Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Selasa, 24 Mac 2009

IMAN HAMPIR DIGADAIKAN KERANA AIR DAN KERENAH JIRAN


Bayangkan kerana kerenah jiran dan keputusan bekalan air sebuah keluarga di Kuantan hampir menukar agama mereka. Sebagai umat Islam, penulis berasa sedih dan terkejut kerana umat Islam pada hari ini begitu rapuh imannya sehingga sanggup berbuat demikian. Dugaan yang tidak seberapa itu begitu mudah mencairkan iman di dada. Yang lagi mengejutkan apabila berlaku hal sedemikian, maka ada pula kumpulan tertentu mencuba mengambil kesempatan. Bantuan yang diberikan perlu dibayar dengan harga yang terlalu tinggi, iaitu iman dan takwa.

Bercerita tentang dugaan dan kesengsaraan hidup, banyak umat Islam hari ini mudah lupa akan kesengsaraan saudara seagama mereka pada zaman Rasulullah SAW. Mereka mudah menganggap kesengsaraan yang ditempuhi oleh mereka sudah cukup hebat seolah-olah orang lain tidak pernah mengalami kesengsaraan tersebut. Kita mudah lupa akan nama-nama seperti Bilal bin Rabah, Umar al Khatab, Abu Bakar as Siddiq, Uthman Affan dan sebagainya yang menghadapi pelbagai cabaran sehingga ada antara ancaman tersebut menyebabkan mereka kehilangan anak isteri, saudara mara, rakan taulan, dan nyawa sendiri. Mereka mudah lupa bahawa ada umat Islam yang diseksa, disembelih, ditembak, dan dicincang tetapi tetap teguh iman mereka sehingga ke hujung nyawa. Kita juga mudah lupa akan kesengsaraan umat Islam di Palestine, Iraq, Myanmar, Thailand, Filipina, Indonesia, dan di serata dunia yang teguh dan kukuhnya iman menghadapi dugaan dan ujian yang jauh berganda hebatnya daripada kita di bumi Malaysia ini.

Tanpa perlu menghuraikan atau mengulas isu ini dengan lebih panjang, baca dan telitilah petikan di bawah ini dan jadikanlah sebagai pedoman agar kita tidak tergolong dalam kelompok manusia seperti ini.


Hampir Tukar Agama Kerana Jiran
KUANTAN - Sebuah keluarga miskin di sini hampir nekad menukar agama kerana mendakwa tertekan dengan kerenah jiran dan dibelenggu masalah bekalan air.
Tindakan mereka itu bagaimanapun berjaya diselamatkan oleh Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) yang bergegas menemui keluarga berkenaan semalam sebaik sahaja mengetahui mengenai berita tersebut.

Terdahulu pasangan terlibat, Zakaria Deraman, 42, dan isterinya, Nurhamiza Mat Jusoh, 32, bersama sembilan anak mereka berusia antara enam hingga 14 tahun dikatakan bercadang menemui seorang paderi di sebuah gereja untuk mendapatkan pandangan.

Menceritakan bagaimana mereka boleh bertindak demikian, Nurhamiza mendakwa, segalanya bermula apabila dia sekeluarga tidak tahan menerima tekanan ketika menetap di rumah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) sejak dua tahun lalu.

"Kehadiran kami sekeluarga di sini tidak disenangi oleh jiran-jiran dan kami dilayan seperti pendatang. Petang kelmarin, rumah kami dibaling dengan objek keras sehingga cermin tingkap pecah menyebabkan kami hidup dalam ketakutan," ceritanya ketika ditemui di sini semalam.

Tambah Nurhamiza, bekalan air di rumahnya yang hanya diperoleh dari surau berdekatan juga telah diputuskan oleh pihak tertentu.

Dia mendakwa, anak-anaknya turut ketakutan setiap kali ke surau untuk membuka paip air kerana sering diganggu setiap kali melintasi rumah jiran.

Ditanya kenapa beliau tidak memohon bekalan air terus ke rumah mereka suaminya, Zakaria memberitahu, dia telah beberapa kali meminta kemudahan itu melalui penghulu kampung tetapi sehingga sekarang tidak menerima jawapan.

Dalam pada itu, walaupun terpaksa kais pagi makan pagi sebagai pencari besi buruk, Zakaria mengakui dia masih mampu menyara keluarga dan menyekolahkan empat anaknya.
Pasangan berasal dari Terengganu itu juga mengakui ada menerima bantuan daripada kerajaan termasuk rumah PPRT yang dihuni selepas beberapa tahun tinggal di pondok usang berhampiran sebuah lombong berdekatan.”- KOSMO

Kemas Kini:
Yang berikut ialah susulan berita berkaitan dengan hasrat 11 beranak yang ingin keluar Islam kerana kerenah jiran dan masalah bekalan air. Mengikut keterangan dan pengakuan jiran-jiran keluarga tersebut, lain pula ceritanya. Sila baca untuk mengetahui dengan lebih lanjut.

Pasangan Berbohong
KUANTAN: Penduduk di Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT), Jaya Gading, di sini, menolak dakwaan pasangan suami isteri yang mendakwa sering diganggu dan disisihkan masyarakat hingga mereka mahu murtad.

Sebaliknya, mereka mendakwa sering diganggu anak sulung pasangan itu berusia 14 tahun yang didakwa terlalu nakal selain gemar menunjukkan isyarat lucah serta mencuri harta penduduk.

Malah, mereka merakam perbuatan nakal anak sulung mereka menggunakan telefon bimbit sebagai bukti remaja itu sering melemparkan perkataan dan isyarat lucah kepada penduduk.

Penduduk, Selina Yusof, 47, berkata dia kesal kerana pasangan terbabit sanggup berbohong apabila mendakwa sering disisih penduduk sejak menetap di projek perumahan berkenaan.

Menurutnya, pasangan itu hanya mesra selama seminggu selepas dipindahkan ke projek perumahan itu sebelum berubah dan menjadi pengacau rumah tangga orang.

Katanya, dia terkilan apabila pasangan terbabit pernah menuduh anaknya sebagai pelacur sebelum berlaku pertengkaran.

“Saya sudah buat lima aduan di Balai Polis Jaya Gading kerana tidak tahan kerana sering diganggu keluarga terbabit tanpa mengira waktu.

“Malah, saya terkejut apabila membaca akhbar pagi ini (semalam) yang menyiarkan kisah keluarga terbabit mahu murtad kerana mendakwa disisih penduduk.

“Sebagai wakil penduduk, kami tidak pernah memotong saluran paip air yang disambungkan ke rumahnya dari surau berhampiran, malah punca saluran getah itu dipotong anak pasangan itu sendiri,” katanya….”
HARIAN METRO

  1. Kimi,
    Semoga Allah pelihara iman kita semua.

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Selasa, Mac 24, 2009 5:34:00 PTG      
  2. Shah,

    mudah-mudahan!

    gravatar Comment by Unknown @ Rabu, Mac 25, 2009 11:47:00 PG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH