Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Selasa, 24 Februari 2015

Hajah Rosmah Merungut Terpaksa Bayar RM1 200 Dandan Rambut




Isteri kepada perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor melahirkan kebimbangan tiadanya kawalan bagi caj perkhidmatan di rumah menyebabkan peniaga mengambil kesempatan menaikkan harga.

Yang Di‎pertua Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri (Bakti) berkata, ketika ini, caj perkhidmatan di rumah seperti khidmat tempahan baju, solekan dan pendandan rambut mengenakan harga yang sangat tinggi dan tidak masuk akal.

Kebimbangan itu diluahkan Rosmah ketika dalam program cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bersama Bakti apabila mendakwa terpaksa membayar RM1,200 setiap kali menggunakan khidmat pendandan rambut.

"Sekarang ini bila saya nak warnakan rambut dekat rumah, dia (peniaga) dah caj RM1,200, amboi mahalnya.

"Bila kita tanya dia (peniaga) cakap dekat kedai caj berlainan, yang ini mahal sebab 'home service' (perkhidmatan rumah) ini yang anda (Putrajaya) harus teliti," katanya pada majlis penerangan GST Bakti di Bangunan Sri Hasmah di Petaling Jaya, hari ini.

Program tersebut merupakan anjuran Bakti dan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan hadir untuk memberi penerangan mengenai GST.

Sementara Ahmad mengatakan Putrajaya akan memberi peruntukan sehingga RM10,000 kepada badan-badan bukan kerajaan (NGO) bagi membantu kerajaan mendidik rakyat mengenai GST.

Menurut Ahmad, dana itu akan disalurkan menerusi Kementerian Kewangan dan NGO berkenaan perlu membuat permohonan sebelum 1 April ini.

"NGO itu perlulah memohon terlebih dahulu kepada kementerian untuk mengadakan sesi-sesi ini dan jika perlu, saya sendiri akan turun padang," katanya.

Menyuarakan lagi kebimbangannya, Rosmah berkata golongan suri rumah sering menjadi mangsa kerana tidak mempunyai pilihan selain menggunakan khidmat mereka.

"Suri rumah khususnya sering menjadi mangsa kepada peniaga tersebut akibat tiada kawalan harga dan panduan ditetapkan kerajaan dalam perkhidmatan di rumah," katanya.

Beliau berkata, meskipun harga minyak kini sudah turun, namun peniaga terbabit enggan menurunkan caj khidmat mereka.

"Apa yang kita (suri rumah) mahu semua kena minta dengan suami, kalau suami yang bagi tidak apa, ini kadang kala ada suami yang kata,’Eh I dah bagi you last week nak lagi?'" katanya.

Rosmah menggesa Putrajaya mempertimbangkan perkara tersebut dengan mencari mekanisme bagi menangani masalah tersebut.

"Jadi saya rasa perkara seperti ini kita (kerajaan) kena pantau sebab mereka (peniaga) akan buat keuntungan dengan berleluasa," katanya.

Tambahnya, peniaga yang mengenakan perkhidmatan di rumah kebiasaannya melaksanakan perniagaan secara persendirian di mana timbul kebimbangan golongan terbabit sudah semestinya akan tidak akan mendaftar bagi GST.

"Tukang jahit dan pendandan rambut mereka ini tidak daftar, kami tak nak mereka (peniaga) naikkan (caj perkhidmatan) lagi.

"Dia (peniaga) memang sekarang sudah naik (caj perkhidmatan) macam ini, 3 bulan harga naik ‎tetapi mereka buat banyak duit, mereka dapat pelanggan tempatan banyak.

"Saya tak nak buat bising nanti orang kata Datuk Seri Najib Razak (suami) tak bising saya pula sibuk, tetapi ini realiti," katanya. – Diyana Ibrahim/ The Malaysian Insider/ 23 Februari, 2015.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH