Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Rabu, 29 April 2015

[Gambar] Indonesia Laksana Hukuman Mati terhadap 7 Pesalah Dadah




CILICAP (Indonesia): Pihak berkuasa Indonesia hari ini melaksanakan hukuman mati terhadap tujuh pesalah dadah, termasuk dua rakyat Australia oleh skuad penembak khas meskipun mencetuskan kemarahan dan tentangan antarabangsa.

Tujuh yang dihukum mati itu termasuk seorang pesalah lelaki tempatan yang menjalani hukuman selepas tengah malam di sebuah penjara yang berciri keselamatan tinggi, demikian lapor MetroTV dan Jakarta Post.

Bagaimanapun, hukuman terhadap seorang lagi pesalah warga Filipina, Mary Jane Veloso, ditangguhkan selepas seseorang disyaki merekrutnya menjadi keldai dadah dengan membawa masuk dadah ke Indonesia.

"Keajaiban akhirnya menjelma," kata emak Celia kepada stesen radio Filipina sambil memberitahu dua anak Mary menjerit dan berkata: "Ya, ya mama masih hidup."

Berbeza keadaannya di Australia apabila terkejut dan marah dengan perintah hukuman mati yang dijatuhi ke atas Andrew Chan dan Myuran Sukumaran yang dikenali sebagai rangkaian geng pengedar heroin dadah "Bali Nine".

Pertikaian hukuman ke atas kes dadah berkenaan mencetuskan mendapat kekeruhan hubungan diplomatik antara kerajaan Australia dan Indonesia.

Seorang lagi warga asing yang dihukum mati hari ini di Penjara Pulau Nusakambangan, tengah Bali ialah seorang warga Brazil dan empat dari Afrika.- AFP/Berita Harian/29/4/15



Berkaitan:

Indonesia Laksana Hukuman Mati Lapan Pesalah Dadah


Gambar fail pada 8 Oktober 2010 menunjukkan dua warga Australia, Andrew Chan (kanan) dan Myuran Sukumaran (tengah) bercakap dengan peguam mereka dari sel penjara di Mahkamah Daerah Denpasar di Bali, Indonesia. Foto EPA

JAKARTA: Walaupun mendapat tekanan daripada pihak antarabangsa, Kerajaan Indonesia terus melaksanakan hukuman mati terhadap lapan banduan termasuk seorang rakyat tempatan kerana kesalahan menyeludup dadah, di penjara Pulau Nusakambangan dekat Jawa Tengah, awal pagi Rabu.

"Kita telah menjalankan hukuman mati," kata seorang pegawai Pejabat Peguam Negara (AGO) kepada pemberita.

Kelapan-lapan mereka merupakan warga Australia, Andrew Chan dan Myuran Sukumaran, warga Brazil, Rodrigo Gularte, rakyat Nigeria Sylvester Obiekwe Nwolise, Raheem Agbaje Salami dan Okwudili Oyatanze serta Martin Anderson dari Ghana.

Seorang lagi merupakan warga tempatan, Zainal Abidin.

Sementara itu, seorang warga Filipina, Mary Jane Fiesta Veloso terselamat daripada dikenakan hukuman mati selepas seorang wanita yang didakwa merekrutnya untuk membawa masuk dadah tampil menyerahkan diri kepada pihak polis pada Selasa.

Jurucakap AGO, Tony Spontana berkata, kerajaan bersetuju dengan permintaan yang dikemukakan oleh dua warga Australia yang dikenakan hukuman mati supaya jasad mereka dibawa pulang ke Australia untuk pengebumian.

Seorang anggota Polis Cilacap berkata, selepas hukuman mati dilaksanakan, upacara sembahyang dilakukan terhadap setiap pesalah mengikut kepercayaan agama masing-masing.

"Proses hukuman mati berjalan lancar, tanpa sebarang gangguan," katanya.

AGO menegaskan bahawa hukuman mati itu dilaksanakan selepas ia mendengar kesemua permintaan terakhir daripada kelapan-lapan banduan.

Hukuman mati itu merupakan pelaksanaan yang kedua dijalankan selepas yang pertama pada 18 Januari lalu, melibatkan enam banduan dari Indonesia, Belanda, Brazil, Nigeria, Vietnam dan Malawi.

Kesemua mereka menjalankan hukuman tembak. - Jakarta Post/Asia News Network/Mstar/29/4/15


ngah Bali ialah seorang warga Brazil dan empat dari Afrika. - AFP

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH