Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 3 Jun 2015

PAS Kembali Jadi ‘Parti Pantai Timur’ Selepas Muktamar 2015?




Selepas pertembungan paling sengit dalam sejarah antara kumpulan profesional dan konservatif dalam muktamar ke-61 tahun ini, PAS yang sudah berjaya menukar watak menjadi sebuah parti nasional selepas lebih 60 tahun ditubuhkan bakal kembali menjadi "parti Pantai Timur".

Segala usaha yang dilakukan secara intensif selama 30 tahun untuk melonjakkan PAS menjadi parti nasional semenjak zaman Yusof Rawa, Datuk Fadzil Noor dan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akan terkubur minggu ini apabila perwakilan parti Islam itu dari seluruh negara memilih kepimpinan baharu.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang, tunggak utama kumpulan konservatif yang pertama kali dicabar untuk jawatan presiden sudah hampir pasti akan mempertahankan kerusinya daripada dirampas Ahmad Awang, seorang ulama bertaraf antarabangsa dan orang di belakang kejayaan PAS mendapat kerusi menteri besar di Perak pada 2008, walaupun hanya mempunyai enam kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN), jauh lebih rendah berbanding DAP dan PKR.

Sementara Mohamad Sabu yang dilihat sebagai tunggak kepada kumpulan profesional dan hubungan PAS bersama Pakatan Rakyat (PR), pernah ditahan dua kali mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri dan berkali-kali masuk lokap kerana perjuangan parti Islam itu bakal dikalahkan bekas penceramah "Forum Perdana" anjuran Radio Televisyen Malaysia (RTM), Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Manakala Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat yang cuba bersungguh-sungguh menyelamatkan PR daripada berpecah dan diterima luas pengundi bukan Islam bakal dikalahkan Nik Abduh Nik Abdul Aziz, seorang pemimpin pro-kerjasama dengan Umno.

Hampir kesemua wakil kumpulan profesional pula akan terkeluar daripada perebutan naib presiden dan ahli jawatankuasa PAS Pusat selepas doktrin "kepimpinan ulama" yang ditanamkan kumpulan konservatif berjaya mengusai majoriti perwakilan.

Lebih menyedihkan lagi, majoriti perwakilan PAS akan memilih ketiga-tiga presiden, timbalan dan ketua pemuda baharu PAS selepas muktamar 2015 berasal dari negeri Pantai Timur yang majoriti penduduknya Melayu dan beragama Islam dan tidak mencerminkan komposisi penduduk Malaysia.

Maka tidak hairanlah jika kenyataan yang keluar daripada ketiga-tiga pemimpin ini langsung tidak mencerminkan sikap seorang pemimpin nasional, tetapi lebih kepada pemimpin di negeri-negeri Pantai Timur.

Mereka sendiri tidak pernah dibesarkan dan hidup dalam "suasana Malaysia" yang berbilang kaum dan agama. Sudah pasti mereka juga akan "terkejut" dengan kehidupan masyarakat Malaysia seperti di Bangsar Telawi dan Bukit Kiara.

Namun itulah keindahan demokrasi, majoriti ahli berkuasa menentukan sama ada mahu sesebuah pertubuhan itu terus menjadi kuat atau rebah masuk ke dalam "tong sampah sejarah".

Hilang kuasa di kerusi campuran

Musuh tradisi PAS, Umno akan menjadi paling gembira hujung minggu ini selepas perwakilan memilih barisan kepimpinan baharu. Usaha keras melagakan PAS dengan DAP dan PKR selepas Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) pada 2008 akhirnya membuahkan hasil.

Kempen Umno untuk memenangkan Hadi dan kumpulannya melalui media arus perdana dan akhbar milik mereka Utusan Malaysia akhirnya direalisasikan minggu ini dan PAS akan kembali kepada asal-usulnya menjadi parti Pantai Timur.

Ini sekali gus akan mengekalkan kedudukan Umno sebagai parti Melayu terkuat selepas PAS kembali seperti dahulu, sebuah parti yang hanya kuat di Kelantan.

Pengundi bukan Islam yang kuat menyokong di negeri-negeri seperti Kedah, Perak, Selangor dan Johor pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu kerana slogan "PAS untuk semua" tidak akan mengundi mereka lagi selepas muktamar 2015 ini.

Namun inilah pengorbanan yang akan dibayar ahli PAS kerana mereka tidak mahu kuasa politik dan menawan Putrajaya, akan tetapi "keredhaan Allah" seperti dikatakan Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

PAS tidak kisah jika kehilangan jawatan exco kerajaan negeri, kerusi Parlimen, kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan ahli majlis Pihak Berkuasa Tempatan di Selangor dan negeri-negeri mempunyai komposisi campuran lain.

Bagi orang-orang seperti Exco Selangor Datuk Iskandar Abdul Samad, sokongan bukan Islam yang memenangkannya di DUN Chempaka tidaklah begitu penting berbanding usaha menggembalikan PAS menjadi parti Pantai Timur.

Ini kerana Hadi sendiri sudah membuktikan sanggup kehilangan Terengganu pada 2004 selepas sepenggal memerintah kerana tidak mahu bertolak ansur dengan sekutunya bukan Islam mereka DAP dalam Barisan Alternatif (BA).

Pada 2013, Hadi sekali lagi mengorbankan Kedah selepas mempertahankan Tan Sri Azizan Razak untuk kekal memimpin PAS negeri walaupun berkali-kali diberitahu pimpinan parti, jelapang padi negara itu akan tumbang sekiranya bekas menteri besar itu terus memimpin kerana tidak disenangi pengundi bukan Islam.

Rakyat Malaysia seharusnya menghormati keputusan perwakilan PAS dalam memilih barisan kepimpinan baharu dan kembali menjadi parti Pantai Timur kerana itulah hak demokratik mereka. – Amin Iskandar/The Malaysian Insider/ 3 Jun, 2015.

P/s: Semua ini bergantung pada kebijaksanaan perwakilan yang akan memilih pemimpim mereka.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH