Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Isnin, 25 April 2016

[Video] PKR, DAP Berebut Enam Kerusi di Sarawak







Pakatan Harapan memulakan laluan berliku pada pilihanraya Sarawak ke-11, apabila berlaku pertindihan pencalonan bagi enam kerusi.

Pada penamaan calon hari ini, pegawai pengurus pilihan raya di Sarawak mengumumkan PKR dan DAP akan bertarung antara satu sama lain di enam kawasan pilihanraya.

Kerusi terbabit adalah Batu Kitang, Mulu, Murum, Simanggang, Ngemah dan Mambong.

DAP mengambil keputusan untuk bertanding di kerusi Batu Kitang, walaupun sebelum ini diperuntukkan kepada PKR sebagai 'membalas dendam' kerana PKR memungkiri janji.

Lima kerusi lain itu sebelum ini diperuntukkan kepada DAP.

"Mereka (kepimpinan negeri) memberikan saya watikah (surat kebenaran), dan berkata 'anda teruskan', dan saya teruskan

"Sebab mereka kata saya berhak menerimanya," kata calon PKR untuk Mulu, Paul Baya, kepada pemberita di Marudi.

Di Batu Kitang, calon DAP Abdul Aziz Isa duduk dalam kenderaannya yang diletakkan berhampiran pusat penamaan calon sehingga beliau menerima berita bahawa PKR meletakkan calon bagi Mambong. Beliau kemudian menyerahkan borang pencalonan.

Timbalan Presiden PKR Azmin Ali mengesahkan beliau memberi kuasa kepada pengerusi PKR Sarawak Baru Bian untuk mengeluarkan surat kebenaran kepada lima calon terbabit.

Azmin bagaimanapun tidak menyatakan bila mandat itu diberikan oleh Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail secara khusus untuk memberi lampu hijau menentang DAP.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata parti itu merasa "diperdaya".

"Ia bukan hanya satu kerusi, ia lima kerusi. Jika satu kerusi, kita faham dan kita boleh cuba untuk melupakan tetapi lima kerusi. Bagaimana kita boleh terlepas pandang?" katanya kepada pemberita di Miri.

Sebanyak 80 daripada 82 kerusi Dewan Undangan Sarawak menjadi rebutan, selepas BN menang dua kerusi tanpa bertanding. Di bawah adalah senarai kerusi yang ditandingi oleh PKR dan DAP.

Batu Kitang:

Lo Khere Chiang (BN)

Abdul Aziz Isa (DAP)

Voon Shiak Ni (PKR)

Othman Bojeng (Bebas)

Sulaiman Kadir (Bebas)

Mulu:

Gerawat Gala (BN)

Paul Baya (PKR)

Paul Raja (DAP)

Roland Dom (Bebas)

Murum:

Chuk Tai Ugun (BN)

Mathew Silek (DAP)

Abun Sui (PKR)

Stanley Ajang Bato (Bebas)

Simanggang:

Francis Harden Holis (BN)

Norina Umoi anak Utot (PKR)

Leon Jimat Donald (DAP)

Ngu Piew Seng (Bebas)

Mambong:

Jerip Susil (BN)

Sanjan Daik (DAP)

Willie Mongin (PKR)

Ngemah:

Alexander Anak Vincent (BN)

Richard Anak Lias (DAP)

Thomas Laja Anak Besi (PKR)

Joseph Jawa Anak Kendawang (Bebas) - Malaysia Kini/25/4/2016

Berkaitan:

Pertembungan di 6 Kerusi: PKR Tipu Kami, Kata DAP

Masalah sekali lagi melanda pakatan pembangkang, dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menyatakan kekecewaan dengan keputusan PKR untuk bertanding menentang parti itu di lima kerusi pada pilihan raya negeri Sarawak.

"Jika satu kerusi, kita boleh memahami. Kita boleh cuba untuk ketepikannya tetapi (ini sekurang-kurangnya) lima kerusi, bagaimana kita boleh ketepikannya?

"Kami rasa bahawa DAP telah ditipu," katanya kepada pemberita di luar pusat penamaan calon Senadin di Miri hari ini.

Menurut Lim, tidak ada komitmen daripada PKR untuk mematuhi perjanjian Pakatan Harapan supaya mereka tidak bertanding melawan antara satu sama lain.

Beliau berkata, tindakan DAP dan PKR berebut kerusi sama akan mengelirukan rakyat.


Kedua-dua sekutu itu akan menghadapi satu sama lain di sekurang-kurangnya lima kerusi - Mulu, Mambong, Ngemah, Simanggang dan Murum.

Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali hari ini mengesahkan bahawa beliau memberi kuasa kepada PKR Sarawak untuk menurunkan calon parti berkenaan di lima kerusi yang menjadi perbalahan dengan DAP.

Sebagai tindak balas, DAP pula meletakkan calonnya, Abdul Aziz Isa di Batu Kitang.

"PKR langgar perjanjian, jadi kami tidak mempunyai pilihan tetapi untuk bertanding di Batu Kitang," kata Abdul Aziz.

"Kajian Merdeka Center menunjukkan DAP mendapat lebih sokongan berbanding PKR jika kita bertanding di Batu Kitang tetapi dalam semangat Pakatan Harapan, kita memberi laluan kepada PKR untuk bertanding di kerusi boleh menang ini," katanya.

Calon PKR di Batu Kitang, Voon Shaik Ni enggan mengulas mengenai harapannya dalam pertandingan melawan DAP.

Katanya, hal dalaman mereka tidak perlu didedahkan di khalayak ramai.


Voon berkata ia terpulang kepada kepimpinan parti masing-masing untuk menyelesaikan hubungan yang kusut itu dan kekal yakin dengan peluangnya.

"Saya tidak fikir perkara sekecil seperti ini boleh menjejaskan keyakinan kami," katanya.

Pakatan Harapan ditubuhkan selepas Pakatan Rakyat, termasuk PAS, sebelum ini menemui kegagalan.


Kerusi Bertindih: PKR Tuding Jari Kembali pada DAP


PKR hari ini menuding kembali jari kepada Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng susulan pertindihan kawasan dalam pilihan raya negeri Sarawak kali ini.

Naib presidennya Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata PKR telah membuka pintu rundingan sehingga tengah malam tadi tetapi gagal mendapat maklum balas Lim.

“Dalam erti kata lain, Lim Guan Eng membuat keputusan untuk bertanding di kelima-lima kerusi yang bertindih tanpa mempertimbangkan cadangan PKR untuk berunding secara saksama dan situasi menang-menang.

“Ini bukan semangat yang sepatutnya ada pada rakan politik.

“Yang menyedihkan hati kami jumlah kerusi yang bertindih diperbesarkan dari lima ke enam kerusi, termasuk Batu Kitang,” katanya.

Shamsul berkata keputusan itu boleh disimpulkan sebagai tindak balas yang membawa kerugian, melanggar persetujuan asal serta mengurangkan peluang kemenangan calon wanita muda profesional PKR Voon Shiak Ni.

Lim sebelum ini menyatakan kekecewaan dengan keputusan PKR bertanding menentang parti itu di lima kerusi pada pilihan raya negeri Sarawak dan merasakan ditipu.

Kedua-dua sekutu itu akan menghadapi satu sama lain di sekurang-kurangnya lima kerusi - Mulu, Mambong, Ngemah, Simanggang dan Murum.

Sebagai tindak balas, DAP pula meletakkan calonnya, Abdul Aziz Isa di Batu Kitang.

Dalam kenyataan petang ini, PKR mengulangi bahawa musuh utama mereka adalah BN.

“Kami harap kita semua akan dapat bersatu dalam usaha menyerang dan menumbangkan BN dengan terus meraih sokongan rakyat,” kata Shamsul.

Kami sedaya upaya berunding dengan DAP, kata PKR

Rundingan dengan DAP berhubung agihan kerusi yang bertindih pada pilihan raya negeri Sarawak ke-11 terbuka sehingga hari terakhir sebelum hari penamaan calon hari ini, kata Pengerusi PKR Sarawak Baru Bian.

"Kami juga mengemukakan cadangan untuk menyelesaikan pertikaian. Malangnya, kami tidak mendengar sebarang khabar dari DAP hingga tengah malam semalam," kata Baru dalam satu kenyataan media.

Beliau juga mendedahkan bahawa keputusan PKR untuk menamakan calon mereka dibuat secara kolektif, oleh pemimpin-pemimpin negeri dan pusat.

"Kerusi-kerusi yang kami tanding adalah tempat-tempat yang kita telah kerja keras selama bertahun-tahun.


"Pakatan Harapan melalui proses rundingan, bersetuju dengan pembahagian untuk 95 peratus daripada jumlah kerusi, dan terdapat hanya lima peratus kerusi di mana kita tidak dapat mencapai kata sepakat.

"Pencapaian seumpama ini memang luar biasa kerana rundingan tidak pernah mudah," katanya.

Sebagai sekutu dalam pakatan pembangkang, Baru berhujah, PKR telah melakukan sedaya upaya mereka.

"Pada 22 April, apabila kita sampaikan watikah pelantikan kepada calon-calon yang dibuat tiga hari sebelum hari penamaan calon, kami hanya menyampaikan watikah pelantikan kepada 35 calon.

“Ini tidak termasuk calon di kerusi yang terdapat pertindihan tuntutan kerana PKR menghormati proses rundingan berterusan," katanya.

Baru berkata musuh sebenar parti-parti pembangkang adalah BN, dan berharap mereka boleh mengketepikan perbezaan untuk memberi tumpuan kepada perjuangan lebih besar.

P/s: BODOH!!!




Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH