Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Isnin, 29 November 2010

Dungu Politik Mengamuk



Presiden PKR tampaknya kurang bijak apabila menghentam slogan "Ketuanan Melayu" walaupun sesetengah orang Melayu faham maksud sebenar di balik kata-kata beliau. Presiden PKR harus sedar bahawa banyak orang Melayu yang berada di ceruk-ceruk kampung, mahupun di bandar-bandar besar masih lagi taksub dengan slogan ini. Tidak kiralah mereka menyokong BN mahupun menyokong PR kerana pemahaman slogan ini berbeza-beza mengikut terjemahan masing-masing. 

Kata-kata Presiden PKR ini sudah menjadi "peluru" politik. Peluru ini bakal digunakan sebaik-baiknya oleh UMCO munafik Melayu untuk mempengaruhi perasaan dan hati orang Melayu atau bahan kempen untuk PRU akan datang. TV3 suku sudah mencanang-canangkan hal ini malam tadi. Zul Kulim salah seorang pengulas isu ini. Sebulan sebelum PRU, akan berkumandanglah klip video berkaitan dengan hal ini di media-media elektronik.

Petang tadi, MK memberitakan bahawa Perkasa melalui mamat bersongkok tinggi yang tersengih di sebelah gadis yang mendedahkan lurah berahi mengamuk tidak tentu fasal sebagai respons kepada ucapan Presiden PKR itu. Mamat ini mungkin memahami kata-kata Presiden PKR itu tetapi berpura-pura tidak memahaminya atau dia benar-benar tidak memahaminya.

Wan Azizah ketika menyampaikan ucapan dasar presiden dalam Kongres PKR, Sabtu lalu berkata konsep Ketuanan Melayu wajib ditinggalkan kerana slogan itu didakwa hanya untuk memperdaya bangsa Melayu. Katanya, "Ketuanan Melayu adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri. Mereka adalah manusia yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi."

Presiden PKR itu tidak pun menyentuh hak orang Melayu, beliau langsung tidak menyentuh Raja Melayu atau institusi raja-raja, beliau tidak pun menjentik hak keistimewaan orang Melayu. Malah parti itu bersama-sama sekutunya berikrar mahu mempertahankan Perlembagaan negara. Namun seperti yang diberitakan MK, mamat ini mengamuk sambil menyentuh hal-hal di atas? Jadi, dia fahamkah maksud sebenar kata-kata Presiden PKR itu? Jika tidak faham, maka mamat ini layak digelar dungu politik

Baru-baru ini mamat ini membela saudagar gelang. Kita terfikir-fikir, mamat ini sudah selidik habis-habiskah sebelum menyokong saudagar gelang itu? Sepatutnya mamat ini bertanya kepada saudagar gelang itu atau meminta bukti saintifik/klinikal daripada saudagar itu untuk membuktikan gelangnya itu mampu meningkatkan kesihatan pemakainya.

Cuba congak-congak, antara Presiden PKR dengan saudagar gelang, siapa yang merugikan Melayu?

Berkaitan:
* Raja Melayu perlu awasi "Si Kitol"

[MK] Menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini memberi peringatan kepada Raja-Raja Melayu supaya berhati-hati dengan "Si Kitoll" yang dikhuatiri akan kembali mempergunakan institusi berkenaan demi kepentingan politik.

Beliau berkata demikian dengan melihat kepada perkembangan sejak tahun lalu yang menyaksikan golongan berkenaan kembali "bermuka-muka" untuk mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu.

Khalid memberi alasan, Krisis Perlembagaan 1983 yang berlaku akibat tindakan para pemimpin negara ketika itu "melakukan beberapa tindakan diluar Peruntukan Perlembagaan, dalam lain perkataan membelakangi Raja-Raja."

Insiden itu juga berlarutan pada tahun 1992 dan 1993, kata Khalid lagi.

"Tiba-tiba, sejak awal tahun 2009, setelah 17 tahun berlalu, kini pihak yang berusaha dan berjaya 'menghapuskan kekebalan dan beberapa hak istimewa Raja-Raja Melayu', kembali bermuka-muka dengan seruan supaya orang Melayu menghormati Raja dan Sultan serta mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Melayu," katanya.

Jelasnya, pada masa krisis perlembagaan berlangsung, "para pemimpin utama" negara pada ketika itu "melakukan beberapa tindakan secara rahsia" dengan membuat pindaan ke atas Perkara 66(5) dalam Perlembagaan.

Tindakan itu dilakukan tanpa mendapat perkenaan Majlis Raja-Raja, kata Khalid lagi.

"Peruntukan asal berbunyi 'Rang undang-undang akan dikuatkuasakan apabila yang di-Pertuan Agong menandatangani'.

Pindaan ke atas peruntukan itu kemudiannya, antara lainnya, menyebut bahawa sesebuah Rang Undang-undang itu dianggap telah ditandatangani selepas dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong dalam tempoh 15 hari.

Contoh kedua, pindaan ialah pada Perkara 10(1), di mana kalau Perdana Menteri mendapati darurat patut diisytiharkan di mana-mana juga di negara ini maka perdana menteri boleh menasihatkan Yang di-Pertuan Agong dan Yang di-Pertuan Agong mesti menerima nasihat tersebut," kata Khalid lagi.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya di majlis perasmian wacana 'Kedaulatan Raja-Raja: Institusi Yang Mesti Dipertahankan' di Shah Alam hari ini yang turut dihadiri Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

P/s: Susah payah YB Mahfuz "cover line" ucapan Presiden PKR: Apa guna Ketuanan Melayu jika pencuri yang pimpin negara?

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH