Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Khamis, 9 Julai 2015

1MDB Tidak Beri Kerjasama Kepada Jabatan Audit Negara - PAC




KUALA LUMPUR: Laporan awal Ketua Audit Negara terhadap hasil pengauditan di 1Malaysia Development Bhd (1MDB) menunjukkan bahawa syarikat tersebut tidak memberikan kerjasama penuh dari segi dokumentasi.

Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata perkara itu telah dinyatakan Ketua Audit Negara (AG) dalam pembentangan laporan tersebut, Khamis.

"Jabatan Audit Negara masih belum mendapat kerjasama yang baik daripada 1MDB dalam memberikan dokumentasi untuk mereka menjalankan audit.

"Kita minta pengurusan 1MDB tolong bagi kerjasama kepada Jabatan Audit Negara untuk memberikan segala dokumentasi dan maklumat yang diminta untuk mereka meneruskan audit supaya laporan dapat dimuktamadkan pada akhir tahun ini," katanya pada sidang media pembentangan Laporan Interim Terhadap Pengauditan 1MDB oleh Jabatan Audit Negara di bangunan Parlimen, di sini.


Nur Jazlan berkata, antara dokumen yang belum diserahkan termasuklah penyata bank dan beberapa perjanjian.

Katanya, dokumen tersebut adalah penting dan mempunyai kaitan dengan skop siasatan.

"Ada sesetengah yang mereka belum serah walau telah diminta oleh Jabatan Audit Negara…bukan mereka tak bagi langsung.

"AG perlukan laporan itu untuk lengkapkan laporan penuh pengauditan, jadi kita minta mereka berkerjasama dengan menyerahkannya," katanya.

Ahli Parlimen Pulai itu berkata secara keseluruhannya, PAC berpuas hati dengan laporan awal ini yang disifatkannya sebagai telus dan ‘nampak menyeluruh’.

"Mereka telah melakukan kerja-kerja dengan baik. Ini dapat dilihat berdasarkan ketebalan laporan ini," katanya namun enggan menyatakan jumlah helaian laporan tersebut.

Katanya, maklumat-maklumat yang diperoleh daripada laporan tersebut adalah maklumat yang baik dan akan digunakan untuk menyoal bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) 1MDB Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi, CEO Arul Kanda dan bekas pengerusi dan CEO Mohd Hazem Abdul Rahman pada Ogos ini.

"Laporan AG beri banyak maklumat untuk ditanya.

"Kita juga akan tanya dengan mereka mengapa tidak beri dokumen yang diminta AG dalam perjumpaan akan datang," katanya.

Mac lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengarahkan AG untuk mengesahkan secara bebas akaun 1MDB.

Laporan AG akan diserahkan untuk pemeriksaan telus kepada PAC yang bersifat bipartisan sepenuhnya dan mencerminkan komposisi Parlimen. -Mstar/9/7/15


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH