Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Selasa, 26 Januari 2016

Najib Tidak Bersalah Kes Derma RM2.6 Bilion, SRC International - Peguam Negara




Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata tiada bukti yang cukup untuk mengaitkan perdana menteri dengan kes derma RM2.6 bilion dan SRC International. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 26 Januari, 2016.

Datuk Seri Najib Razak bersih daripada sebarang kesalahan kata peguam negara hari ini, selepas penyiasatan hampir 6 bulan kes derma RM2.6 bilion dalam akaun peribadi perdana menteri dan syarikat milik kementerian kewangan SRC International Sdn Bhd.

Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata, "tidak terdapat bukti yang cukup" untuk mengaitkan perdana menteri.

"Berdasarkan fakta dan bukti, tiada kesalahan jenayah dilakukan perdana menteri berkait dengan 3 kertas penyiasatan.

"Dengan ini saya mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menutup kertas siasatan tersebut," kata Apandi pada satu sidang media di Putrajaya hari ini.

Tiga kertas berkenaan adalah derma RM2.6 bilion dan 2 berhubung di SRC International yang mengambil pinjaman RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Amanah Pencen (Diperbadankan) atau KWAP.

Apandi hari ini juga membersihkan Najib daripada sebarang salah laku berhubung SRC International.

Apandi berkata berdasarkan keterangan saksi-saksi dan dokumen sokongan dikemukakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), jumlah AS$681 juta (RM2.08 bilion) yang didepositkan ke dalam akaun peribadi perdana menteri antara 22 Mac 2013 dan 10 April 2013 merupakan sumbangan peribadi kepada Najib daripada keluarga diraja Arab Saudi yang "diberikan kepadanya tanpa apa-apa balasan".

"SPRM dalam siasatan mereka secara peribadi bertemu dan mengambil keterangan daripada saksi termasuk penderma, yang mengesahkan derma itu diberikan kepada perdana menteri secara peribadi," katanya.

Apandi berkata beliau berpuas hati, tiada bukti menunjukkan sumbangan itu adalah suatu bentuk suapan yang diberikan secara rasuah.

"Keterangan daripada siasatan tidak menunjukkan sumbangan dana tersebut diberikan sebagai dorongan atau sebagai upah untuk melakukan atau tidak melakukan sesuatu perbuatan yang berkaitan dengan kapasiti beliau sebagai seorang perdana menteri," kata Apandi yang membaca kenyataan daripada teks yang disediakan.

Tambahan pula, peguam negara berkata perdana menteri memulangkan AS$620 juta (RM2.03 bilion) kepada keluarga diraja Arab Saudi pada Ogos 2013 kerana wang itu tidak digunakan.

“Tiada apa-apa keterangan yang boleh menunjukkan YAB PM mengetahui dan/atau dimaklumkan terdapat kemasukan wang daripada akaun SRC ke dalam akaun-akaun beliau.

“Tiada apa-apa keterangan yang boleh menunjukkan YAB PM menteri memberikan apa-apa kebenaran untuk pemindahan mana-mana wang daripada akaun SRC ke dalam akaun-akaun beliau," kata Apandi.

Berdasarkan keterangan itu, peguam negara berkata beliau berpuas hati tiada kesalahan jenayah dilakukan berhubung isu RM2.08 bilion itu.

SPRM tahun lepas membuka siasatan berikutan laporan The Wall Street Journal dan Sarawak Report pada Julai tahun lepas yang mendakwa derma RM2.6 bilion, RM42 juta berasal daripada SRC International, anak syarikat yang diilhamkan Najib, 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Ini adalah menurut dokumen di laluan wang yang diberikan penyiasat Malaysia, WSJ dan Sarawak Report.

Bahagian lebih besar sebanyak AS$681 juta juga dipindahkan ke akaun Najib yang berasal daripada syarikat British Virgin Island dan melalui Falcon Private Bank di Singapura, mereka melaporkan.

SPRM mengambil keterangan daripada lebih 100 saksi termasuk Najib dan individu yang didakwa memberikan RM2.6 bilion.

Agensi itu terlebih dahulu mengemukakan kertas siasatan kepada peguam negara pada 31 Disember dan dikembalikan semula dengan permintaan untuk penjelasan lebih lanjut pada 18 Januari.

Ia mengemukakan semula kertas berkenaan minggu lepas.

Timbalan Pengarah Operasi SPRM Datuk Sri Mohd Shukri Abdull sebelum ini berkata siasatan RM2.6 bilion masih tidak lengkap kerana penyiasat perlu mengumpul dokumen dan kenyataan individu daripada beberapa institusi kewangan di luar negara.

Shukri berkata suruhanjaya itu memfailkan permohonan peguam negara untuk membuat permintaan bantuan bersama dalam perkara jenayah (MLA).

Apandi berkata hari ini kerana tiada kesalahan jenayah dilakukan, tiada "keperluan" bagi Malaysia membuat permintaan MLA kepada mana-mana negara asing untuk melengkapkan siasatan SPRM berhubung sumbangan itu. – The Malaysian Insider/ 26 Januari 2016.

Berkaitan:

Najib Pulangkan Semula Sumbangan kepada Saudi Ogos 2013 - Peguam Negara

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memulangkan semula sumbangan yang diberikan kepadanya daripada keluarga Diraja Arab Saudi kerana ia tidak digunakan, kata Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali hari ini.

Apandi berkata, ini adalah salah satu daripada sebab mengapa Najib dibersihkan daripada sebarang salah laku berkaitan RM2.6 bilion di dalam akaun bank peribadinya.

"Saya berpuas hati tidak ada bukti yang menunjukkan sumbangan itu adalah satu bentuk suapan rasuah.

"Keterangan yang diperoleh daripada penyiasatan itu tidak menunjukkan derma itu diberikan sebagai dorongan atau upah untuk melakukan atau tidak melakukan apa-apa berhubung dengan kapasitinya sebagai seorang perdana menteri," kata Apandi pada sidang media di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

"Tambahan pula, pada Ogos 2013, sebanyak AS$620.000.000 (RM2.03 bilion) dikembalikan Yang Amat Berhormat PM kepada keluarga Diraja Saudi kerana wang itu tidak digunakan," katanya.

Peruntukan sebanyak AS$681 juta (RM2.08 bilion) didepositkan ke dalam akaun peribadi Najib antara 22 Mac 2013 dan 10 April 2013 dan Apandi berkata berdasarkan keterangan saksi-saksi dan dokumen sokongan dikemukakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), wang itu adalah sumbangan peribadi kepada Najib daripada keluarga Diraja Saudi yang "diberikan kepadanya tanpa apa-apa balasan".

Pengumuman peguam negara hari ini adalah penjelasan pertama berkenaan ke mana sumbangan itu pergi.

Najib yang juga presiden Umno, sebelum ini menafikan sebarang salah laku dan berkata beliau mempunyai kuasa untuk mengadakan sumbangan sebagai amanah bagi pihak parti, tetapi tidak menyatakan bagaimana wang itu digunakan.

Beliau juga menafikan menerima apa-apa wang daripada firma pelaburan milik negara 1Malaysia Development Bhd (1MDB) untuk kepentingan peribadi.

Kewujudan dana itu menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada Mei 2013 membawa kepada dakwaan Najib mempengaruhi pilihan raya dan PKR memfailkan saman terhadap perdana menteri dan 3 yang lain kerana menyalahi undang-undang ke atas perbelanjaan pilihan raya.

Mahkamah Tinggi Khamis lalu menolak saman itu. 

AS$681 juta adalah bahagian terbesar daripada jumlah RM2.6 bilion yang dipindahkan ke akaun Najib. 

Ia berasal dari syarikat British Virgin Island dan melalui Falcon Private Bank di Singapura, menurut The Wall Street Journal (WSJ) dan laman web Sarawak Report yang mula-mula mengeluarkan berita pada Julai tahun lepas.

Secara berasingan, RM42 juta berasal daripada SRC International, sebuah syarikat milik Kementerian Kewangan, menurut dokumen tentang penjejakan wang itu yang diberikan penyiasat Malaysia, menurut WSJ dan Sarawak Report.

Apandi hari ini juga berkata Najib dibersihkan daripada sebarang salah laku berkaitan dengan SRC International, yang mengambil pinjaman dijamin kerajaan sebanyak RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan Inc (KWAP). – The Malaysian Insider/26 Januari, 2016.

Keputusan Derma RM2.6 bilion Berbeza Jika Peguam Negara Tidak Ditukar -  Pembangkang


Pakatan Harapan menjangkakan jika Tan Sri Abdul Gani Patail masih lagi peguam Negara, keputusan siasatan membabitkan Datuk Seri Najib Razak berhubung pinjaman RM4 bilion kepada SRC International mungkin berbeza. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 26 Januari, 2016.


Pakatan Harapan menjangkakan keputusan berbeza mungkin berlaku dalam siasatan membabitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung pinjaman RM4 bilion kepada SRC International Sdn Bhd sekiranya Tan Sri Abdul Gani Patail masih lagi peguam negara. 

Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, keputusan peguam negara yang mengatakan tiada bukti menunjukkan Najib menyalahgunakan kuasa dalam isu itu juga sudah dijangkakan.

"Ia sudah dijangka, bila mereka tukar peguam negara, kalau tidak ditukar mungkin perkara lain akan berlaku," katanya pada sidang media di pejabat pembangkang di Parlimen, hari ini. 

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang ditemui selepas sidang media itu berkata, beban kini terletak di bahu Najib untuk memberikan penjelasan kepada rakyat. 

"Tak menghairankan, memang dijangka, membaca penjelasan peguam negara itu tidak meyakinkan. 

"Cabarannya macam mana beliau boleh katakan tiada unsur salah. Saya rasa susah untuk beliau yakinkan orang ramai. Rakyat biasa tidak akan terima," katanya. 

Lim, yang juga setiausaha agung DAP berkata, perkara itu menunjukkan, Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandi Ali tidak menjalankan tugas dengan bebas. 

"Mungkin kerana beliau guna budi bicara, ini salah guna budi bicara."

Menjelaskan berhubung langkah blok pembangkang seterusnya, Lim berkata, teks peguam negara itu akan diteliti mereka dan satu usul akan di bawa terhadap Najib di Parlimen sekiranya perlu. 

"Kita akan baca teks dengan teliti, kalau ada usul ketua pembangkang akan bawa ke Dewan. Kita akan bincang kemudian. 

"Satu dunia kata salah, tapi Malaysia tidak salah," katanya. 

Apandi dalam satu kenyataan hari ini berkata, disebabkan perkara itu, nama Najib kini dibersihkan daripada sebarang kesalahan jenayah yang melibatkan SRC International, sebuah syarikat milik kementerian kewangan di mana Najib menterinya.

"Saya berpuas hati tiada kesalahan jenayah dilakukan.

"Di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009, tiada bukti yang menunjukkan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri menyalahgunakan kedudukannya dalam mesyuarat Kabinet yang meluluskan jaminan kerajaan ke atas pinjaman RM4 bilion kepada SRC International daripada Kumpulan Wang Persaraan (Kumpulan Wang Persaraan Inc atau KWAP)," kata Apandi pada sidang media di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

Beliau juga mengumumkan Najib dibersihkan daripada sebarang salah laku jenayah ke atas sumbangan RM2.6 bilion yang diterima ke dalam akaun bank peribadinya.

SRC awalnya di bawah 1Malaysia Development Bhd (1MDB) sebelum dipindahkan kepada kementerian kewangan pada tahun 2012, selepas pinjaman RM4 bilion daripada dana pencen dikeluarkan sepenuhnya. – The Malaysian Insider/ 26 Januari, 2016.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH