Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Selasa, 26 Julai 2011

[Gambar] Mafrel Persoal Keengganan SPR Guna Dakwat Kekal yang Digunakan di Serata Dunia



Saya petik:
[KD] KUALA LUMPUR: Badan Malaysia Untuk Pilihanraya Bebas dan Adil (Mafrel), mempersoal kengganan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melaksana penggunaan dakwat kekal, sebaliknya memperkenal kaedah biometrik.

Telus, praktikal, murah. Mengapa SPR tolak?

Pengerusi nya, Syed Ibrahim Syed Noh mengulas cadangan SPR memperkenalkan sistem itu kononnya bagi memastikan pilihan raya di negara ini dijalankan secara telus dan adil.

“Cadangan dahulu pun masih belum dilaksana iaitu penggunaan dakwat kekal untuk menghalang pengundian berulang. Sistem ini digunakan di banyak negara kerana ia mudah, cepat dan murah.

“Sekarang mahu dilaksana pula sistem biometrik yang belum pernah diuji ketelusannya. Tanpa sebarang perbincangan dan perdebatan, SPR mahu melaksanakan sistem yang sangat mahal kosnya.

“Bagi Mafrel, SPR mencipta satu masalah baru, sedangkan masalah lama masih belum diselesaikan,” kata Syed merujuk isu berbangkit itu setiap kali pilihan raya.

Sebelum ini Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) menjadikan isu dakwat kekal sebagai salah satu dari lapan tuntutan untuk pembersihan pilihan raya.

Dalam pada itu Syed Ibrahim turut ditanya kesediaan diplomat Kesatuan Eropah (EU) yang mempertimbangkan cadangan untuk menghantar kumpulan pemerhati ke Malaysia pada pilihan raya umum ke-13.

Katanya, tidak ada sebab SPR perlu menolak kerana suruhanjaya itu sendiri diundang sebagai pemerhati di luar negara seperti di Thailand, apabila Timbalan Pengerusi SPR, Dato Wan Ahmad Wan Omar diundang sebagai pemerhati.

“Hanya kerajaan yang memanipulasi sistem pilihan raya mereka sahaja yang takut kepada pemerhati luar,” kata Syed Ibrahim kepada Keadilandaily.

“Tiada masalah sebenarnya. Sekiranya Malaysia memanggil pemantau pilihan raya antarabangsa sudah tentu, pegawai tersebut akan disaring, berdaftar dengan kedutaan negara mereka dan Wisma Putra,”

“Apa yang penting ialah keyakinan ‘pelanggan’ SPR iaitu parti-parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negara ini,” ujarnya.

P/s: Penggunaan dakwat kekal di seluruh dunia.

Kashmir, India

Nepal

Iran

Afghanistan

Iraq

Afrika
 Mengikut data di Wikipedia, antara negara yang menggunakan dakwat kekal termasuklah Afghanistan, Benin, Burkina Faso, Democratic Republic of the Congo, Mesir, Gambia, India, Indonesia, Iraq, Lubnan, Mauritania, Peru, Philippines, South Africa, Sri Lanka, Suriname, Tchad,Uganda, dan Zimbabwe.

Mengapa SPR enggan menggunakan pendekatan yang murah, terbukti efisien, diguna pakai di seluruh dunia, telus, dan paling penting penggunaan dakwat kekal mudah dipantau oleh parti yang bertanding? Adakah kerana penggunaan dakwat kekal sukar dimanipulasi? Kantoi di situ!



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH