Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Sabtu, 22 Mac 2014

Selain Manggis, Litium, MH370 Bawa...




[TMI] Selain membawa manggis dan bateri litium yang dianggap sebagai bahan mudah terbakar, pesawat MH370 juga membawa sekumpulan 20 pekerja Freescale Semiconductor dengan empat daripada mereka adalah antara lima pemegang hak cipta yang baru didaftarkan.

Apa yang hendak dipatenkan oleh mereka ialah memaksimakan 'dies' dalam sekeping 'wafer' yang sedang dimajukan oleh Freescale.

Blog Anak Sungai Derhaka dari Malaysia berkata, kehilangan mereka sama dengan apa yang berlaku kepada tragedi penerbangan Jepun, JAL 123 yang membunuh 17 jurutera daripada firma yang membangunkan satu perisian hasil kajian seorang profesor Universiti Tokyo, Jepun.

Apa yang dibangunkan oleh mereka ialah perisian TRON dan pada ketika itu TRON didakwa jauh lebih maju daripada Google Chrome yang ada pada masa ini.

Ia adalah percuma dan akan digunakan oleh seluruh sektor awam di Jepun.

Pembangunan perisian tersebut terbantut apabila semua jurutera yang terlibat terbunuh dalam tragedi itu dan Microsoft kemudian menguasai pasaran.

Tiga hari lalu dalam satu sidang media, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya berkata pesawat Malaysia Airlines MH370 tidak membawa kargo berbahaya atau bernilai tinggi tetapi beberapa tan manggis.

Kenyataan itu dikeluarkan bagi menjawab beberapa spekulasi yang mengatakan pesawat itu mungkin dirampas kerana membawa kargo yang bernilai tinggi.

Ia juga bagi menjawab spekulasi yang mengatakan pesawat tersebut meletup di udara dan menjunam ke dalam laut selari dengan beberapa laporan polis yang dibuat di beberapa negeri di pantai timur semenanjung.

"Penilaiannya itu sebenarnya kurang tepat jika dikatakan manggis itu adalah kargo yang bernilai tinggi.

"Sebenarnya beliau sepatutnya mengambil kira siapakah penumpang yang di bawa pesawat tersebut kerana bagi kebanyakan industri, pekerja yang mahir dan professional adalah aset amat berharga. Dalam hal ini 20 pekerja Freescale itu adalah aset," kata penulis blog itu.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Bernama, syarikat Freescale yang berpangkalan di Austin, Texas, Amerika Syarikat itu berkata, pekerjanya terdiri daripada 12 rakyat Malaysia dan lapan dari China.

Menurut syarikat itu, seluruh komuniti Freescale Semiconductor sedih dengan kejadian berkenaan dan akan terus memantau situasi serta memaklumkan sebarang perkembangan apabila memperolehnya.

"Pada masa ini, kami memberi tumpuan kepada pekerja kami dan anggota keluarga mereka," kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Freescale, Gregg Lowe dalam kenyataan itu.

"Doa kami untuk semua yang terlibat dalam kejadian tragik ini,” katanya.

Menurut kenyataan itu, syarikat meminta kaunselor dan profesional lain melalui Program Bantuan Pekerja Freescale, memberikan sokongan sepanjang masa kepada mereka yang terbabit dalam tragedi ini.

'Dies' adalah litar atau 'circuit' yang dibina di atas 'wafer', 'dies' adalah apa terkandung di dalam mikrocip.

Bergantung kepada tujuan ia dibina saiz 'dies' adalah berbeza antara satu sama lain dan dibina di atas wafer yang diperbuat daripada silikon dan seramik.

Oleh itu, jumlahnya juga adalah berbeza bergantung kepada saiz 'wafer' yang biasanya bergaris pusat 4", 6" atau 8.

Dalam setiap 'wafer' biasanya terkandung lebih atau kurang daripada 5,000 'dies'.

Menurut blog itu, kebanyakan peralatan elokronik kini dikuasai atau digerakkan oleh 'dies' yang terdapat dalam mikrocip.

Silikon adalah bahan yang sesuai digunakan untuk membangunkan cip yang maju dan bahan ini adalah mahal.

Memaksimakan 'dies' di dalam sekeping 'wafer' bermakna memaksimakan keuntungan.

Dalam hal pekerja Freescale Semiconductor of Austin ini pula hak paten yang baharu didaftarkan itu berada di bawah pegangan 5 individu dengan setiap individu menguasai 20% daripada royalti.

Sebanyak 20% dikuasai oleh Peidong Wang dari Freescale Semiconductor of Suzhou, China; 20% dikuasai oleh Zhijun Chen, juga dari Freescale Semiconductor of Suzhou, China.

Manakala 20% dikuasai oleh Zhihong Cheng dan 20% Li Ying, dari Freescale Semiconductor of Suzhou, China dan Freescale Semiconductor sendiri 20%.

"Jika salah seorang daripada di atas terbunuh atau hilang maka ia tetap akan dibahagikan sama rata dan jika empat daripada lima itu terbunuh atau hilang maka keseluruhan royalti akan dibayar kepada yang tinggal," kata blog itu.

Menurut blog itu, pemilik Freescale Semiconductor adalah seorang Yahudi yang terkenal iaitu Jacob Rothschild melalui Blackstone.

"Apa pun ini hanyalah salah satu kebarangkalian yang ada, betul atau tidak kita tunggulah apa hasil siasatan rasmi pihak berkuasa," kata blog itu. – 22 Mac, 2014.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH