Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 22 Mei 2013

Kes Rogol Bawah Umur Babitkan Pengurus Restoran di Sabah, Menteri Campur Tangan



Menteri Mahu Perkahwinan Gadis 13 Tahun dengan Lelaki 40 Tahun Dibatalkan

[Mstar] KOTA KINABALU: Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Sabah mengambil langkah bagi memastikan kanak-kanak 13 tahun yang dikatakan menjadi mangsa rogol diletakkan di bawah jagaan dan perlindungan mereka dan dalam masa yang sama cuba membatalkan perkahwinannya dengan seorang lelaki yang dituduh mempunyai hubungan seks dengannya.

Mengumumkan perkara ini, Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna negeri Datuk Jainab Ahmad yang merayu kepada pihak pendakwaan untuk meneruskan pertuduhan rogol terhadap pengurus restoran, 40, Riduan Masmud.

Jainab berkata beliau telah mengarahkan pegawai-pegawainya untuk mengambil tindakan segera bagi mendapatkan perintah mahkamah supaya kanak-kanak perempuan itu diletakkan di bawah jagaan dan perlindungan jabatan di bawah Akta Kanak-Kanak 2001.

"Gadis itu masih muda dan tidak boleh membuat keputusan untuk dirinya. Dia memerlukan kaunseling dan kita perlu untuk mendengar bagi pihaknya. Dia berusia 12 tahun, enam bulan ketika itu," katanya.

Jainab juga menyatakan keraguan mengenai kesahihan perkahwinan antara Riduan dan gadis itu selepas memeriksa dengan pegawai-pegawai di mahkamah Syariah.

"Pendaftar memberitahu saya terdapat dua permohonan iaitu satu daripada orang yang mendapatkan kebenaran untuk berkhwin dua, dan satu lagi daripada bapa gadis itu yang meminta izin untuk anak perempuannya berkahwin.

"Mereka memberitahu saya permohonan bapa dibenarkan tetapi tidak ada kebenaran diberikan bagi lelaki itu untuk mengahwini isteri kedua," katanya kepada pemberita di sini, Selasa.

Pada pandangan peribadi, beliau menyatakan kesedihan apabila bapa gadis membenarkan anak perempuannya berkahwin dengan Riduan, yang mempunyai empat orang anak berusia dua hingga 17 tahun.

"Adakah ia untuk menyembunyikan rasa malu? Adakah ia (perkahwinan) akan menyelesaikan perkara itu? Ini amat membimbangkan," katanya.

Mahkamah Sesyen pada Isnin diberi sehingga 6 Jun untuk membuat keputusan sama ada mahu meneruskan tuduhan rogol terhadap Riduan selepas gadis itu menarik balik laporan rogol terhadapnya pada 18 April.


P/s: Bagaimana dengan kes rogol membabitkan atlet boling negara dan mekanik?


Laporan Awal

Lelaki Dituduh Rogol Gadis 13 Tahun Jadikan 'Perkahwinan' Elak Dijatuhkan Hukuman

[Mstar] KOTA KINABALU: Dia didakwa kerana mengadakan hubungan seks dengan seorang gadis berusia 13 tahun dan melihat perkara itu sebagai tidak salah.

Riduan Masmud, 40 tahun yang mengejutkan negara selepas didakwa merogol kanak-kanak dan kemudian mengisytiharkan bahawa dia telah berkahwin ketika perbicaraan kes telah membuat pengakuan buat pertama kali mengapa dia memutuskan untuk mengambil gadis itu sebagai isteri kedua.

Pengurus restoran ini mempertahankan tindakannya sambil berkata ia merupakan kes 'Suka Sama Suka' sambil menambah bahawa ia boleh diterima di bawah undang-undang Syariah.

Namun tidak dapat dipastikan sama ada gadis itu bertemu Riduan ketika di sekolah atau sama ada dia telah bekerja dengannya. Gadis itu berasal dari keluarga yang sangat miskin.

Ketika kes rogol ini disebut di Mahkamah Sesyen di sini hari ini, Riduan memberitahu pemberita bahawa dia telah mengenali gadis itu selama kira-kira enam bulan dan merasakan dia mempunyai hak (untuk berkahwin dengan gadis bawah umur).

"Terdapat banyak kes lelaki berkahwin dengan gadis bawah umur. Saya tidak nampak mengapa kes saya ada perbezaan," kata bapa kepada empat orang anak yang berusia antara dua dan 17 tahun.

Dia bagaimanapun enggan menyatakan sama ada terdapat mana-mana daripada anaknya itu adalah perempuan.

Riduan berkata demikian kepada pemberita di luar mahkamah selepas Hakim Mahkamah Sesyen Ummu Khatom Abd Samad menetapkan 1 hingga 4 Julai untuk pendengaran kes itu.

Hakim Ummu Khatom memberikan sehingga 6 Jun kepada Jabatan Peguam Negara untuk membuat keputusan sama ada untuk meneruskan kes itu.

Riduan didakwa pada 28 Februari di atas kesalahan merogol gadis di dalam sebuah kereta yang diletakkan di tepi jalan di Inanam, dekat sini pada pukul 10 pagi, 18 Februari.


Kemas Kini:

Jabatan Peguam Negara Akan Teruskan Dakwaan Rogol Terhadap Riduan


[Mstar] PUTRAJAYA: Jabatan Peguam Negara akan meneruskan pendakwaan kes rogol terhadap pengurus restoran, Riduan Masmud yang mana kesnya digugurkan selepas mangsa berusia 13 tahun itu menarik balik laporan polis di Sabah.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail berkata, mereka sedang mengumpulkan lebih banyak bukti termasuk laporan DNA.

“Kami tidak menggugurkan dakwaan terhadapnya.

“Saya telah mengarahkan pegawai-pegawai saya untuk mengumpulkan lebih banyak bukti dan kita akan meneruskan kes tersebut,” katanya kepada pemberita di sini, Rabu.

Abdul Gani berkata, beliau turut meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat dakwaan oleh bapa mangsa bahawa tertuduh membayarnya RM5,000 sebagai ganti rugi, yang akan dikendalikan oleh “Mahkamah Adat” di Sabah.

Riduan mengejutkan negara selepas didakwa kerana merogol gadis bawah umur dan kemudian mengumumkan telah mengahwini mangsa.



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH