Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Sabtu, 2 Januari 2016

Operasi Ambang Tahun Baharu: Janda Bawa Anak Dicekup Khalwat, Gadis Kongsi Bilik dengan Beberapa Lelaki




GEORGETOWN - Seorang janda sanggup membawa bersama anak lelaki berusia 10 tahun ke sebuah hotel bajet di Seberang Jaya, di sini, semata-mata mahu melampiaskan nafsu bersama suami orang.

Penguatkuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) menyerbu hotel berkenaan kira-kira jam 3 pagi semalam.

Ketika pemeriksaan dilakukan, lelaki berusia 27 tahun membuka pintu dan pada awalnya mengaku membawa ‘anaknya’ bersama.

Namun setelah pemeriksaan lanjut, lelaki dan wanita berusia 36 tahun itu gagal menunjukkan sebarang dokumen perkahwinan.

Ketua Operasi dan Penguatkuasaan JHEAIPP, Khairul Azman Azizan berkata, pada awal pemeriksaan mendapati kanak-kanak lelaki itu sedang tidur di bahagian tepi katil dan langsung tidak menyedari apa-apa.

“Lelaki tersebut mengaku sudah berkahwin dan mempunyai isteri di Balik Pulau, sementara wanita dari Sungai Petani berkenaan sudah bercerai dengan suaminya.

“Apa yang kami kesalkan ialah mereka turut membawa anak berusia 10 tahun, yang sudah tentu tertanya-tanya apa yang terjadi terhadap emaknya sendiri apabila ditahan penguatkuasa,” katanya kepada Sinar Harian.

Setelah diarahkan untuk mengosongkan bilik hotel berkenaan, kanak-kanak tersebut dilihat masam mencuka dan kelihatan bersedih.

Sepanjang waktu ditahan JHEAIPP, ibunya dilihat cuba memberi penerangan satu persatu sambil dilihat kanak-kanak tersebut hanya termangu kosong.

Gadis berkongsi bilik dengan beberapa lelaki

Berlainan situasinya di Tanjung Bungah apabila sekumpulan remaja lelaki dari Kelantan ditemui bersama remaja wanita yang turut menginap bersama di dalam sebuah bilik.

Ketika pemeriksaan awal dilakukan pada jam 4.30 pagi itu, remaja perempuan berkenaan memberikan alasan bilik sudah penuh.

“Dalam bilik tu, ada sepupu lelaki saya, dia ada dengan saya ustaz,” katanya memberikan alasan kepada penguatkuasa.

Bagaimanapun hairannya di dalam bilik yang sama terdapat beberapa lagi lelaki yang lain dan berkemungkinan boleh membahayakan dirinya sendiri.

Semua mereka berkonvoi ke negeri ini kononnya menyambut Malam Ambang Tahun Baharu 2016.

“Kami datang suka-suka saja, bilik kongsi-kongsi nak jimat kak, mana kami ada duit banyak nak tempah bilik banyak-banyak,” katanya.

Itu antara alasan yang didengari daripada mulut remaja berkenaan ketika dibawa masuk ke van penguat kuasa JHEAIPP.

Lelaki cetus provokasi

Penguatkuasa turut berdepan dengan beberapa individu yang tidak mahu memberikan kerjasama.

Wartawan Sinar Harian sendiri melihat bagaimana ada di antara individu yang cuba berkasar dengan penguatkuasa dan dilihat melakukan provokasi.

Seorang lelaki di sebuah hotel bajet di sini, membuka pintu pada jam 5.45 pagi setelah diketuk oleh anggota penguatkuasa.

Ketika diminta menunjukkan bukti perkahwinan, lelaki tersebut dengan nada kasar menjawab.

“Pasaipa semua nak check, dah kata kahwin cukuplah, orang nak solat Subuh pun tak tenang, nak buat apa?, tak payahlah," katanya.

Bagaimanapun kakitangan penguatkuasa wanita menjawab dengan tenang dan menyatakan ia hanyalah prosedur biasa.

Bagaimanapun lelaki itu tiba-tiba berkata, ‘tak payah nak marahlah, saya cakap baik-baik’.

Sedangkan penguatkuasa JHEAIPP dengan tenang menjawab sementara lelaki tersebut dilihat sengaja mencetuskan provokasi.

Khairul Azman berkata, itu adalah prosedur biasa dan orang ramai perlu bekerjasama.

“Kadangkala ada yang dah kata kahwin dan memang bawa kanak-kanak, bila kami periksa dan selidik semua sekali, rupa-rupanya tidak berkahwin, itu adalah cara biasa pemeriksaan, selepas ini kami berharap supaya lebih ramai memberikan kerjasama,” katanya.

13 lokasi diperiksa

Operasi Maksiat Malam Ambang Tahun Baru 2016 itu bermula pada jam 2 pagi dan berakhir jam 8 pagi semalam.

50 individu ditahan mengikut Seksyen 27 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang 1996 untuk sepanjang tahun 2015.

Jika sabit kesalahan boleh didenda RM3,000 atau dua tahun penjara, ataupun kedua-duanya sekali.

Khairul Azman berkata, mereka terdiri daripada 24 perempuan dan 26 lelaki yang terdiri dari lingkungan usia dari 18 hingga 30 tahun.

“Sebanyak 13 lokasi diperiksa termasuk di Daerah Timur Laut, Seberang Perai Tengah, dan juga Seberang Perai Utara.

“Kami terdiri daripada 25 penguatkuasa yang turut dibantu oleh anggota polis,” katanya.

Kesemua dibawa ke Pejabat Agama JHEAIPP Butterworth untuk siasatan dan dijamin oleh ahli keluarga masing-masing.

Khairul menasihatkan supaya ibu bapa lebih memantau pergerakan anak masing-masing terutama yang masih berada di bawah umur.

“Jika sayangkan anak anda, pantaulah sebaiknya, kita tidak mahu ada yang menyesal di kemudian hari,” katanya. - Sinar Harian/2/1/16


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH