuk berbuat demikian.

"Tidak. Saya tidak akan tandatangan (jika) ada surat untuk saya meletakkan jawatan sampai ke pejabat saya.

"Saya tidak pernah melihat kalau betul saya tandatangani surat tersebut barisan exco pasti sudah dimaklumkan dulu," katanya.

Peletakan jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang, Lee Chin Cheh dikatakan bagi memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) untuk dilantik sebagai menteri besar sekiranya memenangi PRK tersebut.

Kepimpinan parti itu juga sebelum ini berkata bahawa akan menetapkan pendirian rasmi berhubung kedudukan Khalid selepas PRK Kajang.

Kemelut politik dalaman antara parti dan kerajaan negeri memuncak dengan tindakan Khalid menandatangi memorandum persefaham dengan Putrajaya untuk mengatasi krisis air sebagai pertukaran Selangor membenarkan kerajaan pusat meneruskan pembinaan Loji Rawatan Langat 2.

Khalid dilihat sebagai bertindak balas apabila meminggirkan Anwar dan kepimpinan PKR dengan menandatangani memorandum persefahaman dengan Putrajaya untuk mengatasi krisis air di negeri itu.

Ia mendapat kritikan daripada pimpinan kerajaan negeri di mana pengarah strategi PKR membuat andaian berlakunya kos kenaikan sebanyak RM20 bilion dalam penstrukturan semula air selain menyaksikan kenaikan tarif air.

Bagaimanapun sebelum ini, Anwar dan kerajaan pakatan lain bersetuju untuk kerajaan negeri menubuhkan jawatankuasa khas terdiri daripada peguam bebas untuk meneliti kandungan Perjanjian Persefahaman (MoU) air antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri tersebut.

Mengulas mengenai perkara itu Khalid menyifatkan penubuhan jawatankuasa tersebut menunjukkan kerajaan negeri mengamalkan ketelusan dalam pentadbiran.

"Itu cara kerajaan negeri yang mesti ada penilaian profesional kalau hendak beri nasihat tetapi tidak reti mengira air maka susahlah kita," katanya.

Antara lain beliau berpendapat kritikan daripada pimpinan parti mengenai perjanjian air bersama Putrajaya yang dilemparkan kepadanya kerana kecewa ekoran kerajaan negeri tidak membawa bersama dalam perbincangan itu.

"Ini ialah demokrasi, rakyat setuju dan pelaksanaannya mesti betul‎ mereka perlu berasa sebagai tulang belakang dalam usaha tersebut.

"Namun orang parti terkilan kerana tidak dibawa mengangkat bendera bersama," katanya.

Ditanya mengenai spekulasi mengenai rancangan parti menggunakan pelan sokongan dengan memilih Rafizi menggantikan Anwar jika didapati bersalah oleh Mahkamah Rayuan, beliau hanya berkata tidak mencampuri urusan berkenaan.

"Itu taktik yang menteri besar tidak akan campur kalau saya beritahu anda maksudnya saya sudah membantu Umno mengenai strategi parti," katanya. – 7 Mac, 2014.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH