Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Ahad, 10 Ogos 2014

PKR Singkirkan Khalid Ibrahim



[Malaysia Kini] Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR membuat keputusan menyingkirkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dari parti ekoran tindakan menteri besar itu yang enggan meletak jawatan.

Anggota MPP, Datuk Tan Kee Kwong mengumumkan keputusan tersebut berkuatkuasa serta merta.

Beliau mengumumkan demikian dalam sidang media selepas selepas mesyuarat lebih dua jam di ibu pejabat parti itu.

“Beliau telah didapati mengingkari keputusan mesyuarat MPP yang bermesyuarat pada 21 Julai yang sebulat suara memilih presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar Selangor yang baru.

"Beliau telah membuat kenyataan media pada 22 Julai yang menyatakan keengganan beliau meletak jawatan menteri besar dan sehingga hari ini beliau terus enggan melepaskan jawatan tersebut.

“Atas alasan ini sahaja pun, Lembaga Disiplin berpendapat beliau wajar dipecat," kenyataannya dipetik.

Tan yang juga pengerusi lembaga disiplin berkata, MPP juga mengambil kira perkembangan berikut:

• Khalid mengingkari keputusan Majlis Presiden Pakatan Rakyat agar menangguhkan proses dan perbincangan mengenai projek Langat 2, dan menagguhkan kenaikan elaun Speaker, Menteri Besar, Exco dan ADUN negeri Selangor

• Khalid gagal mematuhi keputusan Majlis Presiden Pakatan Rakyat yang dipersetujui sendiri oleh beliau untuk melibatkan Jawatankuasa Penstrukturan Air Selangor dalam isu penstrukturan aset air Selangor

• Khalid berkeras meneruskan projek lebuh raya Kidex walaupun PKR mengarahkan beliau mengkaji semula projek tersebut kerana ia bertentangan dengan matlamat dan manifesto Pakatan Rakyat

• Khalid gagal menjelaskan kepada Majlis Presiden Pakatan Rakyat mengenai isu pelupusan hutang beliau dengan Bank Islam bernilai hampir RM70 juta.

Kesemua anggota Majlis Pimpinan Pusat hadir ke mesyuarat tersebut kecuali Khalid.

Dalam sidang medianya selepas itu, Tan berkata Khalid masih lagi berpeluang untuk merayu keputusan MPP dalam tempoh 14 hari.

Tambahnya, keputusan MPP hari ini hanya melibatkan kedudukan Khalid dan tidak menjejaskan kedudukan Exco dan ADUN lain.

Menurut Tan, MPP turut mengambil kira Lembaga disiplin parti itu pada Selasa lalu mengeluarkan notis tunjuk sebab kepada Khalid untuk menjelaskan mengenai tindakannya yang enggan berundur dari jawatan tersebut.

Khalid diminta untuk menghadiri pendengaran lembaga disiplin tersebut semalam untuk menjawab beberapa isu, termasuk elaun menteri besar dan langkah penstrukturan semula industri air di Selangor.

Dalam jawapannya, Khalid mendakwa surat tunjuk sebab itu “cacat” dan tidak menyatakan secara khusus tuduhan ke atasnya. -9/8/14


Berkaitan:

Justifikasi pemecatan Khalid dalam ceramah PKR di Shah Alam

[The Malaysian insider] Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin dalam ceramahnya berkata, PKR terpaksa menceritakan kebaikan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ketika kempen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sedangkan hakikatnya parti itu "menelan pahitnya" disebabkan segala tindakan Khalid.

Zuraida berkata, tindakan memecat Khalid dibuat ekoran keangkuhan menteri besar itu dan kedegilan beliau menguruskan negeri tanpa mengambil kira pandangan parti yang diwakilinya.

"Walaupun kita telan pahit berucap inilah menteri besar yang baik, itu ini, tapi hati kita telan pahit.

"Bagaimana angkuhnya, degilnya menteri besar kita dan terpaksa buat tindakan demikian," katanya dalam ceramah di Seksyen 19, Shah Alam.

Ahli Parlimen Ampang itu berkata, Khalid dipilih sebagai menteri besar Selangor apabila anggota parti dan ahli berkempen untuk memastikan kemenangannya dalam pilihan raya umum.

"Kalau tak nak ikut parti, buat parti baru, jadi menteri besar sendiri. Parti mana dia wakil, Bebas? Satu sahaja wakil dia, bolehkah jadi menteri besar?" soal Zuraida lagi.

"Masuk pilihan raya, tengok, boleh menang tidak?" kata Zuraida.

Beliau berkata, kedegilan Khalid yang enggan berundur sebagai menteri besar untuk digantikan dengan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail juga memperlihat sikap Khalid yang sebenar.

"Tapi kalau inilah caranya, kita perlu menyokong (pecat Khalid)," katanya.

Antara pemimpin PKR yang dilihat memberikan penjelasan berhubung pemecatan Khalid hari ini termasuklah Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail, Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail, dan Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli.

Saifuddin dalam ceramahnya berkata, sikap keras kepala Khalid ditunjukkan apabila beliau seringkali gagal hadir dalam mesyuarat biro politik sehinggakan parti memberi kelonggaran kepada wakil pejabat menteri besar Selangor menyertainya demi memastikan isu di Selangor dapat disampaikan kepada Khalid.

"‎Khalid sering tidak datang mesyuarat biro politik. Ada kelonggaran kita berikan, anggota exco Selangor kita panggil, pegawai pejabat Khalid juga boleh duduk dalam mesyuarat, supaya isu Selangor dapat disampaikan kepada Khalid.

"Ternyata tidak ada perubahan," kata Saifuddin.

Saifuddin berkata PKR tidak akan mengambil tindakan drastik terhadap Khalid sekiranya tiada isu yang serius untuk parti komponen PR itu memutuskan sedemikian, lebih-lebih lagi Khalid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Pelabuhan Klang itu merupakan sahabat karib kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Khalid dianggap sebagai sahabat dalam keluarga Anwar. PKR tidak akan buat sesuatu berasaskan sebab yang ringan," kata Saifuddin.

Isu besar yang dimaksudkan Saifuddin adalah melibatkan kenaikan caj yuran lesen perniagaan di Selangor, kenaikan kadar elaun anggota Kabinet Selangor dan cadangan penstrukturan semula industri air yang menyasikan Khalid bersetuju untuk meneruskan pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 yang ditentang PKR selepas mengambil alih Selangor selepas Pilihan Raya 2008.

"Kita mahu polisi dilaksanakan tidak membebankan rakyat, kerana kita akan berdepan kepada rakyat," katanya.

Beliau berkata, keputusan PKR memecat keahlian Khalid juga menjadikan mereka negeri pertama dalam sejarah Malaysia yang mempunyai menteri besar yang tidak mewakili mana-mana parti.

"Ini sejarah Selangor, menteri besar kita Adun bebas," katanya.

Rafizi dalam ceramahnya berkata, PAS sebelum ini merupakan parti yang sering merungut berkenaan sikap Khalid, dan sering mencadangkan agar beliau ditukarkan.

"Paling banyak membuat aduan tentang Khalid kepada kami adalah pimpinan PAS. Paling banyak minta tukar menteri besar adalah PAS," katanya.

PAS bagaimanapun dilihat menyokong Khalid, dan perkara itu akan diputuskan dalam mesyuaratnya yang dijadualkan 17 Ogos depan.

"PKR faham kerana cara Khalid itu, kadang kala beliau tidak berbincang untuk membuat keputusan," kata Rafizi.

Tambahnya lagi, PKR akan terus menyokong dan mempertahankan Khalid sekiranya ahli Parlimen Bandar Tun Razak itu bersikap jujur.

"Kalau Khalid jujur kita akan pertahankan, sebab itu 6 tahun kita pertahankan beliau," katanya.

"Lima, enam tahun kita pertahankan kerana kita percaya beliau jujur," tambah Rafizi.

Sementara itu, calon menteri besar dan isteri Anwar, Dr Wan Azizah dalam ceramahnya berkata, pertukaran jawatan bukanlah agenda yang penting, sebaliknya keupayaan parti menggalas amanah rakyat.

"Penukaran jawatan pada saya tidak penting, yang penting amanah dipegang, dan perbincangan sama, pasukan bersama.

"Jadi saya tidak suka untuk kata 'tidak elok'. Manusia ada kebaikan, kelemahan, kekurangan.

"Kerana rakyatlah yang penting, kerana kita berjuang bermati-matian," katanya.

PKR mengadakan beberapa siri ceramah sejak awal minggu lalu bagi menjelaskan tindakan mereka untuk menggantikan Khalid dengan Dr Wan Azizah bagi meneruskan Langkah Kajang.

Khalid dipecat keahlian serta-merta petang semalam apabila Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR memutuskan perkara itu.

Pemecatannya bermakna PKR dan PR hilang satu kerusi di DUN dan Parlimen.

DAP dijadualkan bermesyuarat esok sementara PAS dijangka mengadakan pertemuan pada 17 Ogos untuk membincangkan penyingkiran menteri besar Selangor itu tetapi dengan perkembangan terbaru, perjumpaan itu mungkin tidak lagi relevan.

Pengerusi Lembaga Disiplin PKR Datuk Dr Tan Kee Kwong berkata Khalid ingkar keputusan MPP yang sepakat bersetuju pada 21 Julai melantik Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor.

Khalid dalam kenyataan balasnya menerima keputusan yang dianggapnya tidak sah itu, dan akan menghadap Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung tindakan itu. – Farhan Darwis/ 9 Ogos, 2014.- 

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH