Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Jumaat, 21 November 2014

Yang Kalah Tinggalkan Parti dalam Pemilihan PAS Tahun Depan - Sumber


Perwakilan PAS dalam muktamar tahun depan akan menentukan hala tuju PAS, sama ada kemenangan di pihak profesional atau ulama. – Gambar fail The Malaysian Insider, 21 November, 2014.Pemilihan pucuk kepimpinan PAS tahun depan bakal menjadi pertembungan terakhir antara kumpulan yang berbeza pandangan dalam PAS sekarang dengan satu hala tuju, siapa yang kalah akan meninggalkan parti itu.

Yang kalah tinggalkan parti dalam pemilihan PAS tahun depan, kata sumber

[The Malaysian Insider] "Kalau kami kalah, kami perlu fikir sama ada boleh kekal dalam PAS lagi atau tidak. Besar kemungkinan kami perlu menubuhkan parti baru.

"Kami juga difahamkan, pihak belah sana juga berpendirian begitu. Kalau kalah, mereka juga melihat menubuhkan satu parti baru adalah satu opsyen bagi mereka," kata seorang pemimpin kanan PAS yang berada dalam kumpulan profesional atau lebih dikenali Erdogan, mengambil nama presiden Turki sekarang, Raccip Tayyib Erdogan.

Sehubungan itu, beliau meminta semua ahli dan perwakilan PAS memastikan mereka membuat pilihan yang betul dalam pemilihan PAS pada Muktamar ke-61 yang dijangka diadakan pertengahan tahun depan.

Beliau yang enggan namanya disebutkan berkata demikian kepada The Malaysian Insider ketika mengulas hala tuju PAS ekoran perbezaan pendapat yang ketara dalam parti itu sekarang, bermula sejak kekalutan pemilihan menteri besar Selangor.

Sebelum fenomena yang dihadapi Malaysia ini, Turki sebagai sebuah negara umat Islam yang besar juga menghadapi fenomena sama.

Sehingga pada awal 1980-an, semua aktivis politik Islam di Turki berada dalam satu parti iaitu Refah pimpinan Necmetin Erbakan.

Namun mereka berpecah kerana berbeza jalur pemikiran dengan kumpulan progresif dalam parti itu membentuk AKP dan konservatif membentuk Parti Saadet.

AKP pimpinan Erdogan menang pilihan raya Turki selepas menyertainya buat pertama kali pada 2002 dan memerintah Turki sehingga sekarang sedangkan Saadet kekal sebagai parti pembangkang dengan menerima sokongan tidak sampai 2% daripada rakyat Turki.

Ahli Parlimen PAS itu berkata, keputusan perlu dibuat dengan jelas oleh perwakilan PAS sama ada mereka mahu bersama dengan pendekatan progresif yang dibawa kumpulan profesional atau konservatif yang dibawa kumpulan pro ulama.

"Kempen nampaknya sudah bermula. Semuanya dilakukan dengan jelas oleh NGO masing-masing," katanya.

Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) mewakili kumpulan ini manakala Geng Ustaz (GU) mewakili kumpulan pro ulama.

"Kita meminta perwakilan mempunyai minda yang jelas, pemilihan tahun depan untuk menentukan hala tuju PAS. Sama ada kita mahu maju bersama Pakatan Rakyat (PR) atau kita mahu bersendirian dengan alasan mahu menjaga kemurnian Islam.

"Jika perwakilan mahu maju bersama PR, mereka perlu memilih pemimpin yang pro PR. Jika mereka memilih pemimpin yang pro kepada duduk bersendirian dan menjauhi PR, kami terpaksa meninggalkan PAS kerana kami mahu maju ke depan," katanya.

Pihak yang paling tersepit dengan fenomena yang berlaku dalam PAS sekarang adalah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Aktivis PasMa mula menyerang beliau secara terbuka dalam laman sosial di samping tekanan yang diberikan rakan dalam PR sendiri khasnya DAP.

Terbaru, aktivis PasMa dari utara semenanjung Zolkharnain Abidin, bekas ketua Pemuda PAS Perlis menulis dalam Facebooknya:"PAS bukan sekadar memerlukan presiden baru, tetapi presiden yang berupaya membawa pembaharuan".

Tulisan bekas Adun Santan yang banyak memenuhi program PasMa di bahagian utara Semenanjung ini mendapat komen pro dan kontra daripada pembaca.

Ada yang menyokong dan tidak kurang juga yang menentang keras cadangan itu.

Pihak yang pro ulama pula aktif menyerang kumpulan profesional ini, juga melalui Facebook di samping menggunakan aktiviti dalaman parti itu sebagai tapak serangan mereka.

El Haraki menamakan pemimpin PasMa dan pemimpin PAS yang pro kumpulan ini sebagai 'Jebon' iaitu sejenis binatang yang suka membuat kerosakan.

Kumpulan ini juga menguatkan kedudukannya di Kelantan termasuk melantik seorang pemimpin baru di Pusat Kajian Strategik (PKS) Kelantan mulai Januari nanti. – 21 November, 2014.



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH