Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Isnin, 28 April 2014

Kemalangan Feri Sewol: PM Korea Selatan Letak Jawatan




Seoul: Perdana Menteri Korea Selatan Chung Hong-Won semalam meletak jawatan selepas mengakui gagal melaksanakan sebaiknya operasi menyelamat mangsa feri Sewol yang karam.

Chung yang menyalahkan rasuah dan kejahatan manusia sebagai punca tragedi itu turut memohon maaf kepada rakyat Korea Selatan. 

“Saya meminta maaf kerana tidak dapat menghalang kejadian seumpama ini daripada berlaku, malah lebih teruk lagi gagal memastikan tindak balas sewajarnya. 

“Saya percaya sebagai perdana menteri saya perlu bertangungjawab dan dengan ini meletakkan jawatan.


“Melihat kejadian ini, jelas terlalu banyak kejahatan dan rasuah dalam masyarakat kita dan saya hanya mampu berharap semua sifat buruk ini mampu dihapuskan supaya kejadian seperti itu tidak berulang,” katanya.

Anggota keluarga mangsa tragedi itu selama ini menyatakan rasa tidak puas hati dengan cara operasi mencari dan menyelamat dilakukan kerana dianggap terlalu lembab sehingga mengorbankan ratusan nyawa. 

Malah, siasatan kes itu turut mendedahkan kemungkinan rasuah terutama membabitkan piawaian keselamatan termasuk senarai penumpang yang tidak tepat serta muatan kapal yang berlebihan. 

Bagaimanapun, rata-rata keluarga mangsa tidak memandang peletakan jawatan Chung itu. 

“Peduli apa? Anak lelaki saya masih di luar sana. Sekalipun dia (Chung) meletak jawatan, bagaimana itu dapat mengubat kesedihan saya? 

“Sesiapa pun yang bertanggungjawab wajar dihukum, namun buat masa ini kami hanya mahu mayat anak kami ditemui secepat mungkin,” kata seorang bapa, Ji Hyung-Soo. 

Seorang lagi bapa, Lim Hee-bin, berkata, dia hanya mahu melihat anaknya untuk kali terakhir sebelum pengebumiannya disempurnakan. 

“Anak saya sempat menelefon ketika kapal itu sedang tenggelam. Dia juga menghantar gambar menunjukkan rakan-rakannya memakai jaket keselamatan, namun masih duduk di kabin mereka. 

“Itulah gambar terakhirnya dan jelas menunjukkan mereka berada dalam bahaya ketika itu,” katanya. 

Sementara itu, pasukan pendakwa menyerbu pejabat pengawal laluan air di Pulau Jeju dan Jindo, semalam serta merampas rekod komunikasi radio dan rakaman video berkaitan dengan Sewol. 

Setakat ini, seramai 187 orang disahkan mati manakala 115 masih belum ditemui. Kebanyakan mayat dipercayai masih terperangkap di dalam kapal itu. 

Pasukan penyelam berdepan pelbagai rintangan termasuk cuaca buruk dan penyakit dekompresi, malah kedudukan kapal itu turut menyukarkan keadaan. 

Jurucakap pengawal pantai berkata, 98 penyelam masih berusaha memasuki kabin di dek keempat Sewol, namun keadaan terlalu sukar. 

“Kapal itu semakin tenggelam menyebabkan penyelam juga perlu menyelam lebih jauh sehingga 40 meter. Keadaan ini sukar dan bahaya untuk mereka, malah semakin ramai mengadu mengalami penyakit dekompresi,” katanya. 

Selain itu, ketua pengawal pantai Kim Seok-Kyun berkata, arus deras di bawah permukaan air, penglihatan terhad dan serpihan daripada kapal itu sendiri juga membahayakan penyelam. 

“Laluan dan kabin dipenuhi karpet dan selimut yang kembang akibat tenggelam dalam air selain pelbagai perabot. Semuanya menghalang laluan dan semakin menyukarkan keadaan,” katanya. 

Agensi berita Yonhap memetik seorang anggota penyelamat sebagai berkata, penyelam terpaksa meraba dalam kegelapan untuk mencari mayat. 

Sementara itu, keseluruhan 15 anak kapal yang terselamat kini berada dalam tahanan dan berdepan pelbagai tuduhan seperti kecuaian jenayah dan mengabaikan penumpang. 

Seorang daripada mereka, Oh Yong-seok berkata, dia dan rakan-rakannya berusaha menyelamatkan penumpang termasuk memecahkan tingkap dan mengheret enam penumpang ke atas bot penyelamat. - AFP/28/4/14


P/s: Dalam kes MH370, PM Malaysia????

Salut Presiden Chung Hong-Won!!!



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH