Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Ahad, 4 Oktober 2015

PKR Berbeza Pandangan tentang Masa Pakatan Harapan - Rafizi




PKR kini terbahagi kepada 2 kumpulan mengenai pembentukan Pakatan Harapan: satu mahu ia ditubuhkan dengan segera, sementara satu pihak lagi lebih suka jika ia dilewatkan bagi meneruskan perbincangan dengan PAS, kata Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli, mengesahkan pemimpin parti akan mengadakan mesyuarat tergempar pada Ahad depan untuk membincangkan perkara itu.

Rafizi juga mengesahkan surat yang diperoleh The Malaysian Insider yang memanggil satu mesyuarat tergempar Ahli Majlis Tertinggi (MPP) pada 11 Oktober.

Mesyuarat itu berikut petisyen 25 anggota MPP kepada presiden PKR bagu membincangkan tindakan "terburu-buru" pembentukan Pakatan Harapan, pakatan pembangkang baharu bagi menggantikan Pakatan Rakyat (PR).

"Saya tidak mahu menganggu hasil mesyuarat, saya membayangkan, pada pendapat saya, memandangkan pertikaian mengenai masa, maka ia membincangan mengenai itu, berbanding keperluan Pakatan Harapan," ktanya kepada The Malaysian Insider.

"Ia adalah amat sukar untuk memberitahu apa yang sebenarnya arah wacana, kerana apabila mesyuarat tergempar seperti ini mengemukakan petisyen, sudah pasti pempetisyen akan menerangkan kepada mesyuarat pandangan mereka, dan bukan sebaliknya."

Beliau berkata mesyuarat itu akan dipengerusikan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang melancarkan Pakatan Harapan pada 22 September selepas perbincangan meja bulat dengan DAP, Parti Amanah Negara (Amanah) dan beberapa NGO.

Pempetisyen menggunakan Artikel 22.1 (c) Perlembagaan parti, yang membolehkan satu mesyuarat MPP tergempar dipanggil oleh satu pertiga daripada ahli-ahlinya melalui petisyen.

Rafizi berkata, beliau tidak dapat menjangka hasil mesyuarat itu, atau apa pempetisyen mahu memberitahu pendapat mereka.

"Mesti ada agenda tertentu, iaitu untuk membincangkan pengumuman (Pakatan Harapan). Dari semua perbincangan setakat ini, terdapat 2 pendapat," kata ahli Parlimen Pandan itu.

"Salah satu percaya PAS memberi isyarat yang jelas mereka tidak akan menyertai pakatan pembangkang yang melibatkan DAP dan Amanah, oleh itu ia adalah lebih baik untuk meneruskan gabungan itu, dan pada masa yang sama terlibat dengan PAS. Sebab itulah Pakatan Harapan diumumkan.

"Sekolah pemikiran lain mahu melambatkan pengumuman dan memberikan lebih banyak masa untuk meneroka pilihan kami dengan PAS.

"Oleh itu, pemahaman saya, tidak ada pertikaian mengenai keperluan untuk pakatan baharu, ia cuma mengenai terburu-buru atau tidak," katanya.

Petisyen bertarikh 22 September, berkata pelancaran Pakatan Harapan yang menentang keputusan PKR yang dibuat 2 hari sebelum rundingan antara parti-parti pembangkang dan beberapa badan bukan kerajaan berhubung masa depan pembangkang.

Mereka berkata perbincangan meja bulat pada hari itu, yang berakhir dengan Dr Wan Azizah mengumumkan pembentukan Pakatan Harapan, sepatutnya hanya menjadi "perbincangan awal".

Bagaimanapun sumber PKR memberitahu The Malaysian Insider, pempetisyen mendakwa presiden bertindak bertentangan dengan hasrat MPP.

Sumber berkata MPP semasa mesyuarat pada 20 September memberikan Dr Wan Azizah mandat membuat keputusan apa yang perlu dilakukan semasa perbincangan meja bulat.

Ini membawa kepada Dr Wan Azizah mengumumkan pembentukan Pakatan Harapan, pakatan pembangkang baharu bagi menggantikan PR yang dibubarkan atas pertikaian tidak dapat diselesaikan antara DAP dan PAS.

Pakatan baharu terdiri daripada DAP, PKR dan Amanah.

PAS, salah satu anggota asal PR, tidak menghadiri mesyuarat itu, dan berkata ia tidak akan bekerjasama dengan DAP atau Amanah, yang ditubuhkan kumpulan serpihan parti Islam itu.

Dr Wan Azizah juga mengumumkan Pakatan Harapan bersetuju Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi pilihan mereka sebagai perdana menteri apabila berjaya merampas Putrajaya. – The Malaysian Insider/ 4 Oktober, 2015.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH