Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Rabu, 18 Jun 2014

[PANAS] Adik Sharizat Antara Dapat Projek Pembinaan UiTM




[KD] KUALA LUMPUR 16 JUN: Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli berkata, projek pembinaan Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Pasir Gudang diberikan kepada seorang Adun Umno Pulau Pinang.

Katanya, perkara itu disahkan oleh perdana menteri dalam jawapan di parlimen yang mengakui kos kampus berkenaan adalah antara RM280 juta hingga RM315 juta dan disewakan semula kepada UITM. Ia katanya, merupakan perjanjian konsesi selama 23 tahun dengan bayaran sewa tahunan antara RM56 juta hingga RM69 juta.

“Semakan menunjukkan bahawa Cosmic Dimension Sdn Bhd adalah sebuah syarikat yang mana salah seorang pemilik saham utamanya adalah Shariful Azhar Othman, ADUN Bertam (Pulau Pinang) dari Umno. Beliau memegang sebanyak 1 juta saham Cosmic Dimension Sdn Bhd iaitu 20 peratus saham pemegang konsesi tersebut.

“Bersama-sama seorang lagi pengarah dan pemegang saham utama iaitu Mohamed Rafik Mohd Idris, Shariful Azhar Othman mengawal secara majoriti Cosmic Dimension Sdn Bhd,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Menurutnya, Penyata kewangan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan kedudukan aset RM6 juta dan perolehan tahunan hanya sebanyak RM150,000.

Katanya, ia membuktikan syarikat itu tidak menunjukkan kedudukan kewangan yang kukuh dan tiada pengalaman dalam sektor pembinaan.

“Saya menggesa Perdana Menteri menjawab sama ada perjanjian konsesi ini diberi kepada Cosmic Dimension Sdn Bhd kerana syarikat itu berkait rapat dengan seorang ADUN Umno?,” soal Pengarah Strategi KEADILAN itu.

Pada 12 Jun lalu, Rafizi mendedahkan bahawa kerajaan memberikan konsesi kepada syarikat swasta untuk membina enam kampus cawangan UiTM selama 23 tahun dan sewa tahunan antara RM56 juta sehingga RM69 juta bagi setiap kampus. Jumlah keseluruhan bayaran konsesi tahunan kepada enam syarikat terbabit adalah RM8.6 bilion yang ditanggung rakyat.

“Sedangkan kos membina 6 kampus tersebut dianggarkan sebanyak RM 1.8 billion sahaja, mengambil kos purata RM298 juta untuk setiap kampus bagi 6 kampus cawangan,” katanya.

Datuk Seri Najib Razak melalui jawapan di Dewan Rakyat April lalu memberitahu enam syarikat dilantik sebagai pemegang konsesi. Selain cawangan UiTM Pasir Gudang, kampus lain adalah Jasin (Melaka), Seremban II (Negeri Sembilan), Puncak Alam (Selangor), Tapah (Perak) dan Kota Samarahan (Sarawak).

“Rakyat terpaksa menanggung beban kos sebanyak hampir lima kali ganda lebih mahal iaitu kos pembinaan kampus hanya RM1.8 bilion tetapi terpaksa membayar sewa tahunan sebanyak RM8.6 bilion kepada syarikat konsesi,” kata Rafizi. - 17/6/14


Berkaitan:

Adik Shahrizat dapat konsesi bina UiTM - Rafizi

[HD] KUALA LUMPUR: Sebuah syarikat hanya bermodalkan RM2 diberikan pegangan saham sehingga 29 peratus di dalam satu konsesi pembinaan kampus Universiti Institut Teknologi Mara (UiTM) yang bernilai RM1.5 billion.

Tentu Selesa Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat dengan saham terbitan hanya RM2 dikuasai oleh dua tokoh yang rapat dengan Umno.

Menurut Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli, semakan SSM menunjukkan bahawa pengarah-pengarah Tentu Selesa Sdn Bhd adalah Datuk Shahrir Abdul Jalil dan Datuk Aidit Ghazali.

Semakan lanjut menunjukkan Shahrir adalah adik kepada Ketua Wanita Umno Malaysia Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. 

Beliau pernah menjadi Ketua Bahagian Umno Lembah Pantai yang kemudian digantung selama tiga tahun oleh Lembaga Disiplin Umno pada tahun 2005 kerana didapati bersalah dengan amalan politik wang.

Katanya, Shahrir adalah pengarah kepada pemegang konsesi Inovatif Mewah Sdn Bhd yang mendapat konsesi penswastaan 23 tahun termasuk pembinaan, operasi dan penyelenggaran UiTM di Seremban III.

Tambah Rafizi, seorang lagi pengarah Tentu Selesa Sdn Bhd adalah Datuk Aidit merupakan Timbalan Presiden Jalur Tiga (Jati) sebuah NGO sayap kanan yang ditubuhkan oleh Datuk Hassan Ali selepas dipecat daripada PAS.

"Susun atur pemegang konsesi penswastaan UiTM ini menunjukkan bagaimana kroni kapitalisme digunakan di Malaysia untuk mengkayakan ahli-ahli politik yang rapat dengan Umno,"katanya dalam sidang media di Parlimen hari ini.

Jelas Rafizi model ini diguna pakai di dalam beberapa konsesi yang lain iaitu tokoh-tokoh Umno menjadi pemegang saham minoriti dan syarikat yang membina memegang saham selebihnya.

"Ia membayangkan seolah-olah syarikat yang dikawal oleh ahli politik mendapat pegangan kerana membuka ruang atau kabel politik untuk dianugerahkan satu konsesi lumayan sedangkan syarikat pembinaan menjalankan kerja-kerja pembinaan sebenar,"katanya.

Jawapan Perdana Menteri pada 10 April 2014 menunjukkan bahawa konsesi selama 23 tahun yang dianggarkan mencecah RM1.5 billion sepanjang tempoh konsesi ini dianugerahkan kepada sebuah syarikat bernama Inovatif Mewah Sdn bhd.

Tiga syarikat mempunyai pegangan saham di dalam Inovatif Mewah iaitu Menang Development Sdn Bhd (51%), Menang Industri Sdn Bhd (20%) termasuk Tentu Selesa Sdn Bhd (29%). - Salmiyah Harun/ 17/6/2014



Konsesi UiTM Puncak Alam diberi kepada CEO Syabas

[KD] KUALA LUMPUR 18 JUN: Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli membuat satu lagi pendedahan berhubung pemberian konsensi penswastaan kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) kepada kroni Umno.

Kali ini melibatkan pembinaan kampus cawangan universiti itu di Puncak Alam , Selangor.

Beliau mendakwa, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Tan Sri Rozali Ismail merupakan individu yang mendapat manafaat besar daripada pemberian konsensi tersebut.

“Konsensi penswastaan UiTM cawangan Puncak Alam dianugerahkan kepada TRIplc Ventures Sdn Bhd yang merupakan sebuah syarikat 100 peratus milik penuh TRIplc Berhad.

“Saham-sahamnya secara majoriti dikuasai oleh Tan Sri Rozali Ismail, keluarga beliau dan Individu yang rapat dengan beliau,” jelas Rafizi dalam satu sidang media di lobi parlimen hari ini.

Rafizi yang juga merupakan Ahli Parlimen pandan menganggarkan Rozali menguasai sekurang-kurangnya 43 peratus pegangan saham di dalam TRIplc.

Ini jelasnya menjadikan Rozali sebagai pemegang konsensi penswastaan UiTM cawangan Puncak Alam. Rafizi sebelum ini mendedahkan tindakan kerajaan memberikan konsensi pembinaan beberapa kampus UiTM kepada kroni Umno.

Tindakan tersebut bakal menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung beban kewangan lebih tinggi berbanding jika kampus-kampus tersebut dibina sendiri kerajaan.

Rozali tegasnya merupakan seorang ahli perniagaan yang memegang jawatan di dalam Umno dan dikenali sebagai individu yang paling mendapat paling banyak manfaat dari Umno.

Terdahulu Rafizi turut mendedahkan pemberian konsensi serupa kepada ahli keluarga Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil yang sebelum ini dikaitkan dengan penyelewengan dana NFC. - Azuan Ab Rahman/18/6/14


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH