Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 25 Julai 2012

[Video] Harga Kereta Import yang Murah Akan "Membunuh" Proton, Antara Alasan Proton Masih di Takuk Lama




Rasanya Rafizi tidak menyatakan bahawa Pakatan akan MENGHAPUSKAN keseluruhan cukai yang dikenakan terhadap kereta import. Jika ada usaha untuk menghapuskan duti eksais, sudah tentu mereka ada cara untuk menampung pendapatan kerajaan yang hilang itu. Cuba baca di sini.

Yang dinyatakan secara jelas oleh Rafizi dalam kenyataan akhbarnya: "Kereta yang paling kecil dengan saiz enjin di bawah 1,500 cc akan dikenakan duti eksais 60% dan cukai jualan 10% (jika dikilang di Malaysia). Ini meningkat kepada 100% jika kereta itu diimport, dengan tambahan cukai import sebanyak 30%. Ini bermakna, bagi sebuah kereta Perodua yang terkecil pada harga RM40,000, rakyat perlu membayar cukai sebanyak RM16,500 kepada kerajaan akibat dasar Umno/Barisan Nasional. Kadar cukai ini sudah tentu lebih tinggi bagi kereta-kereta yang lebih besar."

Bayangkan betapa tingginya cukai kenderaan di negara ini!

Lupakan bab ekonomi, janji, dan sebagainya seperti yang diungkitkan oleh KJ.

Pada TM, hujah mengaitkan penurunan cukai dan duti import akan memusnahkan Proton, Perodua adalah hujah untuk menakut-nakutkan masyarakat Malaysia dan memainkan sentimen patriotisme untuk tujuan tertentu. Malah hujah ini diguna pakai sejak dahulu untuk menghalalkan tindakan kerajaan menaikkan cukai terhadap kereta  import sehingga menjejaskan peluang rakyat Malaysia membeli produk alternatif pilihan mereka.

Persoalannya di sini bukan isu patriotisme atau ekonomi semata-mata. Persoalan yang penting ialah kemampuan Proton dan Perodua menghasilkan produk yang berkualiti. Sekiranya Proton dan Perodua mampu mengeluarkan kereta yang original, berkualiti, bertaraf dunia, dan diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa, sudah tentu produk syarikat automobil tempatan ini tidak akan terjejas. Importlah kereta dari negara mana pun, jenama apa pun orang ramai akan tetap memilih produk keluaran Proton dan Perodua. Hal ini demikian kerana sudah menjadi tabiat manusia yang waras untuk membeli sesuatu yang berkualiti. Kata orang, alah membeli, menang memakai.

Sudah 27 tahun Proton beroperasi, cuba senaraikan produk syarikat tersebut yang dihasilkan 100% daripada idea, peralatan, dan bahan tempatan. Begitu juga Perodua. Jika dalam industri muzik ada istilah lagu saduran, dalam industri automobil pun ada istilah yang sama. Sampai bila pengeluar kereta tempatan terpaksa menggunakan enjin, peralatan, dan teknologi asing? Antara punca hal ini berlaku termasuklah dasar yang "tidak membolehkan", "tidak menggalakkan" syarikat automobil dan kepakaran anak tempatan benar-benar bersaing dengan syarikat dan kepakaran luar negara. Dasar sedia ada sentiasa menjamin pasaran kereta tempatan walaupun kualitinya sering dipertikaikan baik orang tempatan (di sini), mahupun orang luar (di sini.

Apa pula sindiran pelanggan Proton di bawah ini?


 


 

 

Kalau begitu pendirian kerajaan BN, sampai bila-bila pun syarikat automobil tempatan tidak mampu menghasilkan produk yang original, hasil buatan 100% anak tempatan, dan menggunakan peralatan yang dikeluarkan oleh syarikat tempatan. Apabila KJ menyebut bukan tujuan kerajaan untuk melindungi Proton selama-lamanya, cuba fikirkan usia syarikat kereta tempatan.



  1. kenapa harga proton kat luar negara lagi murah di Malaysia... knp kita kena bayar lebih
    ADakah kita menanggung jualan export proton

    gravatar Comment by solo mum @ Rabu, Julai 25, 2012 9:13:00 PTG      
  2. kita tak payah la nak bising satu2 isu...negara kebajikan lah,PTPTN lah, minyak lah, sekarang ni harga kereta la pulak...kita juang kan terus agenda negara Islam dan HUDUD...pastu kita menang PRU 13,bila dh ada kuasa, isu2 yg kita bangkit sekarang terus kita sapu sampai habis...ini tidak, timbul kan isu,pong sana pong sini, pastu senyap...

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Ahad, Julai 29, 2012 9:32:00 PG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH