Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Sabtu, 23 Januari 2016

Dadah Punca Pergaduhan Selayang – Gobi




PETALING JAYA: Ada cerita disebalik perlagaan antara kumpulan etnik India tempatan dan pendatang asing warga Myanmar.

Aktivis dan kini ahli politik, S Gobi Krishnan yang mendiami Selayang lebih dari 30 tahun, mendakwa punca pergaduhan itu adalah perebutan kawasan pengedaran dadah antara kongsi gelap tempatan dan kumpulan asing, terutamanya masyarakat Rohingya.

“Ia merupakan satu rahsia terbuka, hampir semua orang dari Selayang mengetahui fakta ini, walaupun media dan pihak polis tidak menonjolkannya.

“Kejadian tembak-menembak 13 Januari lalu bukan insiden rambang yang berpunca daripada pertembungan antara dua masyarakat. Sebenarnya, ia perkelahian antara dua kumpulan yang mahu mendapat kuasa dalam perdagangan dadah yang lumayan,” katanya kepada FMT, semalam.

Gobi, yang merupakan bekas penasihat kepada pasukan pemantau jenayah MyWatch berkata, perkelahian antara dua kumpulan itu bermula bila Rohingya terbabit, yang mengedar dadah bagi pihak kumpulan India tempatan, melangkaui orang tengah dan mendapatkan bekalan secara terus daripada pembekal lewat tahun lalu.

“Tindakan itu menyebabkan orang tengah (kumpulan tempatan) hilang mata pencarian, lalu membawa kepada pergaduhan itu,” dakwanya.

Beliau turut mendakwa sindiket Rohingya itu turut menawarkan paspot palsu, Mykad palsu, dan kad Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Pelarian (UNHCR) palsu kepada pendatang Rohingya lain, dengan bantuan orang tempatan.

Bagaimanapun, Gobi akui sebahagian besar masyarakat Rohingya tidak terlibat dengan mana-mana kegiatan jenayah dan memilih untuk hidup aman.

“Tidak pernah sekalipun dalam jangka masa 20 tahun atau lebih saya melihat mereka (Rohingya) menimbulkan masalah di kawasan ini. Mereka menjaga diri sendiri dan bekerja keras setiap hari di pasar demi meneruskan kehidupan.

“Kenyataan penduduk tempatan yang mendakwa warga asing merampas peluang pekerjaan tidak berasas. Ini kerana saya fikir penduduk tempatan tidak akan melakukan kerja yang mereka (Rohingya) lakukan di pasar,” katanya.

Beliau menambah, terdapat juga masyarakat Rohingya yang menetap di kawasan itu selama bertahun-tahun dan menjalani hidup yang lebih baik melalui perniagaan yang memenuhi keperluan masyarakat Rohinya.

Gobi, yang kini merupakan Setiausaha Agung Parti NewGen berkata, kejadian tembak-menembak dan susulan perkelahian itu tidak boleh disalah anggap sebagai masalah antara dua komuniti.

“Saya tidak memihak kepada sesiapa tetapi hanya ingin menjelaskan bahawa ia adalah pergelutan antara dua kumpulan. Pihak polis melakukan kerja yang baik dengan mengepung dan menahan suspek sejurus kes pertama tercetus, namun mereka juga harus menjelaskan punca di sebalik perkelahian itu, supaya orang-ramai tidak membuat spekulasi.”

Justeru, Gobi menggesa pihak kerajaan yang menjaga pelarian, terutamanya Rohingya, dan tidak membiarkan mereka begitu sahaja.

“Bekerjasama dengan UNHCR dan berikan mereka mata pencarian. Mereka terlibat dalam kegiatan jenayah apabila mereka terdesak dan disudutkan. Dirikan satu pangkalan data dengan maklumat diri yang lengkap bagi memudahkan usaha menjejaki mereka sekiranya sesuatu yang buruk berlaku.

“Saya percaya menjejaki mereka agak mudah kerana majoriti pelarian tidak banyak banyak bergerak, malah mereka tinggal dalam kelompok rakyat dalam kalangan mereka sendiri,” katanya.

Pada Rabu lepas, lima lelaki dalam dua kereta melepaskan tembakan secara rambang di pasar borong Selayang, mencederakan seorang lelaki Myanmar dan seorang kanak-kanak kecil.

Ekoran daripada kejadian itu, polis berjaya menahan 119 orang warga asing, kebanyakan warga Myanmar, bagi membendung keganasan di kawasan itu. -FreeMalaysiaToday/22/1/16


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH