Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Rabu, 29 Oktober 2014

Peguam Dakwa Liwat II Konspirasi Politik, Apa Hujahnya?



Liwat II Konspirasi Politik - Peguam Anwar 


 Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail meninggalkan Mahkamah Persekutuan bersama-sama anak perempuan mereka Nurul Izzah Anwar di Putrajaya, petang ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 28 Oktober, 2014.

[The Malaysian Insider] Hujah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tuduhan liwat dan sabitan ke atasnya merupakan satu konspirasi politik dibentangkan pada pusingan kedua perbicaraan di Mahkamah Persekutuan petang ini yang sedang mendengar rayuan ketua pembangkang itu bagi mengetepikan keputusan bersalahnya.

Peguamnya N Surendran, mengambil alih daripada peguam utama Datuk Seri Gopal Sri Ram dalam meneruskan hujah pembelaan di hadapan panel hakim lima anggota.

Surendran berkata, pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan bertemu pegawai polis kanan SAC Datuk Mohd Rodwan Mohd Yusof pada 24 Jun 2008, sebelum didakwa diliwat pada 26 Jun.

Beliau juga bertemu timbalan perdana menteri pada waktu itu, Datuk Seri Najib Razak pada 24 Jun dan berhubung dengan ketua polis negara ketika itu, Tan Sri Musa Hassan pada 25 Jun 2008, kata Surendran.

Saiful sendiri mengaku mengadakan pertemuan tersebut, Surendran memberitahu Mahkamah Persekutuan.

"Ini bukan semata-mata tuduhan konspirasi yang dipetik dari langit. Ada tarikh-tarikh perjumpaan ini," kata beliau.

Surendran berkata Anwar menjelaskan kepada mahkamah kenapa beliau memberi kenyataan dari kandang tertuduh semasa perbicaraan "bukan sekali, tetapi lima kali".

"Malangnya, Mahkamah Rayuan (dalam penghakimannya) menganggap pernyataan beliau seolah-olah tiada penjelasan," katanya.

Tarikh mesyuarat dan pengakuan Saiful merupakan bukti wujud "rancangan yang diatur terlebih dahulu" yang menyokong kenyataan Anwar dari kandang tertuduh, kata Surendran.

Beliau berkata, kenyataan daripada tertuduh seperti itu sepatutnya dipertimbangkan tetapi Mahkamah Rayuan tidak mengendahkannya.

Di mahkamah tengah hari ini, Surendran membacakan petikan soal balas Saiful semasa perbicaraan yang dijalankan mendiang Karpal Singh. Petikan itu menunjukkan bukti berlakunya satu konspirasi, kata Surendran.

Tetapi, Mahkamah Tinggi tidak mengkaji kenyataan Anwar dari kandang tertuduh dan Mahkamah Rayuan kemudiannya menganggap ia "semata-mata penafian" terhadap tuduhan yang dikenakan.

Hari pertama perbicaraan hari ini berakhir dengan mahkamah meminta Surendran menyambung hujahnya esok berkenaan relevansi sesuatu pernyataan yang dibuat dari kandang tertuduh.

Mahkamah menangguhkan perbicaraan sehingga jam 9.30 pagi esok.

Anwar, 67, dijatuhi hukuman penjara lima tahun oleh mahkamah rayuan tetapi diberi penangguhan sehingga rayuan di Mahkamah Persekutuan didengar sehingga Khamis ini.

Ketua pembangkang itu dituduh meliwat Saiful di sebuah kondominium di Damansara pada 26 Jun 2008. Beliau dibebaskan Mahkamah Tinggi pada Januari 2012 tetapi didapati bersalah oleh Mahkamah Rayuan pada Mac lalu.

Surendran ialah salah seorang yang mewakili Anwar di dalam pasukan pembelaan yang terdiri daripada 14 orang peguam diketuai hakim bersara Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram.

Panel hakim yang mendengar rayuan Anwar diketuai Ketua Hakim Negara Tun Ariffin Zakaria, dan dianggotai Tan Sri Raus Sharif, Tan Sri Abdul Hamid Embong, Tan Sri Suriyadi Halim Omar serta Datuk Ramly Ali.

Kes ini merupakan tuduhan liwat kedua dihadapi Anwar. Pertama kali pada 1998, selepas beliau disingkirkan daripada kerajaan, apabila dituduh meliwat bekas pemandunya. Namun, beliau dibebaskan Mahkamah Persekutuan pada 2004.

Kali ini, karier politk Anwar mungkin berakhir jika mahkamah tertinggi memihak kepada keputusan kehakiman Mahkamah Rayuan dan mengekalkan hukumannya. – 28 Oktober, 2014.

* Laporan dibantu Tarani Palani, The Edge Financial Daily.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH