Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Selasa, 14 Oktober 2014

Ingat Kes Pembunuhan Chee Gaik Yap? Anak Datuk Diarah Bela Diri



[Utusan Malaysia] PUTRAJAYA 13 Okt. - Mahkamah Rayuan hari ini memerintahkan seorang ahli perniagaan membela diri terhadap tuduhan membunuh eksekutif pemasaran, Chee Gaik Yap yang mayatnya ditemui dalam keadaan separuh bogel di kawasan perumahan elit Kelab Cinta Sayang, Sungai Petani, Kedah, lapan tahun lalu.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Linton Albert yang bersidang bersama Datuk Wira Mohtarudin Baki dan Datuk Abdul Rahman Sebli membuat keputusan itu selepas membenarkan rayuan Timbalan Pendakwa Raya, Awang Armadajaya Awang Mahmud.

Kuorum itu sebulat suara berpuas hati, wujud kes prima facie terhadap Shahril Jaafar, 33, (responden) yang memerlukannya membela diri terhadap tuduhan membunuh.

Shahril yang merupakan anak seorang kenamaan bergelar Datuk didakwa membunuh Gaik Yap di kawasan kelab tersebut antara pukul 5.30 petang, 14 Januari 2006 dan pukul 3.05 pagi, keesokannya.

Sehubungan itu, panel tersebut mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 25 Jun tahun lalu yang melepas dan membebaskan Shahril tanpa dipanggil membela diri terhadap tuduhan membunuh.

Panel itu menetapkan 19 Oktober ini bagi sebutan kes di Mahkamah Tinggi Alor Setar manakala responden yang dilarang jamin kini direman di Penjara Alor Setar sementara menunggu perbicaraan.

Dia didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Awang Armadajaya berhujah supaya kes itu dikembalikan ke Mahkamah Tinggi agar responden dipanggil membela diri terhadap tuduhan yang sama.

Pendakwa raya menghujahkan, hakim bicara gagal menimbang secukupnya bukti keterangan yang paling penting berhubung ujian asid deoksiribonukleik (DNA) yang boleh dikaitkan dengan responden.

Hujah Awang Armadajaya, keterangan ahli kimia menunjukkan empat daripada lima profil ujian DNA melibatkan sampel darah dan air mani yang diambil daripada mangsa adalah sepadan dengan profil yang dimiliki oleh responden.

Sehubungan itu, beliau berhujah, dapatan fakta oleh hakim bicara yang mengatakan wujud penglibatan pihak ketiga dalam kejadian itu tidak wajar diterima kerana tidak selari dengan bukti keterangan yang dikemukakan.

Selain itu, pendakwa raya juga menghujahkan responden telah berlepas ke Australia tanpa memaklumkan kepada pihak polis sedangkan ketika itu kes berkenaan masih dalam siasatan.

Hujah beliau, tindakannya itu seolah-olah menunjukkan dia mempunyai rasa bersalah dan cuba melarikan diri meskipun kes tersebut dalam siasatan polis.

Dalam pada itu, peguam Shamsul Sulaiman yang mewakili responden berhujah, isu berhubung pemergian anak guamnya ke Australia tidak dibangkitkan dalam petisyen rayuan.

Mangsa yang merupakan bekas penuntut Universiti Utara Malaysia (UUM) dibunuh dengan kejam selepas dipercayai dirogol dan mayatnya ditemui pada awal pagi 15 Januari 2006 dalam keadaan separuh bogel di Jalan Kelab Cinta Sayang.

Pembunuhan kejam itu berlaku semasa Gaik Yap keluar berjoging bersama adik perempuannya berusia 24 tahun.

Selepas enam tahun, kes berkenaan kembali menjadi perhatian apabila akhbar pada Januari 2012 melaporkan seorang ahli perniagaan yang melarikan diri selama enam tahun ketika disiasat dalam kes rogol dan bunuh seorang gadis, akhirnya berjaya dikesan dan ditangkap polis. -Oleh NORLIZAH ABAS/14/10/14




Bapa mangsa dikatakan mahu membunuh diri selepas kecewa dengan keputusan mahkamah.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH