Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Ahad, 10 Januari 2016

AMANAH Musuh Baharu PAS



Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, selain Umno, Parti Amanah Negara (AMANAH) merupakan ancaman kepada parti Islam itu.

Ia berikutan AMANAH dijangka akan bertanding sebanyak lapan kerusi di Selangor dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.

“Ancaman kita adalah Umno tapi kita ada musuh baru. Mereka akan bertanding lapan kerusi, letak diri sama macam Umno, bermakna di lapan kawasan mereka akan rampas.

“Jangan kita tengok Umno ancaman tapi ada lebih ancaman, kenapa kita tak pertahankan kerusi kita.

“Kalau kita tidak ada dalam kerajaan siapa yang nak pertahankan Islam?” kata Iskandar dalam ucapannya di Ijtima’ Pilihan Raya Selangor di Kuala Selangor hari ini.

PAS memang tidak mempunyai hubungan baik dengan AMANAH yang terbentuk hasil perselisihan aliran pemikiran dalam parti itu dalam muktamar mereka tahun lalu.

Permintaan akar umbi

Pada masa sama, DAP dan PKR menjalin hubungan dengan parti baru berkenaan walaupun ia kelihatan longgar di beberapa negeri.

Beberapa hari lalu AMANAH mendapat lapan daripada 288 kerusi yang ada di semua pihak berkuasa tempatan di Selangor dan ia dikecam PAS.

Di sebalik pembahagian itu kerajaan negeri enggan mendedahkan parti mana yang terpaksa berkorban memberikan kerusi mereka kepada AMANAH.

Sementara itu, Iskandar berkata, PAS akan bertanding di lima lagi kerusi di Selangor dalam PRU akan datang, menjadikan jumlah kerusi keseluruhan yang ditandingi mereka menjadi 25.

Katanya, PAS mengambil keputusan itu bukan disebabkan tergugat dengan AMANAH sebaliknya kerana desakan daripada akar umbi parti berkenaan.

“Kita akan bertanding. Ini permintaan akar umbi untuk bertanding lima kerusi lagi. Bukan sebab lapan kerusi tu tapi sebab keperluan (dalam PRU).

“PAS ada Jabatan Penyelidikan PAS Pusat, bukan (sekadar) suka-suka nak bertanding,” katanya yang menjangkakan PRU akan datang berlangsung pada Mac 2017. - Malaysia Kini/10/1/16



Berkaitan:

PAS Tak Goyang Hadapi AMANAH

PAS tidak gentar menghadapi Parti Amanah Negara (AMANAH) berikutan pengalaman dan sejarah panjang yang dihadapi oleh parti berkenaan.

Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, PAS pernah menghadapi pelbagai parti sebelum ini, termasuk Barisan Jemaah Islamiah Semalaysia (BERJASA) bagaimanapun PAS tidak pernah jatuh, malah terus bangkit.

“PAS parti paling berpengalaman sebelum merdeka dan sejak merdeka. (Menghadapi parti lain) itu adalah perkara biasa.

“Pakatan bukan baru, Pakatan Harapan dan pelbagai pakatan sejak tahun 1960-an ada yang rebah. Ada yang rebah tak bangun-bangun, (tetapi) kita terus bangkit,” katanya di sidang media selepas melancarkan Ijtima’ Pilihan Raya Selangor di Kuala Selangor hari ini.

Abdul Hadi berkata demikian ketika mengulas kerjasama yang dijalinkan AMANAH dengan PKR dan DAP ketika ini.

Semalam, AMANAH yang merupakan parti serpihan PAS, bersama PKR dan DAP memeterai perjanjian kerjasama Pakatan Harapan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-14 yang dijangka bakal diadakan pada 2017.

Sebelum ini PAS dan DAP telah berpatah arang berkerat rotan sehingga kerjasama Pakatan Rakyat tumbang dan masing-masing menjalani kerjasama berasingan dengan PKR. - Malaysia Kini/10/1/16

Satu Kerusi Pun Tak Boleh

PAS tidak akan menyerahkan satu pun kerusi yang ditandinginya kepada parti pembangkang lain dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Menganggap ia adalah "maruah parti" Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sebelum ini parti itu berkali-kali menyerahkan kerusi yang ditandinginya kepada parti rakan setiap kali melakukan tahaluf siyasi (kerjasama politik).

Katanya PAS bersikap berlapang dada dengan kerjasama itu seperti dibuktikan dalam pilihan raya sebelum ini.

“Setiap kali PAS mengadakan tahaluf, PAS berlapang dada. (Apabila) kita bekerjasama dengan Semangat 46, PAS serahkan kerusi PAS kepada Semangat 46.

“Bahkan di masa kerjasama dengan Parti Negara, PAS serahkan kerusi kepada Parti Negara, dan apabila bergabung dengan PKR (melalui Pakatan Rakyat), PAS serahkan jentera (kerana) tahaluf.

“Hari ini mereka minta PAS bekerjasama dengan gabungan baru (Pakatan Harapan) - maksudnya mahu kerusi PAS. Ia tidak akan berlaku. Kita tidak akan serah satu pun kerusi kita.

"Kerusi yang ditandingi adalah maruah parti,” katanya di majlis penutup Ijtima’ Pilihan Raya Selangor di Kuala Selangor hari ini.

Semalam, AMANAH yang merupakan parti serpihan PAS bersama PKR dan DAP memeterai perjanjian kerjasama Pakatan Harapan bagi menghadapi PRU ke-14.

Tebus 'dosa' masa lalu

Tuan Ibrahim bagaimanapun berkata PAS bersedia untuk berhadapan dengan Umno satu lawan satu sekiranya parti Islam itu tidak diganggu parti pembangkang lain.

Katanya, beliau ditanya tentang gagasan parti itu di Selangor.

"Saya tegaskan (ia adalah) satu lawan satu dengan Umno selagi mana mereka (parti lain) tak mengganggu.

"Kalau kita (PAS) digempur (parti pembangkang lain), kita akan (melawan semula),” katanya kepada lebih 6,000 ahli PAS yang hadir.

Tuan Ibrahim turut menambah, rakyat di negara ini perlu mengundi PAS bagi "mengampunkan dosa ibu bapa" yang mungkin tersalah memilih pemimpin terdahulu.

“Kita menang di Selangor, di Kelantan (dan seterusnya) menawan Putrajaya, untuk apa kita menang?

“Untuk Allah ampunkan dosa kita yang dulu dan sekarang, dosa tok ayah kita yang dulu mungkin silap pilih pemimpin.

“Kedua, Allah janji kalau dengan kemenangan Islam kita akan rasa nikmat sempurna Islam, nikmat kestabilan ekonomi, nikmat kepimpinan, nikmat agihan kekayaan di kalangan rakyat, nikmat keamanan, nikmat perlaksanaan hukum Allah dan undang-undang, semua ini nikmat yang tidak rasa selama ini,” katanya. - Malaysia Kini/10/1/16




Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH