Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 1 Jun 2016

Akta 672 Berkuat Kuasa di 7 Negeri Mulai 1 Jun




KUALA LUMPUR: Selaras dengan hasrat kerajaan menjadikan Malaysia tersenarai antara 10 negara terbersih di dunia menjelang 2020, tujuh negeri bakal dijadikan sebagai penanda aras kepada hala tuju itu.

Bermula hari ini penduduk di Kuala Lumpur, Putrajaya, Melaka, Perlis, Negeri Sembilan, Pahang, Kedah dan Johor diwajibkan mengasingkan sisa pepejal di punca, termasuk di kediaman masing-masing atau berhadapan dengan tindakan dikenakan kompaun.

Menurut Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan sebanyak 79 taman perumahan melibatkan 10,724 unit premis di negeri-negeri itu terlibat akan dipantai dalam operasi pengasingan sisa pepejal.

Beliau berkata pemantauan itu dilaksanakan oleh 245 anggota Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp) yang dilantik bagi memastikan pemilik premis mengasingkan sampah mengikut arahan yang ditetapkan.

“Kita harap agar masyarakat tidak memandang remeh pelaksanaan ini kerana tabiat pengurusan sampah yang baik akan menjadi satu tanda aras masyarakat yang bertamadun,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Promosi Pemasangan Pelekat Pengasingan Sisa Pepejal, di sini hari ini.

Di PUTRAJAYA, Pegawai Penguatkuasa SWCorp Cawangan Putrajaya, Muhammad Fahmi Hashim berkata sejak penguatkuasaan pengasingan sisa pepejal di punca dilaksanakan secara mandatori mulai September lalu, sebanyak 10 peratus penduduk di sini gagal mengasingkan sisa pepejal dengan betul, iaitu masih terdapat campuran antara barangan kitar semula dengan sisa makanan.

Justeru, katanya, pihaknya akan turun padang dan terus membuat pemeriksaan di kawasan-kawasan perumahan di sini.

Di PERLIS, Pengarah SWCorp negeri, Mohd Zahir Shari berkata pemantauan di 20,339 premis yang diberi perkhidmatan kutipan berjadual melibatkan 225 taman perumahan di negeri itu mendapati pengasingan dilaksanakan secara teratur dan konsisten.

“Melalui program kitar semula yang diadakan itu, ia melibatkan sekolah dan pelbagai premis, lebih 179,000 tan barang kitar semula berjaya dikutip SWCorp Perlis sejak Januari tahun ini,” katanya.


Di KEDAH, Pengarah SWCorp negeri, Fadzilah Hasan berkata 2,737 premis melibatkan 10 taman diperiksa sempena penguatkuasaan akta itu pada hari ini.

Beliau berkata operasi yang melibatkan sembilan daerah itu diadakan bagi memastikan perlaksanaan pengasingan sisa pepejal diamalkan oleh penduduk setempat.

“Pagi ini pemeriksaan telah dijalankan di Taman Cencaru di mana kita dapati ada pemilik rumah yang gagal mengasingkan sisa pepejal di punca dan sisa baki. Notis pemberitahuan kesalahan akan diberikan terlebih dahulu.

“Dalam tempoh tujuh hari pemilik perlu datang memberi kenyataan kepada SWCorp namun sekiranya gagal kompaun pertama berjumlah RM50 akan dikenakan,” katanya.

Di JOHOR, sebanyak 44,270 buah rumah serta premis yang telah mendapat surat peringatan kerana didapati gagal mengasingkan sisa di punca bakal diperiksa sekali lagi apabila aktiviti penguatkuasaan bermula.

Pengarah SWCorp negeri, Asri Amat berkata sejumlah 130 anggotanya di 10 daerah akan terlibat dalam operasi penguatkuasaan, dan di Johor Baharu, penguatkuasaan akan bermula sekitar kawasan perumahan di Taman Amira, Perling dan Taman Bukit Indah esok.

Di PAHANG, Pengarah SWCorp negeri, Datuk Mohd Nor Afandi Abd Aziz berkata hasil semakan dan pemeriksaan yang dilakukan pihaknya di taman perumahan pada hari ini menunjukkan kesedaran pemilik rumah masih rendah untuk berbuat demikian.

Beliau berkata hanya 1,020 daripada 2,877 premis kediaman sahaja yang mematuhi Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 (Akta 672) di seluruh negeri setakat ini.

“Tetapi hari ini kita tidak keluarkan kompaun lagi yang mana kita cuma beri amaran terlebih dahulu. Namun selepas ini sekiranya masih lagi melihat penduduk belum melaksanakan pengasingan sisa pepejal di punca, kami tiada pilihan kecuali mengenakan kompaun,” katanya.

Di NEGERI SEMBILAN, Pengarah SWCorp negeri, Zainal Fitri Ahmad berkata tiada kompaun dikeluarkan pada hari pertama pelaksanaan pengasingan sisa pepejal di punca selepas memeriksa 2,250 buah premis di sembilan lokasi di negeri berkenaan.

“Semasa pemeriksaan dijalankan, kami mendapati masyarakat dapat menerima pelaksanaan ini dengan baik walaupun ada segelintir yang masih tidak peka dengan pelaksanaan kompaun ini,” katanya.

Di MELAKA, Pengarah SWCorp negeri, Zulkifli Tamby Chik berkata pihaknya memeriksa sebanyak 677 premis di lima lokasi taman perumahan hari ini.

Beliau berkata operasi penguatkuasaan yang dijalankan bermula jam 9 pagi hingga 1.30 petang itu turut mengeluarkan tujuh notis pemberitahuan kesalahan. – BERNAMA/1/6/2016

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH