Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Ahad, 19 Jun 2011

Lulusan "Universiti Jordon" Bela Utusan Malaysia dalam Artikel yang Mengelirukan


Banyak orang yang membaca dialog kartun yang disiarkan dalam Utusan Malaysia pada 15 Jun lalu bersetuju bahawa kartun itu menghina ulama dan hukum hudud. DCM berpendapat bahawa kartun itu disiarkan atas kepentingan politik sesetengah pihak tanpa menghiraukan kesannya kepada maruah agama dan ulama di negara ini.

Dalam kartun itu digambarkan seorang wanita berjumpa dengan dua pihak, iaitu polis dan tuk penghulu yang digambarkan seperti ulama. Watak ulama yang digambarkan dalam kartun itu seolah-olah ulama yang bebal dalam mengenal pasti hukum untuk sesuatu kesalahan. Ulama atau tuk penghulu itu digambarkan sebagai ulama yang tidak dapat membezakan antara rogol dengan zina. Pemahamannya yang bertentangan dengan hukum Islam itu menzalimi pengadu dan dialog itu menggambarkan kepada umum betapa teruknya cerdik pandai agama dan hukum Islam.

Itu realitinya. Cuba baca sekali lagi.


Seperkara lagi, dalam dailog kedua, kartunis ini cuba menggambarkan bahawa pita video adalah salah satu bahan bukti untuk kes rogol dan bukannya 4 orang saksi seperti yang diminta oleh ulama yang digambarkan sebagai bebal. Watak mangsa rogol yang teraniaya apabila berjumpa dengan cerdik pandai agama akhirnya mendapat pembelaan apabila berjumpa dengan polis. Kononnya, polislah penyelamatnya. Saya mahu bertanya, SIAPAKAH DALAM DUNIA INI BERJAYA MERAKAMKAN AKSINYA SEDANG DIPERKOSA OLEH PEROGOLNYA? Di mana logiknya dialog ini? 

Sebenarnya, penyiaran kartun ini dilihat sengaja mahu menyindir Anwar Ibrahim berkaitan dengan isu video seks fitnahnya. Dalam masa yang sama, kartun itu  mahu menyindir PAS kerana enggan menerima video seks itu sebagai bukti untuk mengaitkan Anwar Ibrahim dengan fitnah zina. Untuk tujuan itu, cerdik pandai agama dihina dan hukum Islam dipermainkan dan diperbodohkan dengan sedemikian rupa.

Itu realitinya.

Hari ini Utusan dengan menggunakan tulisan bersifat pendapat yang disiarkan di Malaysia Kini untuk membersihkan dosanya. Lapor Utusan, Karikatur Tidak Hina Islam hanya semata-mata berpandukan artikel seorang lulusan universiti Timur Tengah. Artikel itu agak mengelirukan. Saya curiga akan niat penulis tersebut. Kata penulis artikel Benarkah Kartun Utusan Mempersendakan Islam? di Malaysia Kini itu:
Justeru, seseorang yang mempersenda sesuatu yang bukan hukum Islam, tidak wajar dituduh menghina Islam atau mempertikai sistem perundangan Islam.

Apatah lagi bila pelukis kartun itu sendiri tidak beranggapan bahawa 'kemestian mangsa rogol mengemukakan empat saksi ketika membuat aduan rogol', adalah merupakan hukum Islam.

Buktinya, perkara itu dipersendakannya di bawah tajuk 'kekeliruan kes rogol'. Maksudnya, pelukis menganggapnya sebagai satu kekeliruan, bukan hukum Islam sebenar.

Kesimpulannya, sebenarnya tiada apa-apa isu berkaitan kartun itu. Ini kerana ia tidak mempersenda hukum Islam. Ia hanya mempersenda tanggapan dan kefahaman manusia-yang telah terbukti salah-tentang hukum Islam.

Bahkan, boleh diterima jika dikatakan bahawa semua pihak wajar 'berterima kasih' kepada pelukis dan penyiar kartun itu kerana telah memberi sumbangan dalam mengikis kefahaman salah masyarakat berhubung hukum Islam.

 Bagi saya, niat penulis ini tidak lain tidak bukan hanya mahu mewajarkan penyiaran kartun itu yang menurut Persatuan Ulama Malaysia (PUM) sebagai karya yang menghina hukum Islam dan ulama. Bukan sahaja PUM, malah pemimpin dan tokoh agama lain beranggapan sedemikian. Tulisan yang agak panjang lebar dengan sisipan hujah dan hadis dilihat seolah-olah kosmetik untuk menutup niatnya.  

Saya juga agak curiga tentang tujuannya menghantar artikel itu ke Malaysia Kini dan bukannya ke Utusan sedangkan tulisannya itu jelas membela Utusan. Mengapa dia tidak menghantar artikel itu ke Utusan agar akhbar itu menggunakannya  untuk "membersihkan" nama? Pada hemat DCM, artikel itu dihantar ke portal MK kerana rata-rata penyokong PR menjadikan MK sebagai portal bacaan utama. Utusan memetik tulisan penulis itu daripada MK bagi meyakinkan pembaca khususnya pak cik dan mak cik yang kini sudah berasa "marah" dengan lidah UMCO itu bahawa akhbar itu tidak bersalah.

Anda tidak bersetuju dengan saya? Terpulang. Baca dialog kartun lahanat itu berulang kali, anda akan faham maksud saya dan niat di balik penyiaran kartun itu.





 

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH