Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Ahad, 26 April 2015

Nenek Asyani Dijel 1 Tahun Atas Dakwaan Mencuri Kayu Jati




Situbondo, Indonesia: Seorang nenek berusia 63 tahun histeria selepas dihukum penjara satu tahun dan didenda Rp500 juta (RM140,349) oleh sebuah mahkamah di sini, semalam selepas didapati bersalah mencuri kayu jati.

Selepas hukuman dibacakan hakim, Asyani tiba-tiba menjerit dan turut mengecam hakim ketika dibawa keluar dari mahkamah.

“Kalau hakim tidak percaya kepada saya ayuh bersumpah sama saya,” katanya sambil menangis.

Barisan hakim yang diketuai Kadek Dedy Arcana berkata, Asyani terbukti secara sah dan meyakinkan telah melanggar undang-undang pencegahan dan pembanterasan kerosakan hutan.

Selepas perbicaraan berakhir Asyani masih enggan berganjak dari tempat duduknya sehingga terpaksa dibawa keluar oleh anggota polis.

Keputusan mahkamah itu juga menyebabkan seorang anak Asyani, Mistiana pengsan di depan mahkamah.

Wanita itu didakwa mencuri hasil hutan selepas pihak berkuasa menjumpai 38 kayu jati di kediamannya pada Julai tahun lalu.

Bagaimanapun, Asyani mengaku tidak bersalah dan memberitahu bahawa kayu itu diambil dari kebunnya sendiri.

Perbicaraan Asyani mendapat liputan meluas media Indonesia selepas gambar wanita itu melutut di hadapan hakim ketika didakwa mahkamah tersebar di laman sosial.

Sebelum hakim membuat keputusan, kawalan keselamatan di mahkamah turut diperketatkan.

Beberapa pertubuhan bukan kerajaan termasuk kumpulan pelajar juga berkumpul di luar mahkamah untuk memberi sokongan kepada Asyani. -Agensi/Harian Metro/25/4/15

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH