Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Ahad, 7 September 2014

Isu Pencalonan MB Selangor: Kronologi, Hujah Berdasarkan Perlembagaan PAS, Tindakan Tatatertib



[The Malaysian Insider] Bismillahirrahmanirrahim.

Jawatankuasa Kerja PAS Pusat (JKPP) dalam mesyuarat 17 Ogos 2014 memutuskan seperti berikut :

a) Sebagaimana yang dipertegaskan sebelum ini, PAS akan terus komited dengan Pakatan Rakyat dalam melaksanakan kerjasama politik Tahaluf Siyasi.

b) Empat Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor dari PAS akan terus berada dalam Kerajaan Negeri Selangor untuk memastikan khidmat kepada rakyat tidak terjejas.

c) PAS tidak akan menuntut jawatan menteri besar Selangor, PAS juga menghormati semangat yang ada dalam Pakatan Rakyat dalam mencadangkan nama calon menteri besar Selangor. Sehubungan dengan itu, PAS sebulat suara pada hari ini bersetuju untuk mengangkat dua nama bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Nama yang dicadangkan oleh PAS ialah (1) YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (Presiden PKR), dan (2) YB Mohammad Azmin Ali (Timbalan Presiden PKR).

Keputusan tersebut ditandatangani oleh Presiden PAS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan dibaca di dalam sidang media oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

Keputusan ini tidak pernah dibatalkan atau dipinda pada bila-bila masa walaupun JKPP bermesyuarat sekali lagi pada 25 Ogos 2014 di mana dalam mesyuarat sudah diputuskan keputusan 17 Ogos 2014 kekal dan seterusnya menyerahkan kepada budi bicara dan kebijaksanaan Tuanku Sultan untuk memilih siapa pengganti menteri besar Selangor.

Pada 4 September 2014, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali memberitahu media PAS menghantar tiga calon menteri besar di mana dua daripada PKR dan satu daripada PAS bagi menjunjung titah Tuanku Sultan meminta lebih daripada dua nama. Setiausaha Agung juga memaklumkan surat ditandatangani oleh Presiden dan menjadi amalan biasa diuruskan oleh Pejabat Presiden.

Pada 5 September 2014, Mohamad Sabu mengeluarkan kenyataan bahawa AJK PAS Pusat, termasuk beliau tidak mengetahui perkara tersebut.

Persoalannya ialah:

a) Bila keputusan mesyuarat bertarikh 17 Ogos 2014 dibatalkan;
b) Siapa membatalkan keputusan mesyuarat 17 Ogos 2014;
c) Siapa yang memutuskan hantar tiga nama calon;
d) Siapa yang memutuskan dua calon PKR dan seorang calon PAS;
e) Siapa berikan mandat kepada Presiden menghantar tiga nama?

Jawapan dan ulasan

Sehingga hari ini, 5 September 2014 dan selaras dengan kenyataan media Timbalan Presiden PAS pada 5 September 2014, jelas keputusan mesyuarat JKPP pada 17 Ogos 2014 tidak pernah dibatalkan, justeru keputusan tersebut terus mengikat seluruh ahli PAS samada Mursyidul Am, Timbalan Mursyidul Am, Ahli Majlis Syura Ulama, Presiden sehingga ahli biasa. Keputusan tersebut kekal sehingga ada keputusan lain yang membatalkannya.

Apabila timbalan presiden menafikan sebarang pengetahuan berkaitan tindakan presiden menghantar tiga nama kepada Istana, maka jelas tindakan tersebut dilakukan oleh presiden samada secara bersendiri atau bersama kumpulan penasihat beliau, termasuk timbalan Mursyidul Am.

Perlembagaan memperuntukkan tugasan bagi setiap jawatan di dalam PAS samada ianya Mursyidul Am atau presiden atau siapa saja pemegang jawatan di dalam PAS. Semua tertakluk kepada Perlembagaan dan kuasa tertinggi iaitu Muktamar.

Fasal 26 (1) Perlembagaan PAS memperuntukkan tugas-tugas presiden.

(a) Bertanggungjawab sebagai ketua bagi melaksanakan pentadbiran, gerakan dan kegiatan PAS bagi mencapai tujuan-tujuan yang termaktub dalam Perlembagaan ini mengikut dasar yang diperuntukannya dan yang diputuskan oleh mana-mana badan yang diberi kuasa oleh Perlembagaan ini bagi menghurai, menjelas dan mentafsirkan dasar PAS serta membuat ketetapan-ketetapan mengenainya.

(b) Bertanggungjawab ke atas semua kerja dan urusan Jawatankuasa Kerja PAS Pusat serta menyelaraskan tugas-tugas Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.

(c) Melantik Setiausaha Agung, Penolong Setiausaha Agung, Bendahari, Ketua Penerangan, Ketua Pengarah Pilihanraya dan Ahli-ahli Jawatankuasa Kerja yang dilantik serta Pesuruhjaya-Pesuruhjaya PAS Negeri/Wilayah Persekutuan menurut peruntukan-peruntukan Perlembagaan ini di dalam dan dengan persetujuan mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.

(d) Mengambil apa-apa jua langkah yang perlu bagi menjamin perpaduan, persefahaman dan kesungguhan Ahli-ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dalam menjalankan tugas masing-masing.

(e) Menetap dan mempengerusikan mesyuarat-mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Jawatankuasa Harian PAS Pusat.

Peruntukkan Fasal 26 (1)(a) hingga (d) jelas bahawa presiden berkuasa sebagai ketua melaksanakan pentadbiran, gerakan dan kegiatan PAS.

Melaksanakan pentadbiran, gerakan dan kegiatan PAS adalah berpandukan keputusan mesyuarat dan kekuasaan tertinggi PAS iaitu Muktamar.

Presiden tidak diberikan kuasa veto menjalankan tugas kerana PAS menggunakan konsep Syura yang seringkali dipertegaskan oleh presiden sendiri.

Setiap ahli PAS termasuk presiden juga tertakluk kepada Tatatertib PAS seperti yang diperuntukkan dalam Fasal 82 (1).

Fasal 82(1) memperuntukkan bahawa :

(1) Semua ahli-ahli PAS hendaklah:
(a) Taat dan patuh kepada hukum-hukum dan ajaran-ajaran Islam yang menjadi dasar PAS itu.
(b) Taat dan patuh kepada Perlembagaan Parti serta Aturan dan Peraturannya.
(c) Taat dan patuh kepada arahan-arahan dan perintah-perintah Parti.
(d) Melaksanakan kewajipan-kewajipan yang ditugaskan oleh Parti sedaya upaya yang boleh.
(e) Menjaga dengan cermatnya segala rahsia-rahsia Parti.
(f) Mengamal akhlak Islam.
(g) Mengawal diri supaya tidak melakukan sebarang tindakan yang menyalahi atau merugikan kepentingan Parti.
(h) Menerima PAS sebagai satu-satunya wadah perjuangan Islam bagi dirinya di dalam negara ini.

Berbalik kepada tindakan Presiden yang menghantar tiga nama calon yang berlawanan dengan keputusan mesyuarat pada 17 Ogos 2014, maka jelas ada perlanggaran tatatertib dilakukan oleh presiden sendiri. Perlanggaran tersebut adalah di bawah Fasal 82 (1)(b),(c),(d) dan (g).

Fasal 82(1)(b) presiden ingkar dengan Perlembagaan parti. Perlembagaan secara jelas menyatakan bahawa tugas presiden hanya sebagai Ketua Eksekutif yang menjalankan tugas berpandukan keputusan mesyuarat JKPP bukan pendirian peribadi.

Fasal 82(1)(c) presiden ingkar dan tidak patuh arahan dan perintah Parti. Arahan dan perintah parti ialah keputusan mesyuarat pada 17 Ogos 2014 yang dilanggar oleh presiden apabila menghantar tiga nama.

Fasal 82(1)(d) presiden gagal melaksanakan kewajipan yang ditugaskan oleh parti iaitu patuh kepada keputusan mesyuarat 17 Ogos 2014.

Fasal 82(1)(g) presiden gagal mengawal diri dan melakukan tindakan yang menyalahi atau merugikan parti. Jelas presiden menyalahi keputusan parti dan tindakan presiden menyebabkan parti rugi dari sudut persepsi masyarakat.

Berdasarkan peruntukkan-peruntukkan tersebut, jelas presiden boleh diambil tindakan tatatertib.

Fasal 25 (8) memperuntukkan bahawa "Jika sekiranya presiden berhenti atau diberhentikan atau dengan apa-apa jua sebab yang menjadikan ia terhalang daripada memegang jawatannya itu, maka timbalan presiden dengan sendirinya memangku jawatan presiden sehingga presiden itu dapat dipilih semula, atau dapat memegang jawatannya semula."

Peruntukkan ini jelas menunjukkan bahawa presiden boleh berhenti atau diberhentikan. Maka dengan perlanggaran-perlanggaran tatatertib yang dilakukan oleh presiden, presiden boleh diambil tindakan samada digantung atau diberhentikan.

Maka dengan ini diusulkan supaya Jawatankuasa Kerja PAS Pusat menggunakan Fasal 82(9) untuk mengambil tindakan terhadap Presiden dan sesiapa yang terlibat bersama Presiden tanpa melalui Jawatankuasa Tatatertib.

Fasal 82(9) memperuntukkan seperti berikut :

"Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dalam keadaan tertentu adalah berhak mengambil apa-apa tindakan tataertib dengan sendirinya tanpa menghiraukan Jawatankuasa Tataertib ke atas mana-mana ahli PAS yang dianggap melanggar Ceraian (1) Fasal ini."

Tindakan tatatertib yang boleh diambil oleh JKPP mengikut Fasal 82(9) adalah sama seperti kuasa yang diberikan kepada Jawatankuasa Tatatertib iaitu yang disebut di dalam Fasal 82(6) seperti berikut:

(a) Memberi amaran
(b) Melucutkan hak-hak dalam parti
(c) Menggantungkan keahlian
(d) Memecat dari menjadi ahli

Parti Islam SeMalaysia (PAS) adalah sebuah parti yang memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah dan seterusnya mempertahankan kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara.

Islam yang menjadi dasar perjuangan PAS juga meletakkan konsep Syura pada tahap tertinggi maka setiap tindakan seluruh ahli PAS samada ianya presiden atau ahli biasa adalah tertakluk kepada ketetapan Syura.

Perlanggaran Syura adalah sesuatu yang amat tidak baik dan akan memberikan duluan dan menjadi ikutan ahli-ahli di masa akan datang yang akhirnya akan memporak porandakan dan menghancurkan PAS.

Mohon mencadang. – 5 September, 2014.

* Zulhazmi Shariff merupakan seorang peguam dan ahli jawatankuasa Pemuda PAS Pusat.


P/s: Tulisan ini asalnya disiarkan di laman FB Zulhazmi sebelum disiarkan semula di TMI. Moga-moga penyokong tegar PAS membaca tulisan berlandaskan Perlembagaan PAS ini dengan teliti sebelum memberikan komen merapu, membodohkan orang, dan melabelkan orang jahil seolah-olah mereka ini pandai dan tidak membuat silap.

Jika mahu menyanggah tulisan Zulhazmi ini, sanggahlah dengan fakta. Sila berlapang dada.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH