Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Rabu, 22 Julai 2015

Sarawak Report Akan Saman Rahman Dahlan, NST




Sarawak Report hari ini berkata ia akan mengambil tindakan undang-undang terhadap seorang menteri Umno, akhbar pro-kerajaan New Straits Times dan beberapa pihak lain kerana pembohongan "berniat jahat" memusnahkan kredibilitinya.

Portal pemberi maklumat itu membidas Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan kerana menggunakan perkataan "scum" (sampah) terhadap pengasas dan editor laman itu, Clare Rewcastle-Brown, dan kerana melabelkan siasatannya mengenai skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai "pembohongan terang-terangan".

Sarawak Report, yang memainkan peranan penting dalam kontroversi 1MDB melalui pendedahan yang dibuatnya, juga menyelar Rahman kerana menggunakan wartawan Lester Melanyi untuk menjatuhkannya.

"Kononnya ketua komunikasi strategik BN ini, Abdul Rahman Dahlan, seorang menteri perumahan, atas asas yang sama membuat fitnah melampau ke atas penulis, memanggilnya 'sampah' dan melabelkan penyelidikan kami sebagai 'pembohongan terang-terangan'," katanya dalam satu kenyataan hari ini .

"Encik (Rahman) Dahlan tidak menunjukkan satu bukti pun yang boleh membuatkan sesiapa percaya kata-kata seorang muflis yang tidak seimbang akalnya, Lester Melanyi. Oleh itu, kami mendakwanya atas tuduhan fitnah jenayah, didorong oleh niat jahat."

Melanyi sebelum ini mengeluarkan video "pengakuan" mendakwa pihak pembangkang dan Sarawak Report berpakat secara sulit memalsukan dokumen 1MDB dalam kempen menentang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Rahman merujuk kepada video Melanyi yang mendakwa Sarawak Report mengubahsuai dan memalsukan dokumen 1MDB. Menteri itu kemudiannya meminta agar laman web itu disiasat.

Ini disusuli tindakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyekat akses tempatan ke Sarawak Report beberapa hari lalu.

Menurut Sarawak Report, pemfitnahnya sudah "melampaui batas" dalam kritikan mereka terhadapnya, dan berkata ia digunakan sebagai alasan Putrajaya menyekat laman itu.

"Sejak beberapa hari lepas, pihak tertentu yang mendakwa mewakili kerajaan dan rakan media mereka sudah melampaui batas.

"Mereka mempamerkan seorang individu (Melanyi) yang tidak betul dan tidak boleh dipercayai, yang menabur pelbagai pembohongan, sementara tiada seorang pun daripada mereka cuba memeriksa kesahihannya, bagi mendakwa ia 'bukti' yang penyelidikan kami semuanya 'palsu'.

"Ini sesuatu yang lucu kerana sangat tidak masuk akal, dengan adanya bukti begitu banyak yang menyokong semua kami tulis. Tetapi menteri pula menggunakan watak ini, dan fitnah yang tidak munasabah ini, sebagai alasan mengarahkan sekatan internet terhadap Sarawak Report," katanya.

Selain tindakan undang-undang, Sarawak Report berkata ia kini berunding dengan peguamnya untuk melaporkan Rahman kepada polis, sambil menambah tindakan sama akan diambil terhadap akhbar milik Umno, NST.

Sejak berita video pengakuan Melanyi itu tercetus, ramai yang menimbulkan keraguan terhadap kredibilitinya, termasuk menteri kanan Sarawak Tan Sri James Masing.

Ketika mengumumkan video pengakuan Melanyi itu, Rahman berkata terdapat "bukti kukuh" yang disertakan dalam laporan polis yang dibuat Ramesh Rao Krishnan Naidu, presiden Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin, sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang mesra-BN.

Dalam laporan polis itu, Melanyi dinamakan sebagai bekas pengarang Sarawak Report, tetapi ia dinafikan Rewcastle-Brown yang berkata beliau tidak pernah bekerja dengan laman web yang berpangkalan di London itu.

Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Tony Pua juga berkata beliau akan menyaman Melanyi jika tidak menarik balik dan memohon maaf atas dakwaan yang dibuatnya terhadap beliau dalam video itu. – The Malaysian Insider/22 Julai, 2015.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH