Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Isnin, 28 Februari 2011

Drama Liwat II: Masa Video CCTV Lif dan Pintu Utama Tidak Selari. Skrip Tidak Betul?


Saya petik:
[TVS] KUALA LUMPUR: Masuk minggu ke tiga prosiding kes fitnah 2, Datuk Seri Anwar Ibrahim berlangsung di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Peguambela meneruskan soal balas terhadap Juru Analisa Audio dan Video Makmal Forensik PDRM, ASP Fauziah Che Mat.

Dalam keterangannya, Fauziah menjelaskan pada 3 Julai 2008, DSP Jude Blacious Periere hadir ke makmal forensik PDRM untuk menyerahkan dua bungkusan mengandungi cakera keras video keselamatan kamera litar tertutup (CCTV) untuk dianalisa.

Peguam Anwar, Sankara Nair seterusnya merujuk catatan rakaman video Khamis lalu yang mengesan kehadiran individu yang dipercayai pengadu, Saiful Bukhari Azlan yang menggunakan kereta Fiat Ulysse bernombor plat WPK 5925 masuk ke kawasan kondo pada 2.47 petang menggunakan pintu utama.

Namun kamera di lif mencatatkan masa individu tersebut naik ke tingkat 5 pada 2.42 petang.

Berdasarkan rakaman video berkenaan, peguambela mendapati masa yang direkodkan pada sistem CCTV di pintu utama dan lif tidak selari.

Justeru Sankara Nair menyoal sekiranya penelitian terperinci mengenai kedudukan CCTV dan sistem komputer di kondo berkenaan dipantau Fauziah sendiri untuk mengesan perbezaan masa.

"Apa yang terdapat dalam cakera keras adalah ketetapan komputer dan tidak boleh diubah.

"Saya tidak dapat jelaskan perbezaan masa dalam sistem kerana saya bukan pakar. Anda boleh rujuk kepada syarikat yang memasang CCTV," jawab Fauziah.

Khamis lalu mahkamah dipertonton video CCTV kondominium Desa Damansara bertarikh 26 Jun 2008.

Dalam video tersebut, mahkamah mengenal pasti kelibat tujuh individu dan kenderaan termasuk Saiful Bukhari Azlan keluar masuk kawasan kondo berkenaan sekitar jam 12 tengahari hingga 4 petang pada tarikh yang sama.

Sankara kemudian mempersoal sikap profesional juru analisa anggota polis berkenaan namun mendapat bantahan pendakwaraya Yusof Zainal Abiden.

"Tidak menjadi kebiasaan saya pergi ke tempat kejadian. Saya cuma membuat analisa berdasarkan rakaman imej sahaja," jelas Fauziah.

Sementara itu, Fauziah menjelaskan analisa yang dilakukan menggunakan rakaman video yang telah diklonkan dan bukan cakera keras asal.

Mahkamah kemudian memanggil Ketua Seksyen Audio Video PDRM, ACP Fazil Ahmad.

Fazli menjelaskan beliau telah dihubungi oleh DSP Jude pada 30 Jun 2008 sekitar jam 1 petang untuk hadir ke Kondominium Desa Damansara bagi membantu siasatan.

Beliau kemudian menjelaskan telah memanggil syarikat Cyber Security untuk membuat pengklonan cakera keras sistem keselamatan CCTV kondo tersebut pada hari yang sama dan selesai pada jam 10 malam sebelum merampasnya.

Ketua Jabatan Forensik Digital Cyber Security, yang hadir memberi penjelasan sebagai saksi ke 10 berkata, masa yang dicatatkan pada komputer yang disambungkan pada CCTV lif kondo berkenaan lewat 19 minit daripada masa sebenar.

Mohd Zabri Aidil Talib menjelaskan waktu tersebut teah dibandingkan dengan masa standard Jabatan Meteorologi Malaysia.

"Saya sudah semak dengan waktu Jabatan Meteorologi dan saya perlu menambah 19 minit untuk daripada waktu yang dicatatkan dalam komputer untuk mengetahui masa sebenar," jelas beliau.
 P/s: Skrip tidak betul atau pengarah tersilap?

*Blog DCM tidak dapat dikemas kini seperti biasa kerana masalah BERUK BAND!

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH