Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Jumaat, 10 April 2015

Soalan: "Siapa arah Sirul Bunuh Altantuya?", Jawapan: "Saya tidak kenal Altantuya"





SHAH ALAM - [DIKEMASKINI] ‎"Saya tidak kenal Altantuya dan tidak terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan kes itu," kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika menjawab soalan pengacara dalam program wawancara khas yang disiarkan TV3, malam ini. 

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas persoalan mengenai perkara itu seperti yang dibangkitkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, sebelum ini. 

‎Tambah Najib, isu dirinya yang dikaitkan dengan kes pembunuhan berprofil tinggi ini merupakan 'cerita lama' yang timbul pada 2008. 

"Saya sudah lafaz sumpah yang saya tidak mengenali Altantuya dan tidak terlibat secara langsung sama sekali dengan Altantuya. 

"Pak lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) iaitu Perdana Menteri yang terdahulu juga sudah mengesahkan perkara ini termasuk Ketua Polis Negara (Tan Sri Musa Hassan) pada masa itu juga sudah buat kenyataan saya tidak terlibat," katanya lagi. 

Menurut Najib lagi, mahkamah juga tidak ada bukti atau saksi untuk mengaitkan beliau terlibat dalam kes itu. 

"... takkan kita nak pertikai integriti mahkamah," katanya lagi. 

Ketika disoal pengacara, sama ada Najib pernah disoal Dr Mahathir mengenai kes Altantuya, Najib berkata, beliau pernah membincangkan perkara itu sekali. 

"Beliau tak persoal penglibatan perkara ini secara langsung kepada saya. Isu ini tak berbangkit sama sekali. 

"Saya sendiri, sebagai Perdana Menteri pergi ke rumah beliau untuk berbincang," katanya. -- Sinar Harian/10/4/15


Berkaitan:

Najib elak isu utama dibangkitkan Dr M

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tetap mengelak dari menjelaskan beberapa isu utama dalam wawancara khas yang disiarkan pada malam ini.

Walau menjawab isu yang dibangkitkan berhubung 1Malaysia Development Malaysia Bhd (1MBD) beliau tetap tidak membuka mulut mengenai kaitannya dengan jutawan Jho Low.

Beliau juga tidak menyentuh mengenai isu kekayaan keluarganya, yang menyebabkan adik beradiknya terpaksa mempertahankan nama baik bapanya, allahyarham Tun Abdul Razak.

Kenyataan itu ekoran kenyataan Pejabat Perdana Menteri yang mengaitkan kekayaan dan perbelanjaan mewah anggota keluarga Najib dengan harta yang diwarisi perdana menteri.

Najib juga tidak menjawab secara khusus mengenai isu yang masih dibangkitkan dalam kes Altantuya – motif pembunuhan dan pihak yang mengarahkan pembunuhan itu.

Najib sekadar mengulangi sumpahnya bahawa beliau tidak mengenali wanita Mongolia itu.

Wawancara tersebut disiarkan melalui stesen TV pada malam ini, susulan serangan terbuka oleh Mahathir yang disifatkan Najib sebagai “semakin sengit”. -Malaysia Kini/9/4/15


Dr M: Sokong PM? Sokonglah hutang 1MDB

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, golongan yang menyokong penggantinya, Datuk Seri Najib Razak juga perlu menyokong 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang kini menanggung hutang RM42 bilion.

Golongan itu perlu menyokong tindak tanduk firma berkenaan, yang masih belum dapat memberi penjelasan mengenai dana tersebut, kata Mahathir.

“Adakah anda juga sokong (langkah) menyimpan berbilion ringgit di Cayman Islands?

“Adalah anda juga sokong (langkah) bahawa, selepas membawa pulang wang tersebut, ia mesti disimpan di sebuah Bank Switzerland di Singapura?

“Adakah anda menyokong penjelasan bahawa wang tersebut tidak boleh dibawa pulang ke Malaysia oleh perdana menteri dan menteri kewangan kerana Bank Negara akan banyak soal?,” katanya.

Kerajaan sebelum ini menjelaskan bahawa dana 1MDB yang dibawa pulang dari Cayman Islands disimpan di Singapura untuk memudahkan transaksi.

Mahathir juga mempersoalkan jika golongan yang menyokong Najib itu setuju dengan jualan strategik di Kuala Lumpur dengan harga rendah kepada 1MDB.

Persoalan demi persoalan

Mahathir berkata, sekiranya 1MDB bercadang untuk menjual tanah tersebut kepadad firma kerajaan pada harga lebih tinggi menunjukkan 1MDB tidak berada pada kedudukan kukuh.

"Jika jualan ini untuk membayar hutang 1MDB, ini bermakna 1MDB, yang meminjam RM42 bilion, tidak boleh membayar hutang daripada pelaburan itu.

“(Maksudnya) wang berbilion itu sudah hilang.

"Jadi apa yang berlaku kepada RM42 bilion yang dipinjamkan itu? Kenapa mesti 1MDB meminjam RM2 bilion untuk membayar faedah?

“Mengapa kerajaan mesti sediakan hampir RM1 bilion untuk membayar hutang 1MDB?,” katanya.

Mahathir merujuk kepada jawapan Najib di Parlimen semalam, bahawa sebanyak RM2 bilion dibayar pada Februari kepada Maybank dan RHB. Najib juga berkata, 1MDB tidak bankrap.

Terdahulu, Menteri Kewangan II Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata kerajaan kerajaan menyediakan bayaran pendahuluan RM950 kepada 1MDB untuk membantu aliran kewangannya.

Najib merupakan menteri kewangan dan pengerusi kepada lembaga penasihat 1MDB.

Selain itu, Mahathir turut membangkitkan mengenai pembelian loji janakuasa dengan harga lebih tinggi dari harga pasaran oleh 1MDB.

Beliau juga terus membangkitkan bahawa jutawan Jho Low mempunyai hubungan yang dekat dengan keluarga Najib.

Low dilaporkan banyak terlibat semasa 1MDB diasaskan dan mengaku menjadi penasihat kepada firma pelaburan negara itu.

Low juga diberi penghargaan khas dalam filem 'The Wolf of Wall Street' yang diusahakan oleh firma Riza Aziz, Red Granite. Riza merupakan anak tiri Najib. - Malaysia Kini/9/4/15


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH