Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Ahad, 11 Mei 2014

Tiada Hudud Jika Putrajaya Tidak Pinda Akta Mahkamah Syariah - PAS




[TMI] Di sebalik segala retorik untuk melaksanakan hukum hudud di Kelantan, PAS mengakui tidak dapat melaksanakan undang-undang Islam itu sekiranya Putrajaya tidak meminda Akta Mahkamah Syariah yang menjadi halangan .


Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar (gambar) berkata, Putrajaya perlu mengambil tindakan awal meminda akta berkenaan untuk membolehkan rancangan mereka melaksanakan undang-undang Islam di negeri itu.

"Pelaksanaan hanya boleh dilakukan jika kerajaan buang halangan (pinda akta) itu.

"Kita tunggu kerajaan, sebab mereka kata mereka yang akan buang," katanya kepada The Malaysian Insider di Kuala Lumpur semalam.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, PAS juga tertakluk kepada prinsip demokrasi untuk meneruskan pelaksanaan hudud di Kelantan yang mana anggota Parlimen boleh memilih untuk menyokong atau menolak enakmen yang ingin dibawa parti itu ke Parlimen.

"Jika tidak boleh pinda maka tidak boleh buat hudud. Kita melalui proses demokrasi. Bukan soal PAS enggan laksanakan, tetapi wujudnya halangan kerana kerajaan tidak bersedia meminda halangan dalam akta Mahkamah Syariah," katanya.

Kerajaan negeri Kelantan sebelum ini berkata mereka akan membawa satu rang undang-undang persendirian (private bill) berkaitan isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 ke Parlimen dalam masa terdekat.

Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob berkata perkara itu diputuskan dalam mesyuarat exco baru-baru ini sebagai menyahut seruan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang mengatakan Putrajaya bersedia membantu Kelantan melaksanakan undang-undang hudud.

"Kerajaan Kelantan dengan ini akan menyiapkan satu rang undang-undang persendirian yang akan dibawa ke mana-mana sidang Parlimen terdekat oleh salah seorang ahli Parlimen bukan kerajaan bagi mendapat kebenaran Kelantan melaksanakan undang-undang tersebut seperti yang diperuntukkan Perkara 76 (A) Perlembagaan Persekutuan.

"Satu rang undang-undang persendirian juga akan dibawa bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa) 1965 untuk memberi bidang kuasa lebih luas kepada Mahkamah Syariah negeri Kelantan bagi membolehkannya menghukum sebagaimana peruntukan dalam Enakmen Hudud," katanya.

Keputusan kerajaan negeri itu dibuat kerana sebahagian besar kesalahan jenayah hudud dan qisas seperti mencuri, merompak, merogol, mencedera dan membunuh terletak dalam bidang kuasa kerajaan persekutuan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Kanun Keseksaan (Penal Code), begitu juga agensi-agensi pelaksana seperti polis dan penjara.

Kerajaan Kelantan juga katanya bersedia memberi jaminan sekiranya tiada halangan dan Putrajaya memberikan laluan kepada dua undang-undang persendirian ini dibentang dan diluluskan di Parlimen, Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 paling lewat akan berkuatkuasa di Kelantan pada tahun 2015.

Mahfuz berkata, memandangkan akta yang mahu dipinda itu akta yang digubal kerajaan pusat, maka lebih sesuai sekiranya pindaan itu dilakukan mereka.

"Jika benar mereka mahu membantu maka kerajaan pusat perlu meminda akta berkenaan," katanya.

Tindakan PAS melaksanakan hudud di Kelantan dikecam hebat oleh parti komponen Pakatan Rakyat (PR) terutamanya DAP yang mengatakan tiada konsensus di antara tiga parti itu untuk melaksanakan syariat Islam.


Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke (gambar) sebelum ini menggesa PAS keluar daripada PR sekiranya terus berdegil melaksanakan hudud di Kelantan.

Semalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) mengatakan hudud perlu dilaksanakan kepada semua rakyat Malaysia termasuk bukan Islam.

Menurut Presiden Isma Abdullah Zaik Abdul Rahman, hudud akan menjaga keselamatan negara dan penjenayah tidak akan lagi berani melakukan jenayah sekiranya undang-undang tersebut dilaksanakan.

Abdullah juga berkata, bukan Islam terutamanya kaum Cina daripada DAP dan MCA tidak perlu campur tangan dalam urusan umat Islam untuk melaksanakan hudud. – MOHD FARHAN DARWIS/11 Mei, 2014



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH